• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampa gärna men inte på rastplatser!

P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

endast 7 st. svenska husbilar av 100 säger en del
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Ett tips, jag har tillämpat det några gånger när vi inte hittat något lämpligare.
Du åker utmed en europaväg eller annan större väg och känner att det är dags för att stanna för natten.
Du kanske inte hittar någon lämplig/nära HBK-plats, kolla om du ser något kyrktorn en bit från vägen.
Sväng av och kör mot kyrkan. Ställ dig på kyrkans parkering. Finns det någon vänlig själ synlig, presentera dig och berätta att du av trafiksäkerhetsskäl behöver stanna till över natten och att du hoppas att det är Ok.

"Buset" letar nog inte offer vid en kyrka. Sov lugn. Använd detta tips försiktigt och med förstånd, stör ej.

Till tipset hör också att vi gärna tittar i lokala kyrkor, det finns så mycket fina kyrkor så dagen därpå "står vi på låset" för att titta i kyrkan.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Den var bra. Den har Du all heder av, hls från grannen kurt
:D :D :D :D ;) ;) ;) ;)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Tänk bara på att inte fylla vatten från kyrkogården utan att först kolla vilken sorts vatten som finns i vattenposterna. På vår kyrkogård använder vi vatten från egen brunn och det är, av lättförståeliga skäl, inte särskilt lämpligt som dricksvatten utan skall endast användast för vattning av växter.

EssoJ
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Tack för tipset.

Nu börjar jag förstå varför vattnet på en kyrkogård i Strömstad luktade så in i h----e illa, TACK!



"Vi hade stuga där förut" hls
Monica o Kurt

:confused: ;) :D :D :D :D :D :D ;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.866
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

En helt vanlig parkeringsplats i närmsta tätort en bit från större vägar och gärna i en gatlyktas sken.
Detta fungerar utmärkt såväl i Sverige som i andra länder som tillåter att man övernattar i bilen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Monica & Robert,

Det tipset har jag anvand mig utav i aratal och fungerar mycket bra. Speciellt i Frankrike dar det finns mycket mera religiosa manniskor an i Sverige. Glom ej heller bort att vid en kyrka i Frankrike finns det alltid en bagara - charkaffar - polisstation och minst en bar ;)
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Det brukar fungera bra att åka in i små samhällen och parkera över natten vid idrottsplatser. Eller vid hembygdsgårdarnas parkeringar.

Hälsningar Ylwa
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Hej!
Vi står nästan uteslutande på annat än campingplats. För några år sen var vi utsatta för rån i Frankrike (Avignon) när vi stannade på en mack mellan stort antal långtradare. Sövda - mycket troligt genom något medel i vinet på karaff i restaurangen. Inbrott via höger passagerardörr. Polismannen som utredde var själv husbilsåkare. Tips från honom: vi skulle stått närmare macken i ljuset och där det var ständigt folk i farten. Hund och/eller larm är bra som skydd. Så nu har vi larm (men hunden har just avlidit) och dessutom husbil utan passagerardörr. Dörrar med säkerhetslås. Fortsätter att mestadels stå på annat än campingar. Varuhusparkergar, kyrkor, idrottplatser och varför inte mitt på "Stora Torget" nyttjar vi. Däremot undviker vi i allmänhet rastplatser.
Claes
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Som inbiten friparkerare så parkerar jag precis så..parkerings platser finns hur många som helst specielt för oss som har bilar under 6 m.Jag kan ju parkera på Tankställena i Tyskland,men inte här för det är anorlunda.Och rastplatser här inbjuder inte för övernatnning.:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fricampa gärna men inte på rastplatser!

Poängen med kyrkan är att kyrktornet syns lång väg och utgör därför ett riktmärke som signalerar "här finns en lugn plats".
Om man sedan parkerar på byns torg, kyrkans parkering, idrottsplatsens parkering eller liknande får man avgöra vad som är lämpligast men som sagt, kyrktornet är ett praktiskt riktmärke.
 
Toppen