• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping blir betalcamping

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Märkliga saker händer i vårt avlånga land! Nu ska de börja ta betalt för platser ute i skogen!


 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Märkliga saker händer i vårt avlånga land! Nu ska de börja ta betalt för platser ute i skogen!


Inte för mig, varför betala för sånt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det känns lite underligt med utvecklingen som har varit de sista femton, kanske bara de sista åtta åren.

Från början : Fanns det ingen skylt så var det bara att ställa sig över natten.

Förr : Fanns det en skylt så var det oftast bara en tidsbegränsning eller anvisning.

För några år sedan : Skyltar med förbud mot husbilar började växa upp ur många dikeskanter.

Också för några år sedan : Parallellt med förbudsskyltarna så började även metallklumpar för betalning växa upp på div. småplättar som husbilar ev. kunde få nattplats på.

Nu för tiden : Finns det ingen skylt som klart talar om att man får stå där, så börjar man vilset titta sig omkring, och utgår nästan från att man inte får stå där över natten.

Jag tror att uttrycket, även om det är överdrivet många gånger "Det var bättre förr" i alla fall stämmer in på nattparkering av husbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det känns lite underligt med utvecklingen som har varit de sista femton, kanske bara de sista åtta åren.

Från början : Fanns det ingen skylt så var det bara att ställa sig över natten.

Förr : Fanns det en skylt så var det oftast bara en tidsbegränsning eller anvisning.

För några år sedan : Skyltar med förbud mot husbilar började växa upp ur många dikeskanter.

Också för några år sedan : Parallellt med förbudsskyltarna så började även metallklumpar för betalning växa upp på div. småplättar som husbilar ev. kunde få nattplats på.

Nu för tiden : Finns det ingen skylt som klart talar om att man får stå där, så börjar man vilset titta sig omkring och utgår nästan från att man inte får stå där över natten.

Jag tror att uttrycket, även om det är överdrivet många gånger "Det var bättre förr" i alla fall stämmer in på nattparkering av husbil.

M.v.h. JANKRO.
Fast tyvärr ,inte bara för det ..också våra stadskärnor kommer under den benämning "Det var bättre förr"
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fast tyvärr ,inte bara för det ..också våra stadskärnor kommer under den benämning "Det var bättre förr"
Hejsan, du har helt missat grejen med det :).
Bilen skall parkeras utanför städerna och sedan skall man ta tunnelbanan eller cykeln in till centrum. Mycket beroende av att de som bestämmer tror att hela Sverige ser ut och har samma problem som Stockholms centrum har, med bilköer och avgaser. Samt att alla småstäder och byar har fullt utbyggd kommunaltrafik eller t.o.m. tunnelbana under rapsfälten.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är ändå inte så många år sedan ni fick gå eller i bästa fall ni hade en cykel eller en häst när ni skulle in till byn/staden....
Frågan borde vara vad har hänt med oss?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hejsan, du har helt missat grejen med det :).
Bilen skall parkeras utanför städerna och sedan skall man ta tunnelbanan eller cykeln in till centrum. Mycket beroende av att de som bestämmer tror att hela Sverige ser ut och har samma problem som Stockholms centrum har, med bilköer och avgaser. Samt att alla småstäder och byar har fullt utbyggd kommunaltrafik eller t.o.m. tunnelbana under rapsfälten.

M.v.h. JANKRO.
Och vad skall man göra i centrum då? Jag tittar på min "egen" stad ,Vi hade tre (3) stora varuhus och mängder med affärer ..idag är nästan bara pizzerior och frisörer som etablerar sig på löpande band ..och systembolaget förstås och skulle den flyta till köpcentrum då är det säkert ajöss med staden ..så visst var det bättre förr .
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Om vi fricampar tänker vi INTE betala. Inte så länge allemansrätten gäller. Snart tar de väl betalt för bär-och svampplockning.... Fattar ju att de försöker få in pengar, men detta är lite väl mycket. Ordnar de en ställplats med sophantering, gråvattentömning, (el), vattenpåfyllning, då är det ju en helt annan grej. Men fricamping... nej det tolererar vi inte! Allemansrätten gäller ALLA!
Fast å andra sidan... om man läser inlägget innan, kanske detta bara gäller privat område. " de öppnar upp skogsvägar". Är det skogsvägar för traktorer är det nog ändå inget för en husbil, inte för oss i alla fall med ca 9 m . I annat fall är det väl bara att tuta och köra.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det var värst vad detta fick en del att gå igång.
När jag läser artikeln läser jag bara att det är en app som markägare kan erbjuda speciella platser att stå på. Det står inget om att någon skall börja ta betalt för något som är gratis idag.
Appen och prisbilden var tydligen mindre bra men värre än så verkar det ju inte vara.

En storm i ett vattenglas som inte ens existerar?
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Om vi fricampar tänker vi INTE betala. Inte så länge allemansrätten gäller. Snart tar de väl betalt för bär-och svampplockning.... Fattar ju att de försöker få in pengar, men detta är lite väl mycket. Ordnar de en ställplats med sophantering, gråvattentömning, (el), vattenpåfyllning, då är det ju en helt annan grej. Men fricamping... nej det tolererar vi inte! Allemansrätten gäller ALLA!
Fast å andra sidan... om man läser inlägget innan, kanske detta bara gäller privat område. " de öppnar upp skogsvägar". Är det skogsvägar för traktorer är det nog ändå inget för en husbil, inte för oss i alla fall med ca 9 m . I annat fall är det väl bara att tuta och köra.
Allemansrätten gäller inte husbilar. Du har rätt att TÄLTA i ett dygn i naturen. Markis eller förtält till husbil räknas inte som ”att tälta” . Dessutom har markägare rätt att stänga av vägar för fordonstrafik så länge de inte erhåller statliga eller kommunala bidrag för skötseln. Allemansrätten innebär att du är välkommen ut i naturen TILL FOTS.
Sen tycker jag att ställplatserna i Eremitappen är på tok för dyra. Och då är det enklaste. Vi kör någon annanstans. Däremot känner jag folk som tycker den är perfekt. De betalar gärna för att vara för sig själva och slippa trängas på ställplats eller camping. Men i vanlig ordning blir det bäst om var och en gör som en känner för...
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Tror det är mycket "apptillverkarna" som förespråkar stora inkomster för att få sin provision."du kan ta 300 per natt för en plats vid skogstjärnen",enda du behöver är att byta kod till bommen då o då.Jag har svårt att tro att det blir nån större succe'
 
F

F.d. 23385

Guest
Bra att man stävjar fricamping genom att ta betalt då kanske vi får lite lugn här ute på landet!!!!!!!!!!!!
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det är som med det mesta andra. Vi får vad vi ropar efter.

Det finns ju en och annan tråd, eller åtminstone inlägg, på forumet som menar att vi som husbilsägare och förespråkare för hobbyn förstör för oss själva genom att vi blir fler och åker mer.
Jag bor på landet och är evinnerligt tacksam för att jag inte bor vid något lämpligt ställe för fricamping. För många som åker husbil är i sanning cucarachas som spanioren säger.

Husbilshobbyn är en lyxhobby, jag tror att vi får ställa in oss på att sötebrödsdagarna tar slut och får börja betala för oss allt mer i regioner med högt tryck.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det är väl därför jag campar aldrig i Sverige, alltid är nån som ska pladera för något, kan man inte sluta att se vad dom andra gör?
 
Toppen