• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Frostvakt.

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Tömmer inte vvb när man öppnar frostvakten Truma Combi. Tips på åtgärd eller felsökning.
 
Lösning
Min Truma frostvakt kärvar ibland så att blå knappen inte åker ut när man vrider på vredet ovanpå den. Har löst det genom att spreja ordentligt med 5-56 (eller motsvarande) runt vred o plupp och pilla ut knappen med liten skruvmejsel. Därefter motionera vred o knapp ordentligt många gånger.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Hur vet du att VV-beredaren inte töms? Har du mätt hur mycket vatten som kommer ut när du öppnar frostvakten?

Bortsett från varmvattenberedaren med sina 10 liter så bör det komma ut ca 5 liter under förutsättning att du måste tömma färskvattentanken separat. När du tömmer så börjar du med färskvattentanken tills den är tom (om den töms separat), därefter öppnar du vattenkranarna och ställer in mitt emellan varmt och kallt och öppnar frostvakten. När det slutat rinna kör du pumpen någon minut när det slutat rinna för att få ut vattnet som finns mellan tank och pump samt i pumpen.

//Michael, medlem
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Min gör det, den tömmer även hela färskvattent
Hur vet du att VV-beredaren inte töms? Har du mätt hur mycket vatten som kommer ut när du öppnar frostvakten?

Bortsett från varmvattenberedaren med sina 10 liter så bör det komma ut ca 5 liter under förutsättning att du måste tömma färskvattentanken separat. När du tömmer så börjar du med färskvattentanken tills den är tom (om den töms separat), därefter öppnar du vattenkranarna och ställer in mitt emellan varmt och kallt och öppnar frostvakten. När det slutat rinna kör du pumpen någon minut när det slutat rinna för att få ut vattnet som finns mellan tank och pump samt i pumpen.

//Michael, medlem
Färskvattentanken givetvis tömd, men noterade att lilla blå knappen inte löser ut när jag öppnar frostvakten manuellt.Är det den som styr öppningsläget.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Min Truma frostvakt kärvar ibland så att blå knappen inte åker ut när man vrider på vredet ovanpå den. Har löst det genom att spreja ordentligt med 5-56 (eller motsvarande) runt vred o plupp och pilla ut knappen med liten skruvmejsel. Därefter motionera vred o knapp ordentligt många gånger.
 
Lösning
Toppen