• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framhjulslager FIAT 1990

F

F.d. 50012

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD 96hk
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs 654A
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej! Är det någon som vet hur stort glapp det får vara i framhjulslagren på en Fiat Ducato 14 1990. Har ett litet glapp som besiktningen klagat på men inget missljud. Verkstan som monterat lagren säger att lagren är helt OK.

Bertil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som Jägarn skriver så är det helt ok. med ett rätt kännbart glapp, och som i alla fall förr ofta fick påpekande av dåligt informerade besiktningsgubbar.
Lagerglappet anges i axialspel vid axeln när man byter lager och kollar glappet. Det finns inget mått angivet när man rycker i själva hjulet, men om spelet är lagt uppåt max så finns det ett mycket kännbart glapp i hjulet, och lagerspelet ligger ändå innom toleranserna. Man skall nog bekymmra sig mer om man inte känner något glapp alls underligt nog.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50012

Guest
JANKRO skrev:
Hej, som Jägarn skriver så är det helt ok. med ett rätt kännbart glapp, och som i alla fall förr ofta fick påpekande av dåligt informerade besiktningsgubbar.
Lagerglappet anges i axialspel vid axeln när man byter lager och kollar glappet. Det finns inget mått angivet när man rycker i själva hjulet, men om spelet är lagt uppåt max så finns det ett mycket kännbart glapp i hjulet, och lagerspelet ligger ändå innom toleranserna. Man skall nog bekymmra sig mer om man inte känner något glapp alls underligt nog.

M.v.h. JANKRO.

Tack för de snabba svaren, nu vet jag vad jag ska säga till dom på besiktningen nästa gång.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
He3j!

Jag har en peugeot J5. Samma typ av bil. Enligt bilprovningen, brukar de glappa rätt ordentligt. så är det på min. Har dragit åt ett av dem, när jag bytte damask. Men glappet har återkommit. Men som sagt, vanligt enligt killen på bilprovningen och något de inte anmärkte på.

Mvh
Åke

Toppen