• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FRITEXTSÖKNING I FLERA MEJL?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Jag håller på med en utredning som bland annat består av en ganska omfattande mejlkonversation i Outlook Express.

Jag har valt att flytta alla mejl till ett eget bibliotek på disken.

Mitt problem är att jag samtidigt vill leta efter enskiljda ord som kan förekomma i ett eller flera mejl, utan att öppna varje mejl.

Sökfunktionen "Ett ord eller fras i filen" fungerar dåligt/inte alls.

En lösning vore kanske (?) att skriva ut alla mejlen till en och samma fil, för att sedan söka i den .

Någon som har ett förslag?
//Conny

F

F.d. 4220

Guest
Sv: FRITEXTSÖKNING I FLERA MEJL?

Jag har slutat använda e-postklienter sedan länge och söker numera direkt i gmail.
Det hjälper dock inte dig...

Ett sätt att lösa det på är kanske att installera en annan e-postklient med bättre sökfunktion. Kanske Thunderbird gör jobbet åt dig?
Där skall det gå att importera mail från Outlook Express.

Det är dessutom ett säkrare och bättre program på alla sätt, så du bör tjäna på bytet oavsett om du lyckas göra just denna söknng eller inte.

Du skriver att du flyttat mailen till en egen mapp på disken. Är det fortfarande i OE-formatet? Eller sparar du ner alla mail var för sig till den mappen? Om det är det sistnämnda kan du prova Notepad++ också.
Med dess sökning kan du välja att söka efter ord i alla filer i en eller flera mappar.

//Stefan

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Du skriver att du flyttat mailen till en egen mapp på disken. Är det fortfarande i OE-formatet? Eller sparar du ner alla mail var för sig till den mappen? Om det är det sistnämnda kan du prova Notepad++ också.
Med dess sökning kan du välja att söka efter ord i alla filer i en eller flera mappar.
//Stefan
Hej!
Jag är oklar på vad du menar?
Jag öppnar varje mejl som kommer och väljer "Arkiv" och "Spara som", vilket gör att de behåller sitt OE-format och öppnas med OE.

Det verkar som min sökfunktion inte alltid/alls klarat att söka i filer med det OE-formatet.
//Conny

F

F.d. 4220

Guest

Hej!
Jag är oklar på vad du menar?
Jag öppnar varje mejl som kommer och väljer "Arkiv" och "Spara som", vilket gör att de behåller sitt OE-format och öppnas med OE.

Det verkar som min sökfunktion inte alltid/alls klarat att söka i filer med det OE-formatet.
//Conny

Om du tittar i den mappen du sparar ner mailen till, hur ser den ut? Mängder med små filer eller en stor? Är det en massa små filer kan du troligen använda Notepad++ sökning. Oavsett vilken filändelse de har, är det antagligen rena textfiler. Oavsett så är det bara att prova. Installera Notepad++ och gör en sökning i den mappen och se om du får några träffar.

//Stefan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det står Outlook Express i första inlägget? Så det bästa rådet är att gå över till Outlook, där finns sökfunktioner för Windows.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Om du tittar i den mappen du sparar ner mailen till, hur ser den ut? Mängder med små filer eller en stor? Är det en massa små filer kan du troligen använda Notepad++ sökning. Oavsett vilken filändelse de har, är det antagligen rena textfiler. Oavsett så är det bara att prova. Installera Notepad++ och gör en sökning i den mappen och se om du får några träffar.
//Stefan
Hej!
Jo det visar sig att att det är ren text (med en massa styrinformation) som du antog.

Men det väcker frågan varför "Sök" och "Fraser eller ord" inte fungerar, som det brukar.

Nu har jag testat och ser att "Sök" bara hittar ord i adress- och rubrikfälten.
//Conny
PS
Notera att filtypen anges som "Internet E-Mail Message" som jag inte ser att jag kan ändra.
DS

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Jo det visar sig att att det är ren text (med en massa styrinformation) som du antog.

Men det väcker frågan varför "Sök" och "Fraser eller ord" inte fungerar, som det brukar.

Nu har jag testat och ser att "Sök" bara hittar ord i adress- och rubrikfälten.
//Conny
PS
Notera att filtypen anges som "Internet E-Mail Message" som jag inte ser att jag kan ändra.
DS

Var står du vid sökningen? I Outlook Express eller i Windows utforskare?
Det är möjligt att sökning bara sker i vissa filtyper, antar att de undantar allt som inte är textfiler för att "hjälpa" användaren att slippa en massa träffar.

