• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor till Anders i Knarrevik?

S

StorDansk

Guest
Hej Anders, och även andra med kunskaper i ämnet!
Har ett par frågor angående navigering med hjälp av Ipad, lovade en husvagnskompis hemma i Danmark att ställa ett par frågor, Erik har nyligen förstått finessen med GPS, pensionär och reser mycket, efter att ha lånat en GPS för att kunna hitta till en god vän i Luxumburg blev han så till sig att han gick direkt till butiken och inhandlade en Nuvi 3790 men, det går ju inte att spara resrutt och olika alternativa vägar, det går inte i nån GPS sa man?
Erik äger redan en Ipad så jag föreslog att titta efter i Appstore eller vad det heter, ser att du skriver i en annan tråd här att det finns ProMobil Life, Navigon och iGo Primo men är man tvungen att vara uppkopplad för att det ska funka? Tänker på övriga Europa, han har Net1 i husvagnen. Det går ju inte att stoppa in en GPS puck, den har ju ingen USB-ingång. Nåt mera han bör veta?
Hoppas mina frågor är tydliga nog, annars får jag komplettera.
Tackar på förhand

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Frågor till Anders i Knarrevik?

Om man äger en iPad 3G som bl.a. är världens bästa navigator med en navigeringsapp förstår jag inte varför man skaffar en Nüvi 3790? Alla de apparna som du nämner laddas ned till iPads minne och kan användas offline utan uppkoppling. Märk väl att det skall vara + (plus) versionen av Mobil Life.
Den har också direktkoppling till Navigon (eller Google Map om man så vill).

Jag har både Navigon och iGo Primo, den senare har blivit min favorit tack vare sin tydlighet och enkelhet att lägga in rutter. Båda visar och larmar för överskridande av hastighetsgränser men bara Navigon larmar för fartkameror (även i Tyskland som tidigare varit förbjudet). Båda uppgraderas kontinuerligt men jag har märkt att Navigon fortfarande är sena med att visa 60- och 80-vägar.

Till Navigon kan man skaffa vissa tillägg som tex ADAC:s ställplats- och campinglista.

Oj, klockan har blivit mycket, dags att skjutsa frugan till jobbet.

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Tack Anders för dina utförliga svar och omsorg om en icke medlem (Erik), ska genast ta reda på om han äger en 3G, återkommer när jag vet mer om det känns OK för dig.

Hälsning Finn

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det går utmärkt att spara resrutter och alternativa vägar i min Navigon.
Det skulle förvåna mig MYCKET on det inte går i andra navigatorer också!
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det går utmärkt att spara resrutter och alternativa vägar i min Navigon. Det skulle förvåna mig MYCKET on det inte går i andra navigatorer också

Visst går det att skapa resrutter i Navigon m.fl. men jag vet att det kan vara gömt långt nere i menyerna på vissa navigatorer/appar.

iGo Primo är i detta avseende ett föredöme liksom i mycket annat.

S

StorDansk

Guest

Hej, har kollat med Erik nu, inte 3G men som jag skrev, en router från Net1, måste väl ge samma resultat om vi nu pratar om 3G som i "3G nätet" eller kan det vara så att det var Net1 som använder gamla GSM nätet? Minns inte säkert.
Hoppas någon vet svaret.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej, har kollat med Erik nu, inte 3G men som jag skrev, en router från Net1, måste väl ge samma resultat om vi nu pratar om 3G som i "3G nätet" eller kan det vara så att det var Net1 som använder gamla GSM nätet? Minns inte säkert. Hoppas någon vet svaret.

Det finns olika iPads och det är bara den med beteckning iPad 3G som har GPS-chipet som gör att den kan användas till navigering.

PS! Fråga honom om han har ett simkort i sin iPad, i så fall går den att navigera med.

Senast ändrad:
Toppen