• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frågor om ALKO AIR TOP

ILoR

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2025
På vår nyss hämtade "nygamla" HB, har tidigare ägare låtit montera ALKO AIR TOP. Det finns ingen manual i bilen så jag har lite frågor om denna "fjädring". Sökte lite på Forumet men hittar inget om mina enkla frågor och försäljaren berättade inget.

1. På förarstolens vänstra sida finns 2 st. manometrar monterade. Är den främre för framaxeln och den bakre för bakaxel, eller är det vänster resp. höger sida?

2. Just nu visar båda ett tryck av 0,8 bar. Är det tillräckligt eller vad är normaltrycket" ?

3. Finns det något min/max tryck som det alltid måste vara inom?

4. Framför växelväljaren finns en rektangulär kontakt med en symbol på som påminner om en vikt på ett fordon. Har denna något med AIR TOP att göra?

5. Ser ju ventilerna på manometrarna. Går det att öka trycket med en vanlig manuell pump för bil eller krävs det en kompressor?

Tacksam för information.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om ALKO AIR TOP

Trycket som visas är höger/vänster bak. Min rekommenderat tryck är 1.0 ,själv brukade jag ha ca 1.8 .
Prova dig fram till vad som känns bra,det går fylla med vanlig däckspump på macken eller köp en liten 12v kompressor.
Har du automatlåda betyder knappen att bilen växlar upp senare ,bra vid motlut.

F

F.d. 59078

Guest

God morgon ! Eftersom Du har fyra luftbälgar så anger manometrarna med största säkerhet fram resp. bakaxel, men för att vara säker kolla på AL-KO:s hemsida efter ÅF och kontakta någon i Din närhet för lite konsultation
Ha en fortsatt fin vår
Hasse

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Air top är luftfjädring för bakaxeln enbart,har du luftfjädring runt om är det helt annat.

Toppen