• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fresha upp fönster

F

F.d. 58882

Guest
Karmarna till skjutfönstren på HB'n har med åren börjat brytas ner av väder & vind. Idag är dom sandpapperlika i ytskiktet & suger åt sig all skit som finns. Fick vax på dom som inte går att få bort då jag vaxade i våras. Jag funderar på att slipa dom med fint våtslippapper & därefter ytbehandla dom med något passande. Vax går uppenbarligen inte eftersom dom då blir gråflammiga. Nu undrar jag om det finns någon som vet vad man skall använda som ytskydd & helst ett bestående sådant.

Bennie

Bilagor

• x 019.JPG
    x 019.JPG
    1,2 MB · Visningar: 12

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Fresha upp fönster

Karmen är gjord av polyuretan.

Bästa sättet att få en snygg och hållbar yta är att slipa, grunda (fråga t.ex. en billackerare vad för slags grundfärg du ska använda till PU), slipa, lacka slipa och lacka.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har precis snyggat till skärmkanterna på min gamla bil. Biltema har en speciell grundfärg för plastdetaljer och sprayade sedan med deras halvmatta spray. Blev väldigt snyggt. Använd inte helmatt spray, blev mycket bättre med den halvmatta. Har ett fyrsiffrigt artikelnr, alla andra är sexsiffriga.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag använder vanligt just skofett ,till alla svarta detaljer,eller minkfett då blir dom lite blanka
och torkar ej ut lika fort, när jag fått lite vax på det svarta,mvhhåkan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har precis snyggat till skärmkanterna på min gamla bil. Biltema har en speciell grundfärg för plastdetaljer och sprayade sedan med deras halvmatta spray. Blev väldigt snyggt. Använd inte helmatt spray, blev mycket bättre med den halvmatta. Har ett fyrsiffrigt artikelnr, alla andra är sexsiffriga.

Det finns också matt klarlack att köpa, då kan man välja kulör själv! :)

F

F.d. 29882

Guest

Hej

Går det att göra något åt själva glaset när det blir dimmigt?

MVH//Jocko:mcride:

F

F.d. 58882

Guest

Hej

Går det att göra något åt själva glaset när det blir dimmigt?

MVH//Jocko:mcride:

Ja det gör det om det "dimmiga" ligger på ytan & att rutan är av plast. Prova med ett vax som innehåller polermedel eller ett väldigt milt polermedel & därefter vax. Ett kombinerat vax/polermedel + lågvarvig polermaskin fixade till mina rutor. Lågvarvig maskin är viktigt så att man inte bränner rutan

Bennie

F

F.d. 58576

Guest

Ja det gör det om det "dimmiga" ligger på ytan & att rutan är av plast. Prova med ett vax som innehåller polermedel eller ett väldigt milt polermedel & därefter vax. Ett kombinerat vax/polermedel + lågvarvig polermaskin fixade till mina rutor. Lågvarvig maskin är viktigt så att man inte bränner rutan

Bennie

Det finns även Acrylic Polish från Seitz hos husbilsfirmor.Bruksanvisning står på tuben.

Med vänlig hälsning. Avo

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, håller med om att snyggast och mest hållbart är om du lackerar ramen med plastprimer och lämplig färg, ev. klarlack m.m.
Vill bara tillägga att se till med alla medel som finns, att först få plasten ren från tidigare försök att få glans på ytan. Det kan ju t.o.m. vara någon som har använt något silikonbaserat medel tidigare som det kan finnas rester kvar av, och som måste bort om det skall bli hållbart och fastna rejält. Var samtidigt försiktig om det du använder för rengörning är så starkt att det kan förstöra ytan på själva rutan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Inte bara Biltema som saluför färg, sedan finns det så många olika plaster, att jag betvivlar att någon färgtillverkare kan ge något heltäckande utlåtande om vilka det fungerar på respektive inte fungerar på? F.ö. hamnar ju klarlacken normalt inte på plasten, utan på det underliggande lagret av täckfärg, så det är nog mera kritiskt med den i så fall?! :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, ja det finns ju många fler varianter av sprayfärger än Biltema.
HAGMANS sprayburkar innehåller bra färger som varar länge utomhus även i enkomponent-utförande.
De har även klarlack i sprayburk som är i tvåkomp. utförande. Man får då först punktera en behållare med härdare som är inne i burken och därefter skaka om och blanda lacken med härdaren.
Man får samla på sig så man kan använda så mycket av färgen som möjligt för det som blir kvar i burken härdar efter ett tag. Men deras vanliga enkomp.klarlack, både blank och halvblank klarar väder och vind rätt bra och länge.

Om man skall följa rek. för lackering av plast så är det först plastprimer som vanligen är en genomskinlig vätska som sprutas på och får torka.
91374.jpg

Därefter vanlig grunfärg, och så brukar det bli rätt snyggt på fönsterramar med metallickfärg och därefter två lager klarlack (ev. den dyrare tvåkomp. klarlacken) eller kanske bara halvblank svart färg över primern och grundfärgen.

Lycka till. JANKRO.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Idag var jag ute och smorde in gummilisterna på dörrar och luckor med Listskydd från Biltema. Passade på att gå över gummidetaljerna på spegelfästena också, Jag märkte att även plasten på speglen också blev svart och fin.

Nu vet jag inte om det förblir så när man kommer ut i regn och rusk, det får jag se efter nästa veckoslut .

Bilagor

• 2014-01-12 14.08.43.jpg
    2014-01-12 14.08.43.jpg
    1,6 MB · Visningar: 1
Toppen