• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från prova husbilslivet till total renovering på en timme

F

F.d. 57605

Guest
Min sambo köpte sig en husbil för hon ville prova om det var nått för oss.
Hon hittade en peugeot hymer från 89 till salu som hon föll för, vi åkte o hämtade husbilen i Örebro från grästorp 2.5 timmes resväg.
Jag körde hem den mitt i natten utan problem.
Vi packar o piffar lite inför jungfruresan, allt e packat familjen är med och vi åker.
efter 15 min blir bilen varm, jag tar av i en rondell för att kolla vad som felar, biljäveln dör mitt i rondellen, lyckades rulla till en kant.
Bilen varm o motorn ryker jag går ut kollar kylarvätskan.
Soperent fyller på ca 10 liter vatten, försöker starta, inget komp, vatten pissar ur avgasröret, skit helvete topplockspackning har rykt.
Har nu bärgat hem bilen och skall totalrenovera den, kommer lägga ut lite bilder under resans gång för er som vill följa.
Fridens Liljor
 
F

F.d. 22252

Guest
Antar att det är en överhettad bensinare med lösa cylinderfoder står mycket om överhettning på forumet.
Själv kollar jag olja och vattennivå hela tiden och det har räddat mej. Sen ska man nog inte handla en gammal husbil bara sådär krävs rätt mycket undersökning innan man vågar handla.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tråkigt att ni råkade ut för detta. Hoppas att toppen klarat sig & inte blivit skev. Jättetrevligt med bilder så vi kan följa din renovering men för att lägga in bilder så krävs ett medlemsskap.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den minner meg om min første husbil, også en Hymer med PSA bensinmotor. Fikk totalt motorhavari i Paris med den, lokalt verksted skaffet motor som ble satt inn - hadde før den turen vurdert å skaffe en bedre motor, men prisene i Norge ble for høy. Prisen for motor med bytte i Paris ble lavere enn for jobben i Norge. Hos oss gikk vatnet i olja og veivakselen skar seg. Samme motor ble benyttet av både PSA og Fiat - kom opprinnelig i Peugeot 504 så det er håp for byttemotor om det går helt galt. Når du holder på spyl gjennom kjølesystemet og sørg gjerne for ekstra kjøling, den motoren tåler absolutt ikke å bli for varm, utover det kan den gå i evig tid.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är det en diesel är risken stor för sprickor i topplocket mellan avgasventilen och spridaren.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det ha varit kilremmen till vattenpumpen som pajade.
Lite lurigt med två remmar.
Då blir nog motorn överhettad på en gång.
Med allt vad det innebär.

Bilen kanske hade stått stilla länge.
 

wilden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
8018
Medlemskap
2024
Kan det ha varit kilremmen till vattenpumpen som pajade.
Lite lurigt med två remmar.
Då blir nog motorn överhettad på en gång.
Med allt vad det innebär.

Bilen kanske hade stått stilla länge.
Har en Pilote 89 bensin funkar ok helt klart , kolla vatten osv olja och viktigt att sköta dessa grejer.
 
F

F.d. 57605

Guest
Det är en diesel, har inte skruvat av topplocket än men de kommer under dagarna.
Tänkte jag renoverar invändigt o provar byta packning och ser om det går annars får jag bärga den till en fast husbilsplats tills jag hittar en ersättningsmotor. Har ingen vatten i oljan så förhoppningsvis ska de funka, enda dilemmat är att hitta delar till en 1.9 diesel från 89.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är en fiat motor fanns en ganska klen motor i de lite mindre bilarna med lilla chassiet. Tror den fanns med turbo också.
Tror en 2,5 passar rakt av.
 
F

F.d. 57605

Guest
Så om jag hittar nån av dem gamla bilar som står där längst upp Knut så e de samma motor i original ?
 
Toppen