• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frankia Polarvärme/Polarheizung

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Hej!

Jag är nyfiken på Frankias polarvärmesystem. Vad är det egentligen som ingår i det. Är det både gasol och dieseldrivet, och vad har ni för erfarenheter av hur det fungerar?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Frankia Polarvärme/Polarheizung

Hej!

Frankia Polarvärme/Polarheizung innebär att det finns 2 värmesystem. Både vattenburet och luftburet. Vi har haft detta system på våra 2 senaste Frankiabilar.

1. Vattenburet. Kan värmas av Alde gasolvärmare eller av en dieselvärmare typ Eberspaecher. Systemet värmer även upp utrymmet i dubbelgolvet som ger golvvärmeeffekt. I dubbelgolvet ligger även vattentankarna väl frostskyddade. Detta system kan med fördel sammankopplas med värme från motorn via en värmeväxlare.

- Fördel med dieselvärmaren är att man är oberoende av gasol.
- Fördel med Alde är att den är tystare.
Vilken värmare, Alde eller Eberspaecher som drar minst ström vet jag inte.

2. Luftburet. Sitter oftast en liten Truma 2400 som har 2-3 utblås i bilen. Användes när det inte är så kallt. Kan även användas för att värma upp bilen snabbare. Vi använder dock ytterst sällan detta system.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Frankia Polarvärme/Polarheizung

Ok, tack för svaret!

Finns det både Ebersprächer och Alde som kan värma det vattenburna systemet, på bilarna eller är det antingen eller?

Brukar du vara ute när det är kallt ute och hur tycker du systemet fungerar?

Hur pass mycket mer låter dieselvärmaren tycker du? Är det värt fördelen att vara oberoende av gasol?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Frankia Polarvärme/Polarheizung

Hej!

Mig veterligen så är den antingen det ena eller andra alternativet. Men det finns ju inget som hindrar att man själv kan kombinera.

Vi kör inte på vintern, men har varit ute i minus 10 grader. Inga problem med värmen med både Ebern o Alden.

Ebern låter mer, men inget som störde vår nattsömn. Den sitter monterad utomhus under bilen i rambalken på ALKO chassiet. Den låter mer utomhus än Alden.

Svårt att rekommendera någon, Men ska du köra mycket på vintern så tror jag att du kan spara en slant med Ebern. Har du bara diesel i tanken och ström i batterierna så har du värme. Du slipper köpa dyr gasol på macken 500-600:- som räcker i 3 dagar. Kan du komma över billig gasol så kommer kanske saken i en annan dager.

Fast fördelen med Alde är att du kan köra värmen på 230V om du har tillgång till det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Frankia Polarvärme/Polarheizung

Som vanligt Frankia ligger i framkant mot alla märken men det är ju lätt att kopiera originalet men Frankia har varit först med två latrintakar och servicelucka med vattenslang och elkabel och slang till tömning av gråvattnet på ett och samma ställe. Ingen bil har haft solsegel över bilen där markisen går över husbilstaket för att sänka innetemperaturen, detta kallat jag innovativa lösningar som ingen bil idag kan skryt med bra och praktiska detaljer som funnits många år, det med värmen visste jag inte och det är ytterligare praktiska saker för dom som ligger ute i blötsnön och gillar det.
 
Toppen