• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från EURO3 till EURO4

F

F.d. 53076

Guest
Sv: Från EURO3 till EURO4

de fleste eldre motorer er euro 2 OG 3 fIAT MED 3 LITER IVECO motor skall være klasset i euro 4
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från EURO3 till EURO4

De filter/katalysatorer som brukes for å løfte til EURO-4 er oxicat, dvs. oksidasjons katalysatorer som brenner opp skadestoffene og partikkelene, normalt ved tilsetting av litt ekstra diesel eller adblue.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Från EURO3 till EURO4

Men finns det någon som gör detta på en 89:a med mekanisk insprutning? Det är väl en bil som i vanliga fall är Euro 0? Alltså blir förbjuden i många miljözoner i år, liksom min tyvärr!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från EURO3 till EURO4

Det var en artikkelserie i Promobil om modernisering av en gammel husbil, en av deljobbene var montering av oxicat for å løfte den fra 0 til 3 eller 4 (har ikke bladet med meg her i Spania) - det finnes muligheter, men Tüv eller Decra må invoveres og det kreves endel ekstra målinger før allt er løst. Tviler sterkt på om dette kan utføres andre steder enn Tyskland / Østerike (de hadde målegodkjenningen på plass før Tyskland).
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Från EURO3 till EURO4

Hej på er

Har varit i kontakt med Brobizz/as för att få en EasyGo + utställd till min husbil som har en totalvikt på 4 ton, en Hymer årsmodell 2008, byggd på Fiat med 2,3L JTD motor men stött på problem, min bil är inte miljöklassad enligt dagens EuroNorm och står ingen som helst miljöklass i mitt reg bevis, har en del avgasvärden men räckte inte för Brobizz/as och troligen inte i Österrike heller då om Polisen stannar en, ringde transport styrelsen och dom kunde inte hjälpa mig med något då det ej krävdes dessa uppgifter 2008 när min bil reg besiktades, måste vara fler av er som råkat ut för detta? Vad gör man? Är det Hymer importören eller vem kan hjälpa en med en Euronorm klassning?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Från EURO3 till EURO4

Hej på er

Har varit i kontakt med Brobizz/as för att få en EasyGo + utställd till min husbil som har en totalvikt på 4 ton, en Hymer årsmodell 2008, byggd på Fiat med 2,3L JTD motor men stött på problem, min bil är inte miljöklassad enligt dagens EuroNorm och står ingen som helst miljöklass i mitt reg bevis, har en del avgasvärden men räckte inte för Brobizz/as och troligen inte i Österrike heller då om Polisen stannar en, ringde transport styrelsen och dom kunde inte hjälpa mig med något då det ej krävdes dessa uppgifter 2008 när min bil reg besiktades, måste vara fler av er som råkat ut för detta? Vad gör man? Är det Hymer importören eller vem kan hjälpa en med en Euronorm klassning?

Kolla här Intyg Miljödekaler frÃ¥n Tyskland - Dekra Bilbesiktning

intyg_dekaler.jpg
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Från EURO3 till EURO4

Oki, undrar om det räcker sen med dekalen åt Brobizz/as med :spinny:, men provar och beställa en, mer än jag har idag i varje fall.. Tack för tipset..
 
Toppen