• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping i Spanien

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Blir lite förvirrad: Rubriken "Fri camping i Spanien" indikerar att det finns just fri camping någonstans i Spanien, eller snubblade du på tangenterna och menade fricamping?
Åke
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Från den 8 mars är det förbjudet att fri campa i Spanien, man kan få dryga böter. Det samma gäller i Portugal sedan den 1 juli i fjol, böterna här är mellan 500-800 Euro, många har fått böter här, jag vet för jag bor här.
Oj har du sett någon skriven lagtext motsv. på detta.
Påverkar livet för många av oss
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Från den 8 mars är det förbjudet att fri campa i Spanien, man kan få dryga böter. Det samma gäller i Portugal sedan den 1 juli i fjol, böterna här är mellan 500-800 Euro, många har fått böter här, jag vet för jag bor här.
Jaha du bor där, kan du då vara snäll och ge mig källan till ditt påstående?

Själv kan jag inte hitta uppgifterna hur jag än söker på spanska sidor, hos myndigheter och t.ex. Husbilsklubbens.se spanska motsvarighet, P.A,C.A. Plattforma Autocaravanista Autonóma. Däremot visar PACA en video där deras Leif Edström, berättar om den missuppfattning som skett på grund av det felaktiga dekret som Comunidad Valenciana publicerade den 22 januari 2021, artikel 2 avsnitt 5 i dekret 10/2021 av 22 Januari, från Consell, som godkänner regleringsförordningen. Det är på spanska, men eftersom du bor där förutsätter jag att det går bra,

I min artikel, Är vi i framtiden välkomna till Iberiska halvön, skriver jag om det här.
I slutet av artikeln finns; Uppdatering 16 februari 2021, där har jag även gjort en översättning och enligt mina sökningar är det det som fortsatt gäller.
N.B. Det har aldrig gällt hela Spanien, det felaktiga dekretet gällde endast Provinsen Valencia.

Väntar på att få se källan som ”2 alltid på väg”, refererar till.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, hårda bud på vissa ställen. Undrar om det fortf är öppet uppe vid Béznarreservoaren?!
Det här är ett exempel på hur det spanska strandskyddet, som är väldigt strikt, fungerar. Det tillåter inte husbilar på stränderna.

De som gett kommunen rätt att sätta upp staket för att hindra bilarna köra ut på stranden är La Dirección General de la Costa y el Mar, en statlig myndighet typ vårt Naturvårdsverket.

Inget nytt, alltid varit så, men eftersom vi blivit flera och vissa husbilsägare missköter sig, så blir det mer och mer hinder för oss.

Tommy
 
Toppen