• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framfjädrar

F

F.d. 12848

Guest
Jag har en ny Bavaria totalvikt 5 ton (samma som Pilot)helintegread, framfjädrarna har sjunkit i hop så att bilen är 7cm lägre fram. Finns det hårdare fjädrar utan han blir stötig.
Fjädrarna skall bytas av leverantören är detta vanligt

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Framfjädrar

Räcker nog med extraförstärkta, finns tabeller vilka du skall ha be leverantören kolla med firma som tillhandahåller dylika.
Har själv bytt på äldre bil blev stor skillnad
Du får en bil som ligger mera i våg på köpet

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Til Fiat finnes det flere typer stivere fjærer, min erfaring etter 7 år med stivere forfjærer er at bilen blir mye bedre å kjøre. Før fjærbyttet var det lett å slå fjærene sammen slik at det kom et kraftig dunk fra gummistopperene, etter så ble bilen ca 7 cm høyere foran og det var nesten umulig å slå fjærene i bunnen.

Årsaken til problemet er at som varebil er lasten foran svært liten, men i en husbil så ligger mye av påbygget og trykker på nesen. Spesiellt er det og med biler med tandem bakaksel, her hjeper det ikke på lasten foran å laste masse bak bakakselen.

Så det er en god ting å sette inn stivere fjærer foran.

I

Iveco 35

Guest

Hej. Hade en gammal MB rn gång som var slak i framfjädrarna den styvade jag upp med fjädergummi millan varven. Någon som försökt med detta på Fiat? Olle.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Du kan ju låna mina framfjädrar och testa :)

Fjädring.jpg

Den blå tuben är luftfjädring som man sätter inuti fjädern och pumpar upp för att få lite styvare gång.
Mojängen till vänster skall hjälpa fjädringen bak.
/Nisse

F

F.d. 940

Guest

Nisse.
Var kan man köpa den blå luftbälgen,och skulle den orka med att lyfta framvagnen ca5cm vid stillastående 1700kg axeltryck.(2st bälgar).
Arne.

Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Den blå är alltså avsedd att sättas in i framfjädrarna. Firestone Ride-Rite alternativt Coil-Rite heter produkten.
De görs speciellt för respektive biltyp.
Vår Chevrolet har ett framaxeltryck på bortåt 3000 Kg så vikten på din bil är inte något problem. Man fyller så mycket luft att man trivs med höjd och komfort.
Här i Sverige säljer Karnag AB dessa grejor.
Jag köpte mitt från USA eftersom sortiment och priser är mycket bättre där.
/Nisse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett problem med Ducato er at støtdemperen er montert inn i fjæren.
Tror ikke det finnes luftbelger som uten videre kan settes inn - dvs. det er ikke helt rett lengre: Goldsmith har utviklet luftfjæring foran i sammarbeid med Hymer konsernet, Promobil har en test av en N+B Arto med full luftfjæring.
Det er flere modeller som vil få dette som tilleggsutstyr fra fabrikk for 2010 modellene, har ennå ikke sett priser på løsningen.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Hej. Jag kan bara hålla med om att ett framfjäderbyte förändrar bilen positivt på flera sätt.
Bilen blir både högre, mindre sidvindskänslig och får en mjukare gång.
Jag upplever också att fjädern trycker ner det drivande hjulet och ger ett bättre fäste när det är sliriga underlag.
Framfjädrarna som satt original var sju böjar hög och trådtjocklek 17,5 mm.
Dom nya fjädrarna köpte jag på mekonomen art.nr 11-12152 pris 1329 kr st.
Trådtjockleken är 21mm och med åtta böjar.
Det är den åttonde böjen som gör att fjädern känns mjukare fastän bärkraften har ökat.
Bytet gjorde jag tillsammans med en husbilskompis som har kunskap och riktiga verktyg att demontera och montera fjäderben med. Man skall absolut inte försöka med den lilla verktygslådan för det är rejäla krafter man släpper lös.
Har tidigare också monterat Karnags kompletterande luftfjädring (Firestone Ride-Rite) på bilen, för ett långt överhäng plus dragkrok. Kan även rekommendera den om man har ett Fiat originalchassie.
Hälsn. Krister

Senast ändrad:
F

F.d. 55338

Guest

Dom där gummibälgarna kan du inte använda till bilar med Mac Personben!!! Och du som tipsa om klossarna man stoppa in mellan fjäderringarna, sådana finns väl ej i nutid såna köpte man förr på Biltema till gamla personbilar typ Amazon m.m.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Gummiklossarna att höja fjädrar med finns i ett par olika storlekar hos flera olika tillbehörsfirmor. Dom jag har fått tag på har varit för små så dom ville inte bli kvar.
Jag provade den lösningen också innan jag bytte fjädrarna.
hälsn. Krister

F

F.d. 55338

Guest

Gummiklossarna att höja fjädrar med finns i ett par olika storlekar hos flera olika tillbehörsfirmor. Dom jag har fått tag på har varit för små så dom ville inte bli kvar.
Jag provade den lösningen också innan jag bytte fjädrarna.
hälsn. Krister
Ser man på M.A.O. dom var EJ till husbilar!!!!

