• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor, och funderingar, från nybliven husbilsägare

Elsen

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30812
Medlemskap
2024
Som nybliven husbilsägare har jag diverse frågor/funderingar. Efter att ha varit ute i ett par omgångar - oerhört positivt överraskad! - och har lärt mig lite basic kunskap såsom omkoppling el/gas/12V, latrin- gråvattentömning, stödben, nivåklossar etc. blir jag likväl lite fundersam rörande tex campingplatser, som nu igår på Vita Sandars camping vid Mellerud; när man betalar 330:- (utan el) för en plats med husbil, varför är inte platsen iordningsställd vågrätt? Samtliga bilar jag såg släpade ram sina nivåklossar för att räta upp bilarna. Det kan ju inte ha med avrinninng att göra, då räcker det ju med någon grads lutning. Detta var min fundering.
Nu till min fråga: Jag har dels en app med ställplatser och dels har jag köpt det numret av Husbilstidningen som innehöll en översikt av samtliga(?) campingar/ställplatser i Sverige. Det var ganska snabbt konstaterat att många relativt kända platser inte var med, varken i appen eller tidningen. Finns det något bättre sätt att hitta trivsamma ställplatser/fricamping/camping? Och dessutom undrar jag, om jag skall köra mellan A och B, hur hittar jag intressanta platser på vägen? Finns det någon sådan info att tillgå eller bygger det på tips från kreti och pleti eller egen erfarenhet?
Tacksam för svar. Eller tips.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du har ju först och främst klubbens egen databas med husbilsplatser (se bilden) och hur du på bästa sätt utnyttjar den kan du lästa här: https://www.husbilsklubben.se/forums/tips-trix.496/
Vågar nog påstå att det är en av de bästa plats-databaserna som finns.

Vill du sedan ha alla platser tillgängliga i din egen dator, platta eller telefon så kan du läsa här hur man gör

Filer till Garmins navigatorer och filer i KMZ-formatet får du tag på genom att klicka på den lilla neråtpilen bredvid "Husbilsplatser" i menyn. Snart kommer dom också att flytta över och hanteras som alla andra typer av filer.

Du måste vara inloggad som medlem annars får du bara se alla tömningsplatser. Allt detta står beskrivet i "Tips och Trix".

Skärmbild 2021-06-13 161512.jpg
 
Toppen