• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framfjädrar

F

F.d. 25246

Guest
Måste bara berätta hur bra vår husbil blev efter byte av framfjädrarna. Nu är bullret borta tänderna är hela och njurarna mår bra. Alltså från stenkross till väghållning med komfort!

Vi lämnade in den hos www.dohini.se i Växjö. Där möttes vi av en kompitent personal som lugnt o fint genomförde bytet mycket nogrant. Vår bil en Burstner Argos blev 6cm högre och är i nivå!
Kan varmt rekomendera dom, både för utfört arbete och pris jag betalade 5000kr för allt låååångt under andra. Mina 20mil hem var som att åka en annan bil.....:yes::yes::yes::yes:

//Mikkeman

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Framfjädrar

Vad är det för bil ? Tjänstevikt ? Vore kul och veta vad ni har för axeltryck i fram , min är ju låg i fram och den har ändå komfortabel fjädring .
Dock skulle jag vilja höja den i bak .

S

Sara & Micke

Guest

Jag bytte fjädrar på min Argos 747 idag hos Östgöta Camping.
Betalade 6000kr.
Har inte mätt exakt hur mycket högre den blev men det ligger kring 6 cm.

/Micke

F

F.d. 25246

Guest

Vår har ett axeltryck på 2,1t det monterades 2,2t fjädrar. Östgöta camping erbjöd oss med, men vi avböjde då dom ej dokumenterar vilka fjädrar dom monterar varken fabrikat eller kg, jag köper inte grisen i säcken....Priser ni fick var sk. goowill så på äldre fordon kan jag ej tänka mig att dom åtar sig det.

Senast redigerad av en moderator:
S

Sara & Micke

Guest

Är trycket 2,1t med last?
Till mig sa dom att det är Goldschmitt fjädrar men jag glömde tyvärr fråga vilken last dom är avsedda för.

/Micke

F

F.d. 25246

Guest

Ja trycket är med last och en husbil går ju som bekant med konstant last:wink: Jag kan hafft tag i fel person huvudsak är ju att din bil är som den skall nu, att byta fjädrar gjorde ni rätt i hur eller var till vilket pris är ju var o ens grejj. Du har ju uppgraderat den mot innan till en mer trafiksäker och bekväm bil:)
//Mikkeman

S

Sara & Micke

Guest

Jag vägde min bil idag, tom men med full tank diesel.
Den vägde 1,92 ton fram och max axel last fram är 2,1 ton. Alltså 180 kg kvar för passagerare och last.
2 vuxna i hytten och sen blir det inte mycket kvar till dom 4 som får sitta o bodelen...

Brukar polisen kolla axlarna var för sig vid en kontroll eller bara totalvikten?

/Micke

F

F.d. 25246

Guest

Om man har otur ja. men du kan kompensera med last i garaget sedan häder det saker med full vatten tank mm. föraren kliver ur vid vägning han är medräknad.

F

F.d. 27368

Guest

Om man har otur ja. men du kan kompensera med last i garaget sedan häder det saker med full vatten tank mm. föraren kliver ur vid vägning han är medräknad.

Nix pix man får sitta snällt kvar . Förarens "överlast" räknas med .
Men dom kollar aldrig axeltryck på under 3500 kg men på över kan dom kolla.
Sommarens erfarenhet hade 20 kg tillgodo :mcride:

S

Sara & Micke

Guest

Vår har ett axeltryck på 2,1t det monterades 2,2t fjädrar. Östgöta camping erbjöd oss med, men vi avböjde då dom ej dokumenterar vilka fjädrar dom monterar varken fabrikat eller kg, jag köper inte grisen i säcken....Priser ni fick var sk. goowill så på äldre fordon kan jag ej tänka mig att dom åtar sig det.

Jag frågade dom igen och dom säger att det är special fjädrar som Bürstner tagit fram ihop med Goldschmitt.

/Micke

S

Sara & Micke

Guest

Nix pix man får sitta snällt kvar . Förarens "överlast" räknas med .
Men dom kollar aldrig axeltryck på under 3500 kg men på över kan dom kolla.
Sommarens erfarenhet hade 20 kg tillgodo :mcride:

Menar du 3500kg totalvikt?

Min är på 5000kg.

/Micke

F

F.d. 25246

Guest

Håller ej med där var i tyskland med bilen å då fick drivern gå ur. Annars får vi hårdbanta:):)

F

F.d. 25246

Guest

Jag frågade dom igen och dom säger att det är special fjädrar som Bürstner tagit fram ihop med Goldschmitt.

/Micke

Helt korrekt fick samma svar men ej fabrikatet eller vikten men i och med att du kom upp 6cm bör det varit 2,2t visst var det skillnad på komforten.

S

Sara & Micke

Guest

Jag mätte tyvärr inte bilen innan men helt klart är den högre nu.
Komforten är bättre, även om jag än så länge bara kört bilen tom.
Men lite dåligt av Bürstner att bygga en bil som ligger så när gränsen.
2,1 ton är ju maxvikten för Fiat chassit.

F

F.d. 25246

Guest

Jag mätte tyvärr inte bilen innan men helt klart är den högre nu.
Komforten är bättre, även om jag än så länge bara kört bilen tom.
Men lite dåligt av Bürstner att bygga en bil som ligger så när gränsen.
2,1 ton är ju maxvikten för Fiat chassit.
Kan bara hålla med lite har dom lärt sig till 2011 med att lev. rätt fjädrar:)

S

Sara & Micke

Guest

Men det var väl bara på dyraste Elegancen som det var standard med förstärkta fjädrar?

Toppen