F

F.d. 50036

Guest

Ring och snacka med Bossings det gjorde jag. Bytte framfjädrar efter 200 mil och fick en vågrätt bil som frädrar gott och lagom i framvagnen en Bürstner 747-2.

Kostnad strax under 10,000:- och värd varje krona...:)

Länk. www.bld.se

Hälsningar Torbjörn

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Nu är det vår tur, har köpt kompletta fjäderben av Bossings.

Ska bli spännande att se hur mycket skruva det blir för att byta dessa, jag hoppas att detta ska ge vår Flair 6700 Ita 7cm högre front.

Tänkte ta lite bilder och skriva några rader när jag har kommit igång.:music-icon:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gjør en det rett så er det ca. 1 time arbeid pr. ben, det var hva jeg fikk regning på den gangen vi byttet framfjærer på den gamle Flair 6700 iLTA våren 2000. Som hobbyjobb bruker en sikkert dagen. En må starte med de riktige skruene på toppen, slik at en ikke løser ut spenningen i fjæren mens den sitter på bilen. Det er nødvendig med sterk fjærstrammer for å ta den gamle av beinet og montere den nye.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Så var det dags, de kompletta fjäderbenen skall på plats.
IMG_1186.JPGIMG_1185.JPG

Jag startade med att skruva bort stolarna, efter det tog jag bort underdelen av instrumentpanelen, det var ingen stor sak, bara några skruvar och lossa på, sedan sladdarna till högtalarna.
IMG_1208.JPG

Efter det lossade jag övre bultarna, 3st på vardera sida.
IMG_1203.JPGIMG_1204.JPG
IMG_1205.JPGIMG_1207.JPG

Nu var det dags för utsidan, först upp med bilen på pallbockar, sedan bort med hjulen.
IMG_1198.JPG

Efter att hjulen var borta tog jag och lossade de 4st muttrarna som håller fjäderbenen, nu var det bara för Emma att lossa sista bulten på insidan för att fjäderbenet skulle gå att lyftas bort. (en ståltråd för att drivaxeln ej skulle lossa)
IMG_1190.JPGIMG_1187.JPG

Kändes än så länge rätt lätt att göra detta.
Nu hjälpte Emma mig på insidan med att skruva dit bultarna för hand, ja ja en eller två svordomar så var de på plats, sedan de 4st muttrarna längst ner.
IMG_1191.JPGIMG_1195.JPG
IMG_1193.JPGIMG_1194.JPG

Här 2st bilder på fjäderbenen.
IMG_1200.JPGIMG_1202.JPG

Verktyg till detta:
Indexnyckel & 12-13 lednyckel till att lossa stolarna.
Stjärnskruvmejsel till undre delen av instrumentpanelen.
Lednyckel 16-17 till övre bultarna.
24mm hylsa och ett rejält spärrskaft till de nedre muttrarna och hjulen.
(har man tillgång till tryckluft och muttermaskin underlättar det!)
Ståltråd
Lite 5-56 kan vara bra att ha att spraya på.

Här kommer före och efter bilder.
IMG_0638.JPG
IMG_1219.JPG

Summa: Efter att ha gjort detta är det bara att konstatera att det skulle gjorts när vi köpte den omedelbart! Bättre fjädring, trevligare att köra, slipper dessa eländiga klotsar eller att leta uppförsbacke:rolleyes:

Hoppas detta kan inspirera de som är på väg, till att ta steget.

Benen inhandlades hos Bossings för ca 10 000kr.

Sist men inte minst, ett problem efter bytet, HJÄLP
Jag måste ha kommit åt en kabel till vindrutetorkarna, nu stannar de så fort jag stänger av de med spaken, alltså inte i rätt läge utan där de befinner sig.
Likaså fungerar inte intervall läget...

Någon som vet hur el schemat ser ut, eller vilken kabel det rör sig om så jag slipper "leta" fel.

Tack på förhand.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ned langs rattstammen går det flere kabelbunter, med koblingsstykker rett under nedre kanten på dashbordet. Tipper det er blitt en glipp her, skulle være nok å ta av dekselet på undersiden av rattstammen og kjenne på ledningene i kontaktene - regner med at du finner en ledning som har løsnet.

Når det gjelder de forsterkede fjærene, jeg husker hvordan det var med vår Flair 6700 iLTA den gangen vi byttet bare fjærene - helt rett dette skulle vært gjort med en gang! I dag hadde jeg muligens vurdert å bygge om til luftfjærer, men den jobben må fortsatt gjøres hos Goldschmith i Tyskland.

F

F.d. 3077

Guest

Lasse ett sueränt jobb och bildserie Du fixade med Emmas hjälp!!!TOPPEN.
Över huvud taget är detta med framfjädrar ,för klena på ALLA nya bilar ett sorligt kapitel,
oavsett märke på påbyggaren så är det samma usla fjädrar.
Husbilsköpare måtte vara ett lätt offer,som inte kan fodra fullgoda bilar från början.
Mvh Bernt

Toppen