• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Freshmat

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Någon som provat?

Jag fann en notis om detta i Promobil nr 7 i år och här är en länk till företaget som säljer: http://www.freshmat.de/

Jag förmodar att gelen förbrukar energi (värme) när den komprimeras. Man kan fråga sig hur effektiv mattan är?

Min kära hustru har svårt för värme och det är inte alltid som ventilation räcker till och AC vill vi ogärna köra eftersom den väsnas.

aake
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Freshmat

Denna matta kan kanske vara bra också för att svalka hunden på sommaren. Jag har inte testat, men skall skicka efter en matta och utvärdera om hunden gillar sådan svalka då han har stora problem med sommarvärme.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Freshmat

goldfinger

På hemsidan står att kyleffekten håller i sig i timmar, men inte hur många. Jag förmodar att mattan i bästa fall kan underlätta om det är för varmt när man vill somna in.
Jag har mailat till företaget med en förfrågan om man vill sälja till Sverige. På hemsidan syår endast fraktkostnaderna till Tyskland och Österrike omnämnda.

aake
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Freshmat

goldfinger

På hemsidan står att kyleffekten håller i sig i timmar, men inte hur många. Jag förmodar att mattan i bästa fall kan underlätta om det är för varmt när man vill somna in.
Jag har mailat till företaget med en förfrågan om man vill sälja till Sverige. På hemsidan syår endast fraktkostnaderna till Tyskland och Österrike omnämnda.

aake

Hör gärna av dig här på forumet om du får svar från företaget huruvida dom också säljer till Sverige.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Freshmat

Majzzan

Flera kylmattor för hundar fungerar uppenbarligen genom vattenavdunstning. Om detta även gäller produkterna i dina länkar framgår inte av länkarnas text.

Jag föreställer mig att den tyska madrassen innehåller en fyllning/gel som har sin smältpunkt någonstans under normal hudtemperatur, men jag är inte säker då verkningsmekanismen inte finns klart angiven. Listigt om det är så, att kunna dra nytta av smältvärmen. Om detta skall jag kräva klara besked före ett ev köp.

aake
 
F

F.d. 50063

Guest
Sv: Freshmat

Mina lärare i tyska hade ett herrans schå då dom skulle banka lite tyska i min skalle så jag är ju inte säker men som jag förstod det så används komprimering som energikälla, alltså kroppens tyngd. Men jag har haft fel förr....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Freshmat

Mina lärare i tyska hade ett herrans schå då dom skulle banka lite tyska i min skalle så jag är ju inte säker men som jag förstod det så används komprimering som energikälla, alltså kroppens tyngd. Men jag har haft fel förr....

Nej, det blev nog lite luckor trots din lärares ansträngningar, det står att mattan laddas upp på nytt när den inte är utsatt för tryck.
Och kyla kan vad jag förstår inte avgivas; det är värmen som är energin och den avges rimligen från kroppen till mattan.

aake
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Freshmat

...men som jag förstod det så används komprimering som energikälla, alltså kroppens tyngd.
Jag får samma intryck.

"Die Kühlmatte FreshMat nutzt ein Gel, das unter Druck über einen längeren Zeitraum Kühle abgibt."

Sajtens länkar är stendöda och FreshMat i stort sett ogooglebart. En träff på den nämnda sajten utan egentligt innehåll, en går till denna tråd.

Dåliga vibbar tycker jag.

/ Erik
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Freshmat

Ja, det går misstolka om man bortser från fysikaliska grundprinciper, att kyla inte kan avges.
Jag tolkar det så att kroppsvärmen avges till mattan när man ligger på den, att själva komprimeringen inte har med saken att göra. Men å andra sidan så skriver man att regenereringen sker efter en tid utan belastning och i skugga.
Vi får se om företaget svarar på mail och om man kan förklara verkningsmekanismen. Om man har hittat en gel som har lämplig smälttemperatur och tillräckligt hög smältvärme så är det intressant.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Freshmat

Det har tyvärr inte gått få något besked om denna kylmattas verkningsprincip.
Det är ett företag från Holland som producerar, Wiegel Transport Equipment, Stokvis Group. Jag har skrivit två mail, ett på tyska och ett på engelska och endast fått den tidigare citerade reklambroshyren som svar och sannolikt är att den som är satt att svara på mail inte har en aning om mattans verkningsmekanism (om nu någon sådan finns?).

Det går bra att beställa från Sverige, men jag avvaktar t.v.

aake
 
Toppen