• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framåtriktad belysning

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Våran plåtis på Fiat Ducato är nyinköpt 2021 och väldigt sparsamt utrustad. Reglaget för belysning har två lägen: halvljus samt *O*-läget. I halvljusläget lyser halvljuset, positionsljuset och ljuset bak. I "O"-läget lyser positionsljuset fram och inget ljus bak. Som jag förstår det kan man ersätta halvljuset med varselljus eller dimljuset under dagtid. Inget bakljus behövs under dagtid. Som jag också förstår det så räknas inte positionsljuset som ett varselljus. Däremot när jag studerar moderna bilar som har Day Running Light (DRL), så ser det ut som att några av modellerna faktiskt använder positionsljuset under dagtid istället för halvljuset. Är det då en starkare lampa än det vanliga positionsljuset? Skulle jag kunna byta till en starkare lampa i så fall och kunna köra i "O"-läge under dagtid?

Vilka regler gäller för belysning i Europeiska länder? Är det samma som i Sverige? Eller kan man köra med "O"-läge i andra länder? Jag vet från exempelvis Spanien att det finns vägskyltar som påminner om halvljus vid ingångar till tunnlar, vilket tyder på att man inte behöver ha halvljuset igång under dagtid.

Anledningen till att jag frågar är att det känns onödigt att åka runt med tänt halvljus och bakljus om det egentligen inte behövs. Många moderna bilar med DRL har inte mycket ljus igång under dagtid.

Toppen