• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om gasgenerator

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Vi fricampar i princip hela året och jämt har problem att få strömmen att räcka .Jag undrar vad är en gasgenerator ? En wind generator måste ju vara kanon under vinterhalvåret,det svåra måste vara hur man fäster den när man inte har en stege bak .
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Vindgenerator

jag undrar om en gasgenerator är effektivare än ett bensindrivet elverk

Nej det stämma faktisk inte

Gasgenerator drar alltid mer energi än bensin eller diesel
T.ex gasbilar behöva 10-25% mer bränsle för lika många mil.

Men gasgenaerator kan man bygga mindre, är miljövänlig
och funka i -25° kyla

Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

jag undrar om en gasgenerator är effektivare än ett bensindrivet elverk

Bästa kombinationen för de som förbrukar mycket ström är nog solceller, gasgenerator och vindgenerator. Känns helt optimalt.

Här finns lite mer att läsa om gasgenerator. Fördelen med denna är du inte behöver producera 230V för att driva batteriladdaren som ger 12V till batterierna. Gasgeneratorn ger direkt 12V till batterierna. Den största förbrukningen av ström sker ju i bodelens 12V del.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Vindgenerator

Gasperini har 20 Ampere (14,5V) och kostar 22000 - 26000 SEK
med bra helt automatisk styrning

TELAIR / Yamaha Generator hat 70A (13,5V) och kostar ~30000 SEK
men TELAIR är större och inte så tyst än Gasperini

Hälsningar

Norbert
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Det verkar ju bättre att köpa en gasgenerator än ett bensindrivet elverk då menar jag ett fast installerat elverk det kostar ju minst 55000 kr och istället komplettera med en inverter, vet du hur mycket gas som går åt per timme
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Vindgenerator

Nej, inte absolut
Du kan få t.ex.TELAIR även med bensin för lika pris
men du behöva extra tank för bensin :)

Gasperini drar 270gr/t
TELAIR drar 800gr/t

Jag vet att Concorde bygga i Gasperini
Har du frågat inte ?

Hälsningar

Norbert
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Hej, jag har precis köpt en gasgenerator Honda 20i för 2000 euro. Oerhört enkelt att använda. Den väger 21 kg och går relativt tyst som ju Hondas generatorer gör. Det ska bli skönt att ha möjligheten att ladda batterierna och en del annat när man som vi är ute väldigt mycket speciellt den kallare och mörkare perioden då solcellerna inte räcker till
Etlam
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Frågor om gasgenerator

Vi fricampar i princip hela året och jämt har problem att få strömmen att räcka .Jag undrar vad är en gasgenerator ? En wind generator måste ju vara kanon under vinterhalvåret,det svåra måste vara hur man fäster den när man inte har en stege bak .

Vi har en HB byggd på man lastbilchassie liknade er jag har satt dit 2 extra batterier a 200 amp/tim = total 800 amp/tim, plus en extra generator 125 amp monterad på originalfäste på motorn. har inga problem med strömförsörjningen när vi fricampar,står vi still 3-4 dar finns fortfarande 50-70% kvar, vi sparar inte använder mickro,kaffebryggare samt tv och har inte ens funderat på att byta till ledlampor.
Det räcker sen att köra ett några timmar så är batterierna fulla.
Har även ett elverk, men har bara startat detta några gånger per år för att det skall få röra på sej. Har även monterat en deiselvärmare som värmer bodel samt varmvatten.
För oss är detta ett bekvämt sätt, har 2 gasolflaskor har ej bytt någon sen vi köpte bilen
för nästan 2 år sedan.
 

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Hej Jag köpte gasgeneratorn efter jag var på Düsseldorfmässan där man visade den. Det var en stor tillbehörsfirma som heter Pieper, i Gladbeck på sandstrasse. Det är en jättestor tillbehörsaffär. De är dessutom ofta billigare på dyrare grejor som t.ex Honda ,Efoy bränsleceller. Honda 20 i ska ha tillägget DVGW som är beteckning för gasgodkännande. Gå in på www.reimo.com/s/91303-honda_eu_20i_normalbensin/
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vindgenerator

Det verkar ju bättre att köpa en gasgenerator än ett bensindrivet elverk då menar jag ett fast installerat elverk det kostar ju minst 55000 kr och istället komplettera med en inverter, vet du hur mycket gas som går åt per timme

Concorde originalmonterar gasgenerator idag tillsammans med 120 liters gas tank. Tittar man på utrustningslistan på tyska på Concordes webplats så finns det bara gasgenerator som extra tillbehör för laddning.
 
Toppen