• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostskador på eventuellt felmonterad vattenslang och pump.

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Konstaterar att färskvattenslangen från pumpen läcker och misstänker att tidigare ägare bytt till något inte så frosttåligt.
Bilen är 35 år gammal och visar tydliga spår av hemmafix på många ställen.
Tror inte pumpen är original utan den är ganska hög så jag gissar att vattnet inte rinner ut när man tömmer systemet då den trasiga slangen förmodligen är lägsta punkten.
Spelar pumpens höjd någon roll eller är jag helt fel på det med mina antaganden?
Både in och ut på pumpen är högsta punkten och koppen är nedåt.
Tittar jag på bilder på pumpar i allmänhet är koppen uppåt eller så är pumpen liggande.
Märket är Fiamma och designmässigt ser den ut att vara minst 20 år gammal.
Hittar ingen info på pumpen.
Bilen är en Peugeot J5 R850
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej och välkommen hit …Slangarna i en husbil ligger aldrig lutande hela vägen till tömning … när man tömmer systemet från vatte så ska man blåsa eller suga slangarna tumma + att det sitter en filter före tryckvatten pump som ska skruvas av och tömmas.
Obs! För 100kr kan du se mer och lägga in bilder.
 
Senast ändrad:

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Menar du att man med exempelvis tryckluft ser till att rören är helt tomma?
Då löser man såklart det problemet.
Jag kan följa rören hela vägen och det ser ut som att det faktiskt är fall hela vägen utom just biten vid vattenpumpen där den går upp 2-3 dm.
Därav mitt antagande om varför slangen frusit just där.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.591
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är rätt vanskligt att lita på att allt vatten rinner ut av sig självt ur en husbil och även en husvagn. Dels så kan ombyggnader ha skett och dels så är det säkert svårt att i både äldre och nyare bilar med enkelgolv och slangarna för det mesta ofta liggandes nere på golvet få sådant fall så systemet garanterat tömmer sig självt utan hjälp.
I bilar med dubbelgolv och rör/slangsystemet där ner "i källaren" så är det säkert enklare att få självtömning på systemet.
Man kan ibland inte ens vara säker på att v.v.beredare tömmer sig utan hjälp. P.g. av backventiler m.m. så kan det "hänga" kvar vatten i den om den inte får lite hjälp faktiskt. Kan vara idé att ställa en stor hink under v.v. tömningens utkast så man ser att det kommer ut ex. 12liter och inte bara 3 ur en 12liters beredare.
Eftersom kranar m.m. skall vara öppna vid tömning så det kommer in luft så vattnet åker ut, så kan det även hjälpa en del att bara blåsa med munnen i en kran för att få iväg/igång vattnet.
Även toaspolningen om den styrs av en magnetventil och vattnet tas från färskvattentanken skall vara aktiverad och öppen under tömningen.
Om man använder tryckluft så skall man bara blåsa in i ex. slangen vid pumpen så man får luftflöde och inte täta så att det blir högt tryck i systemet.

