• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostbiten

F

F.d. 346

Guest
Hej! För det första vill vi önska oss själva välkomna till "Husbilsklubben":wink: .
Jag har lite funderingar kring Gas-regulatorer vid många minusgrader, bör man skaffa nån med eluppvärmning? Vad händer egentligen om regulatorn fryser?
Tacksam för svar. Anders
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Frostbiten

Hej på Er och välkommen till Husbilsklubben.se.

Om det är Regulatorn som sitter närmast gasolflaskan du menar så beror det nog på hur många grader minus det är.

Vi har stått många ggr i fjällen tidigare där det på natten var som mest 35 grader - (minus)

och det var inga problem(dock inte med nuvarande Vw).

Om jag inte är snett ute så tror jag att du kan stå ute i 40 grader utan problem.
Hls kurt.:D :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Frostbiten

Problemet med frusna regulatorer uppstår när det är kallt och gasflaskorna är fyllda med butangas, inte propangas som här. Det avhjälpes med en liten elektrisk "defroster", ett litet värmeelement, som monteras på ventilen. Detta är knappas nödvändigt om inte flaskan är fylld i sydligare nejder där butan är vanligt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Frostbiten

Sydligare och sydligare..nog fyller dom på propan med lite procent av butan ungefer som här hemma.Inte i Spanien dock där gäller väl bara butan,men inte kan jag tycka att det är sydligare..mera ått väster:) :)
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Frostbiten

Zubac och Michael!
Vintertid kan man i Spanien köpa propan (flaska med svart rand) norr om Murcia. Längre söderut klarar man sig vanligvis med butan. Förångningskapaciteten är dock dålig när man kommer ner mot 5 plusgrader.
Då har man sin propanflaska (flaska 2), som man tar med vid utresan, att ta till. Sommartid i Sverige kan man förbruka sin butanflaska.
Michaels inlägg om elvärme på regulatorn kan missuppfattas. Butangas går ju inte att använda i vilket fall som helst när det blir kallt.
Utanför tråden kan jag nämna att en 11kg stålflaska fylld med butan kostade 20Euro. Dvs ingen likhet med svenska priser.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Frostbiten

Hej! För det första vill vi önska oss själva välkomna till "Husbilsklubben":wink: .
Jag har lite funderingar kring Gas-regulatorer vid många minusgrader, bör man skaffa nån med eluppvärmning? Vad händer egentligen om regulatorn fryser?
Tacksam för svar. Anders

kan inte se att du egentligen fått svar på din sista fråga, svaren o kommentarerna handlar om hur man förebygger frysning plus lite annat som är mindre relevant i sammanhanget
fryser regulatorn så kan den inte reglera gastrycket till dina gasolförbrukare och du får inte ut någon gas till dom
det handlar om att propan har en kokpunkt som väsentligt understiger fryspunkten för vatten, minus 42 grader Celcius för att vara mer precis, och butan har en kokpunkt på ca 0 grader Celcius
detta innebär att förångad propangas är kallare än butangas, gasen värms emellertid upp av omgivningstemperaturen runt flaskan
regulatorn är en "klocka" med ett membran, på membranets ena sida, primärsidan, kommer gasen från flaskan och på sekundärsidan finns utgången till dina gasapparater
membranets mothåll är dels atmosfärstrycket men också en fjäder och dess motkraft avgör vilket tryck gasen har på sekundärsidan, normalt sett har vi 30mbar till förbrukarna spis och kyl
om nu utetemperaturen (flaskans omgivningstemperatur) är på fryspunkten eller lägre kommer propangasens temperatur inte att vara högre vilket innebär att luftens vatteninnehåll kondenseras och fryser till is vilket kommer att blockera membranets möjlighet att röra sig och därmed reglera trycket
Håkans kommentar om butangasen blir härvid tillämpligt för butan kommer inte att ge något gastryck alls ur flaskan vid temperaturer under 0 grader Celcius
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Frostbiten

Tjing.
Båda gaserna är "torra gaser" inehåller inte vatten då bör de inte frysa. Det beror förståss på fryspungt på vätskan.
MVH
Lars

propan och butan innehåller en mycket liten mängd bundet vatten, så liten att den mäts i ppm (parts per million)
vid ogynsamma tryck och temperaturförhållande kan vattnet fällas ut som fritt vatten vilket kan leda till frysning i ledningssystem för gasolvätska
för att undvika detta tillsätts etanol under hanteringen av gasol från utvinning till slutkund
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Frostbiten

Hej igen Anders. Jag ser inte detta som något skryt utan som fakta.

Om jag hade haft någon Hatt som t.ex. Farbror Claes (som är en mycket vis man) så hade jag tatt av den men eftersom jag inte vare sig har en sådan eller äger en sådan så får jag ta av mig mössan.

Förstod att Du inte var född bakom en byrålåda.

Tack för all denna information, hls Monica o Kurt.
;) ;) ;) ;) :D :D :D :D


.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Frostbiten

Tack CarthagoAnders!
Stimulerande och kul med en sådan rejäl djupdykning.
Om jag tolkat ditt budskap rätt ligger problemet på luftsidan, omgivningsklimatet, och mindre av gasens sammansättning propan eller butan. Förresten butan är ju inte aktuellt vid dessa förhållanden.
Vintertid har ju luften vanligen ett litet fuktinnehåll och det skall väl till en rejäl köldknäpp för plötslig mättnad och utfall av vatten (fastfrysning av membran).
Tror du att man behöver gardera sig med uppvärmd regulator? Du har säkert någon känsla för detta eller kanske erfarenheter.
Jag tänker inte dra iväg till arktiska trakter och unviker helst onödiga extra utrustningar.
 
Toppen