• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping (Igen)

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är dessa skyltar verkligen "lagliga" och uppsatta av en myndighet?
I mina ögon ser de riktigt hemgjorda ut.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg tror at skiltene er officielle.

Google oversætter den læsbare tekst med:

camping förbjuden
elx rådhus
Institutionen för miljö och Neteja

Til gengæld er der kun ikoner for telt og husvagn på de skilte der viser forbud. Der er ingen ikon for husbil, så jeg tænker at parkering af husbiler er OK, men at markise, borde og stole skal pakkes væk for natten

Så desom haar parkeret husbil her gjort helt ret!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men skylten visar förbud mot camping i tält/husvagn... eller?
Kan tänka mej att alla som parkerat sin husbil där tolkar skylten så.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jeg tror at skiltene er officielle.

Google oversætter den læsbare tekst med:

camping förbjuden
elx rådhus
Institutionen för miljö och Neteja

Til gengæld er der kun ikoner for telt og husvagn på de skilte der viser forbud. Der er ingen ikon for husbil, så jeg tænker at parkering af husbiler er OK, men at markise, borde og stole skal pakkes væk for natten

Så desom haar parkeret husbil her gjort helt ret!
Jag håller fullständigt med dig....
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Undrar om det inte saknas en skylt här...?

På ett flertal ställen i Spanien intill badstränder finns liknande skyltar som dessa, men vid infarten finns ytterligare en skylt som berättar att det EJ är tillåtet att campa under perioden 1/5-30/9 men tillåtet under övrig tid av året.
Anledningen till detta är att platsen under sommaren ska användas som parkering för personbilar för badgäster.

Ett exempel på en sådan plats var en mycket stor grusplan endast 200 meter från en mycket fin badstrand strax söder om Gran Alacant (20 minuter söder om Alicante och norr om Santa Pola).
På denna plats var det tillåtet att stå med husbil (ej husvagn) under perioden 1/10-30/4. Den enda servicen på platsen var en sopcontainer, men läget endast 200 meter från stranden för härliga promenader och ev. bad lockade och i tillägg var det endast 10-15 minuters cykeltur in till centrum av Gran Alacant med dess restauranger och affärer. Dessvärre var det alltför många som tömde sina toakassetter i naturen direkt intill platsen och vissa tömde även spillvattentanken i direkt anslutning till platsen. Myndigheterna beslutade därför att stänga platsen för några år sedan...!
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag har själv stått på denna plats med min husbil under vintermånaderna. Varje dag vid minst två tillfällen körde polis förbi och inte vid något tillfälle under den vecka jag stog där, såg jag polis göra något ingripande eller delade ut någon tillrättavisning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har själv stått på denna plats med min husbil under vintermånaderna. Varje dag vid minst två tillfällen körde polis förbi och inte vid något tillfälle under den vecka jag stog där, såg jag polis göra något ingripande eller delade ut någon tillrättavisning.
De hittade kanske ingen medhavd alkohol (?)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi stod i Mijas på ställplatsen förra veckan, men utanför betong avspärrningen.
Där fick grannen tillsägelse av polisen att ta in sina två stolar de satt på i kvällssolen.
No camping behaviour gäller.
Enligt polisen skulle man minska ner på antalet husbilar denna veckan.
Nu stod man i fem led, där det är godkänt med två led, och bara innanför betong avspärrningen.
Men jag vet inte vad som har hänt.
Krister.
 
Toppen