M.v.h. JANKRO.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En vattentålig dammsugare är säkrare att använda. Brukar få ut en dryg halvliter efter "tömning". Finns inte alltför dyra dammsugare på Biltema, Jula.... CA 500:-. Vad kostar en kran pump?
OBS alla kranar öppna i mellanläge under vintern. De kan frysa sönde i stängt läge, har hänt mig.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Har nu bytt den existerande 10,5 mm slangen till en 13mm frystålig vattenslang avsedd för marint bruk och bytt anslutningar till pumpen där både gängor och packningar var sönderdragna.
Även hittat filtret vilket jag kommer kontrollera till vintern.
Hittar inget synligt hål på gamla slangen men gissar att det är i en skarp böj problemet är.
Så skarpa börjar kommer inte fungera på styva slangar.
Allt fungerar men jag kommer försöka hitta en riktig adapter från nya till gamla slangen då min egenfixade inte är något jag litar på.
Alla rör utom det trasiga går runt ytterväggen i bilen och går inte via golvet.
Det verkar dessutom vara något norskt system för vatten så jag ska se om John Guest kopplingar passar.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
När man trodde man var klar...
Förmodligen blir trycket högre när jag ökat dimension de närmsta metrarna direkt efter pumpen och tagit bort den skarpa böjen.
Nu läcker det i anslutningen till kallvattenkranen på toa som blir nästa punkt på slingan.
Även här ser skarven misstänkt ut.
Tidigare ägare har tryckt in ganska många flaskor tonic och rengöringsmedel i utrymmet runt skarven så den har nog fått rejält med stryk genom åren.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Nu borde problemen vara lösta, det mesta läckande vattnet har kommit från kranen i badrummet.
När pumpen går så slår det ganska hårt i rören vilket gör att kopplingen i badrummet börjar läcka.
Vattnet följer då slangen och isoleringen och rinner till slut ut i höljet vid pumpen.
Konceptet pe-slang och slangklämma på kopparrör är en dålig idé kan jag avslöja.
Att få tag på kopplingar G10(3/8) till 8*10 mm plastslang krävde ett rejält detektivarbete.
Med facit i hand borde jag kört G10->G15 adapter och sedan 10mm John Guest koppling.
Kopplingarna hittade jag på https://humle.se då dessa används för vatten, läsk och framförallt öl och det är enkelt att köpa som privatperson därifrån.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu borde problemen vara lösta, det mesta läckande vattnet har kommit från kranen i badrummet.
När pumpen går så slår det ganska hårt i rören vilket gör att kopplingen i badrummet börjar läcka.
Vattnet följer då slangen och isoleringen och rinner till slut ut i höljet vid pumpen.
Konceptet pe-slang och slangklämma på kopparrör är en dålig idé kan jag avslöja.
Att få tag på kopplingar G10(3/8) till 8*10 mm plastslang krävde ett rejält detektivarbete.
Med facit i hand borde jag kört G10->G15 adapter och sedan 10mm John Guest koppling.
Kopplingarna hittade jag på https://humle.se då dessa används för vatten, läsk och framförallt öl och det är enkelt att köpa som privatperson därifrån.

Frikoppla pumpen från ledningarna med en bit mjuk slang närmast pumpen så slipper du vibrationerna i ledningarna.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Frikoppla pumpen från ledningarna med en bit mjuk slang närmast pumpen så slipper du vibrationerna i ledningarna.
Sitter en bit mjuk slang nu och det är bättre.
Även pumpen är mjukt upphängd nu vilket minskade ljudvolymen rejält.
Tror det blir lite extra fart i pumpen när solcellerna försöker hålla spänningen på 14.4 volt samtidigt för att toppa batterierna.
Om man stänger av pumpen tappar den inte tryck på ett dygn vilket också är en ny upplevelse.
Så sammanlagt var det många saker som åtgärdades, misstänker dock att själva kranen i badrummet är nästa sak som kommer ge upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sitter en bit mjuk slang nu och det är bättre.
Även pumpen är mjukt upphängd nu vilket minskade ljudvolymen rejält.
Tror det blir lite extra fart i pumpen när solcellerna försöker hålla spänningen på 14.4 volt samtidigt för att toppa batterierna.
Om man stänger av pumpen tappar den inte tryck på ett dygn vilket också är en ny upplevelse.
Så sammanlagt var det många saker som åtgärdades, misstänker dock att själva kranen i badrummet är nästa sak som kommer ge upp.

Såg detta senare, om jag inte minns alldeles fel skall pumpdelen vara nedåt på tryckpumparna vid vertikal montering, jag har Fiamma tryckpumpar och jag de är monterade så från fabrik. Allt annat vore ju konstigt, om axeltätningen börjar läcka rinner det ju vatten ner i motorn vid motsatt montering.
 
Senast ändrad:

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Precis som du skriver är pumpen rätt monterad.
Efter att ha delat på pumpen när jag felsökte är det uppenbart att monteringen är på rätt håll.
Men den stod löst och hoppade runt, nu är den upphängd i dämpade material.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Pumpen i sig läcker någon droppe var gång den går.
Men det tar ett tag innan "koppen" i botten fylls så det tar ett tag innan man märker det.
Jag har smort upp gummipackningen och spänt ihop så mycket jag vågar men det är inte 100 procent.
Motorn är under pumphuset, så ska det väl vara?
Kanske dags att byta pump om jag inte kan hitta var det läcker.
Lagar man på ett ställe så rinner det ut på nästa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pumpen i sig läcker någon droppe var gång den går.
Men det tar ett tag innan "koppen" i botten fylls så det tar ett tag innan man märker det.
Jag har smort upp gummipackningen och spänt ihop så mycket jag vågar men det är inte 100 procent.
Motorn är under pumphuset, så ska det väl vara?
Kanske dags att byta pump om jag inte kan hitta var det läcker.
Lagar man på ett ställe så rinner det ut på nästa.

Högre upp skriver du att motorn sitter överst?
 
Toppen