Sv: Framfjädrar
Så var det dags, de kompletta fjäderbenen skall på plats.

Jag startade med att skruva bort stolarna, efter det tog jag bort underdelen av instrumentpanelen, det var ingen stor sak, bara några skruvar och lossa på, sedan sladdarna till högtalarna.
Efter det lossade jag övre bultarna, 3st på vardera sida.

Nu var det dags för utsidan, först upp med bilen på pallbockar, sedan bort med hjulen.
Efter att hjulen var borta tog jag och lossade de 4st muttrarna som håller fjäderbenen, nu var det bara för Emma att lossa sista bulten på insidan för att fjäderbenet skulle gå att lyftas bort. (en ståltråd för att drivaxeln ej skulle lossa)

Kändes än så länge rätt lätt att göra detta.
Nu hjälpte Emma mig på insidan med att skruva dit bultarna för hand, ja ja en eller två svordomar så var de på plats, sedan de 4st muttrarna längst ner.

Här 2st bilder på fjäderbenen.

Verktyg till detta:
Indexnyckel & 12-13 lednyckel till att lossa stolarna.
Stjärnskruvmejsel till undre delen av instrumentpanelen.
Lednyckel 16-17 till övre bultarna.
24mm hylsa och ett rejält spärrskaft till de nedre muttrarna och hjulen.
(har man tillgång till tryckluft och muttermaskin underlättar det!)
Ståltråd
Lite 5-56 kan vara bra att ha att spraya på.
Här kommer före och efter bilder.
Summa: Efter att ha gjort detta är det bara att konstatera att det skulle gjorts när vi köpte den omedelbart! Bättre fjädring, trevligare att köra, slipper dessa eländiga klotsar eller att leta uppförsbacke
Hoppas detta kan inspirera de som är på väg, till att ta steget.
Benen inhandlades hos Bossings för ca 10 000kr.
Sist men inte minst, ett problem efter bytet, HJÄLP
Jag måste ha kommit åt en kabel till vindrutetorkarna, nu stannar de så fort jag stänger av de med spaken, alltså inte i rätt läge utan där de befinner sig.
Likaså fungerar inte intervall läget...
Någon som vet hur el schemat ser ut, eller vilken kabel det rör sig om så jag slipper "leta" fel.
Tack på förhand.