• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fritids kontra Startbatteri

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Har en fråga angående batteri.
Mina 2st (start motor 24 V ) a 75 Ah har sagt upp sig.
Mina 2 st a 75 Ah HB-delen batt. har några år på nacke men är fortfarande OK
Till HB delen tänker köpa 2 nya.
Nu är frågan : Kan jag ersätta start batt. med mina gamla fritids batt. ?????.
Hur länge orkar dem.
Jag vet skillnaden på fritid och startbatteri .
Jag misstänker att det var ingen bra ide , men frågar ända.
Tack för synpunkter.

Mvh

Perrovski
Ps.
En annan alternativ till startbatteri.
Har en 100 Ah startbatteri. Kan jag komplettera men,med en svagare tex 70 Ah
som vid start ögonblicket ger mig 24 V men vad händer vid laddningen av
dessa två :har olika Ah ?????????

Perrovski

Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tritids kontra Startbatteri

Perrovski,
vid laddning är det laddspänningen som är ett problem, det ska generator-
regulatorn ta hand om!
Att de olika batterierna har olika kapacitet (100Ah 0ch 70Ah) kan, om man får
vara extrem, jämföras med att ge vatten till en katt och en kamel med vattenslang! :rolleyes:

När katten är otörstig så stänger den munnen (om den inte försvann redan vid
första vattenskvätten!). :eek:

Samma sker med dina 2 batterier, 70Ah tar bara emot laddning "tills den är
otörstig"! :)

Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tack Hans.
Jag misstänkte det.
Har man bot i småland ,så blev man smittad. Kanske inte snål men ekonomisk.
Redan på Tekniskt Högskolan har man lärt sig att man ska "krama 100 % av prylarna innan sista villan.
/////// ( Efter dagens program på Tv om oljan har jag beslutat att min HB ska hänga ett tag till.
Investera över en mile på en HB som efter xxxxx år går ej att köra ( på grund av bränsle brist eller mycket höga priser tilltalar mig ej ///// ).

Skämd åt sidan .Har blev drabbat en gång av en exploderande batteri,hade tur att det blev bara bilens inredning som fik stryk,vill ej uppleva det en gång till.
Jag brukar säga "snålheten bedrar visheten ".

Så i mitt fal blir det 2 nya 70 Ah startbatteri och fritids batteri ska hänga ett tag till . Nu är det sommar så det behövs ej mycket Ah.

Har förresten i en andra batteri bank en solo ,Solar batteri på 116 Ah som är över 20 år gammal och den är i gott kondition .
Jag är den sk experimenterade typen av människan, om bristen på kunskapen fattas så frågar jag vidare.
Därför dessa frågor.

Mvh

Perrovski

Ps

Ni kan ursäkta min svenska, hade ej tid eller lust att granska min stavelse.

Perrovski

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

"Nu är frågan : Kan jag ersätta start batt. med mina gamla fritids batt. ?????."

Nej det går inte,fritids.batterierna klarar inte startmotorströmmarna som kan vara på flera hundra ampere :( speciellt dieselmotorer.

Jojje

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Fritids kontra Startbatteri

Fritidsbatteri = gelbatteri? Använder vi det på tänkt sätt? Jag menar, om man använder inverter och tar ut 100amp, så börjar det likna startbatteri.
Fritidsbatterierna brukar symbolisera ett slutet system, alltså ingen vattenfylla och läckagefritt. Detta klarar ett startbatteri också (fast lite sämre än gel)
Så därför har jag inget argument för gel-batterier.
Vad tycker du?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Løsningen er AGM som kombinerer "deep discharge" egenskapen med startbatteriet toleranse for kraftig ladning og belastning - noe som dreper tradisjonelle fritidsbatterier. En "bonus" som kom frem i en artikkel i juni 2010 nummeret av Promobil er at AGM har vesentlig lavere vekt pr. Ah enn Gel.

Åpne batterier må bare benyttes hvis de brukes med sentral avlufting ut av bilen, avgassen ved kraftig ladning og utladning er knallgass en blanding av ren hydrogen og ren oksygen i optimal blanding for en eksplosjon.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tack Knut! Ja, det är lite så som jag tänker. Biltema kallar sina för AMF. Dom kanske inte har samma livslängd, men priset är det inget fel på. GEL kostar, för mig, mer än de ger tillbaka. Alltså dålig investering.

F

F.d. 29876

Guest

Løsningen er AGM som kombinerer "deep discharge" egenskapen med startbatteriet toleranse for kraftig ladning og belastning - noe som dreper tradisjonelle fritidsbatterier. En "bonus" som kom frem i en artikkel i juni 2010 nummeret av Promobil er at AGM har vesentlig lavere vekt pr. Ah enn Gel.

Åpne batterier må bare benyttes hvis de brukes med sentral avlufting ut av bilen, avgassen ved kraftig ladning og utladning er knallgass en blanding av ren hydrogen og ren oksygen i optimal blanding for en eksplosjon.

Hej,

Ytterligare en "bonus", AGM har mindre dimensioner.
Jag lyckades få in 2x120 Ah AGM i batteriboxen som ersättning för ett 110 Ah fritidsbatteri!

Mvh Bengt

Toppen