Det är därför som jag tjatar om Notepad++ som inte bryr sig om ändelser på filer.

Du kan alltid ändra filändelser om du vill. De är bara dolda i standardläget.
Om du har utforskaren öppen, så välj menyn "Verktyg" och "Alternativ". Det ger en dialog med tre flikar, där en heter "Visa". I Avancerade inställningar finns ett förbockat alternativ vid namn "Dölj filändelser för kända fil format"
Avmarkera det så kommer du att se och kunna byta alla filändelser.
Det är en av de första inställningar jag gör när jag får en ny dator...
Notera att jag skrev ner stegen ur minnet. Så jag har kanske helt fel vad gäller menynamn. Men principen är korrekt. På Windows 7 och 8 finns inställningarna åtkomliga från kontrollpanelen ("Folder Options" på min dator) troligt att den finns där även i ditt fall.

Fast ändrar du filändelsen, kommer inte OE att kunna läsa filerna längre.
Så lättast är trots allt Notepad++...

//Stefan

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag skall överväga att göra som du skriver, men vill först se om det går att lösa på ett enklare sätt.

Jag använder "Den här datorn" (men det är samma som Utforskaren).

När jag ändrade kopplingen via Egenskaper för ett dokumnet till WordPad så ändrades all mejl i samma mapp till samma (text med styrtecken), men sökningen fungerade fortfarende bara på adress och rubrik på mejl, text i Wordfiler men inte i PDF eller om jag skriver ut ett mejl till fil.

När jag gick in på OE och Hjälp och valde "sök på specifika ord" så fick jag upp detta:

Så här söker du efter meddelanden i en diskussionsgrupp
  1. Öppna en diskussionsgrupp, peka på SökRedigera-menyn och markera Meddelande i den här mappen.
  2. Skriv det eller de ord du vill söka efter i textrutan Sök efter och klicka på Sök nästa.
  3. Om alldeles för många resultat returneras eller om du inte är nöjd med resultaten, klickar du på knappen Avancerad sökning och anger så mycket information som möjligt för att begränsa sökningen.
Vad är diskussionsgrupp och kan jag utnyttja det på något sätt eller beskrivs bara den vanliga sökaren i OE?
//Conny

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Diskussionsgrupper, nyhetsgrupper eller Usenet är något som var poppis på 90-talet och är något annat än epost.

Det används fortfarande om än inte alls i den omfattning som innan sekelskiftet. Usenet – Wikipedia

I OE är den sökningen att du letar efter grupper som behandlar de ämnen du väljer att söka efter. Man måste först ange en nyhetsserver i inställningarna.

Så det är inget som du har användning för i detta fall.

//Stefan

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Nej, har själv insett det du skriver efter ett tag.

En person som använder/använt Notepad++ trodde inte det skulle vara någon lösning men föreslog att jag skulle prova med Live Mail.

Den enkla test jag gjort med två mejl i en annan dator med med Live Mail verkar lovande, så jag skall gå vidare med det.
//Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Live Mail er etterfølgeren til OE, og har mye ekstra fuksjnalitet. Tilsvarende muligheter finnes og i Thunderbird - har just testet fritekstsøk i 30k meldinger lokalt på min PC i Thundebird (mange av disse mail er importert fra Outlook).

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Nu har jag löst problemet genom att spara om mejlen ett och ett till Textfil (.txt), vilket jag för sent upptäckte att jag kunde göra utan att öppna mejlen.

Nu fungerar allt som jag vill.

TACK FÖR HJÄLPEN!:)
//Conny

F

F.d. 4220

Guest

Hej!
Nej, har själv insett det du skriver efter ett tag.

En person som använder/använt Notepad++ trodde inte det skulle vara någon lösning men föreslog att jag skulle prova med Live Mail.

Den enkla test jag gjort med två mejl i en annan dator med med Live Mail verkar lovande, så jag skall gå vidare med det.
//Conny

Notepad++ är inte något som fungerar för vanlig e-posthantering. Men för sökning i dina sparade mail hade det varit utmärkt till.
Dess sökfunktion är mycket kraftfull, vilket man inser efter att använt det ett tag. Du kan söka igenom alla textfiler i en eller flera mappar utan att ha behövt ändra ändelserna eller spara om filerna. Man behöver inte ens öppna filerna i programmet först, man bara väljer en mapp man vill söka i och den tuggar igenom alla filer oavsett format.

Men som med det mesta annat så finns det många sätt att lösa en uppgift och huvudsaken är att du fick gjort det du skulle.

//Stefan

Toppen