• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att skaffa parabol och Tv-abonnemang till husbilen. Har lagt ner detta med TV-antenn, skitjobbigt att varje gång man kommer till ett nytt ställe hålla på med inställningar i boxen, samt att grejerna ändå inte funkar överallt.
Visst finns det begränsningar när det gäller parabolen också, men den lär ju fungera betydligt bättre än en vanlig Tv-antenn.
Vi tittar aldrig på TV hemma, hinner aldrig då jag har två jobb. Men när jag är i husbilen så vill jag ha lite lyx och inget krångel.
Eftersom vi är fyra i familjen så lär det ju uppstå konflikter om vilket program som ska vara på, så därför blir det en parabol som kan skicka dubbla signaler. Det är alltså dubbelt kablage från parabolen på taket ner till bilen.
Parabolen är en Oyster Twin CI digital.
Men vad jag nu är osäker på är om den medföljande boxen i paketet är den rätta boxen för Canal Digital kortet.
Jag har nämligen fått ett bra pris på en anläggning nere i Tyskland.
När jag importerade min husbil i våras från Tyskland följde det med en parabol, en Oyster Caro med en box utan CI modul.
Det blir kostsamt att byta ut den här i Sverige mot en box med kortplats, dessutom räcker parabolen bara till strax norr om Uppsala, och vi far ju oftast mycket längre norrut på semestern.
Jag hörde då med min tyske handlare, och han var villig att ta Caron i inbyte om jag köper en ny anläggning.
Jag har fått klart för mig att jag måste köpa till en mojäng för att få kortet att fungera, en CA modul, en liten pryl som är lite större än kortet och passar i sloten om jag förstått det hela rätt. Denna CA modul ska finnas att köpa på JR larmcenter för ca 700 kr
Då till min undran.
Fungerar boxen som medföljer Oysterpaketet till Canal Digital kortet? Alltså, jag ska ju köpa anläggningen i Tyskland, behöver jag tänka på att det ska vara en särskild box? Hörde av en HBK-medlem ikväll att det är en Nokia med ett speciellt modellnummer man ska ha. Är det den som alltid följer med som standard ihop med Oysterparabolen? Tyvärr kan man inte se på Ten Haafts hemsida vem som tillverkat boxen och vilken modellbeteckning den har.
Sen måste man tydligen programmera om boxen här hemma i Sverige, detta gör JR Larmcenter enligt en HBK medlem jag pratat med idag.
Jag ska dessutom ha två boxar (eftersom jag ska ha Twinanläggningen), så jag ska beställa en extra box av den tyske handlaren. Det gäller att det blir rätt bara!
Jag har beställt familjepaketet hos Canal Digital och det gick att få ett extrakort för en sekundär Tv-apparat för 80kr/mån, inga andra avgifter. Man behöver alltså inte ha två abonnemang. Dessutom så har jag beställt abonnemang med frysning, d.v.s jag kan upp till 6 månader per år stänga av abonnemanget, minimum en månad upp till sex månader vid max 6 tillfällen per år. Detta betyder att jag kan ringa och stänga av abonnemanget om jag vet att jag inte ska använda korten på en månad eller mer. Denna funktion kostar inget extra.

Jag har en undran till, hur fungerar det om man vill se på TV på Island? Om man går in och tittar på Ten Haaft hemsida så visar kartan att Astra 2D täcker även Island. Kan man använda Canal Digital som vanligt då, eller måste man köpa till nåt mer?

Kom gärna med rättelser om jag har fel i något av ovanstående och hjälp mig gärna med sakkunskap så det blir rätt när jag ska beställa mina grejer!
Det är verkligen rena rama grekiskan det här för mig eftersom jag aldrig har haft en massa kanaler innan!

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Alle Oyster Digital produsert etter 2006 har samme tuner/kontroller, denne fungerer sammen med de fleste Conax CAM og Canal Digital sine kort. Ingen annen tuner har innebygget kontroller for antennen, men hva en henger på den andre koaks-kabelen fra TWIN utgaven av antennen er helt åpent. Signalet her er en helt standard Universal-LNB. En bruker hovedtuneren til å finne Thor og deretter er det fritt frem på begge boksene for alle CD sine kanaler (som er med i kortets abo).

Dekning for Thor er ikke den samme som Astra sin dekning:
THOR 6 - K1 - TelenorSBC viser at en kan se de nordiske programmene også på Island med en 90 cm parabol.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Hej!

På min Frankia satt det en Teleco Magic Sat anläggning. En 85 cm parabol men en mottagare som har 2 kortplatser. Funkade första bara på ett 100 tal utländska fria kanaler via Astra 1.

Jag köpte ett Canal Digital kort (ett depositionskort för de fria kanalerna), samt en Conax CAM (CA modul).

Därefter åkte jag i måndags ut till PK anntennteknik i Karlstad för att få hjälp med att ställa in även Thor. Efter lite strul (ovana vid Teleco) så fixade dom så att jag nu kan se på allt som det var tänkt. Tittar jag på SVT1 på Thor och sedan byter till BBC på Astra 1 så byter parabolen position på bara några sekunder.

Kostnader
Canal Digital kort 795:- i deposition. Pengar som jag får åter när jag skickar in kortet.
Conax CAM 595:- på Expert
PK antennteknik 300:-

Nu hoppas jag att vi kan se på svensk TV ner till Alperna ungefär. Jag är helnöjd så här långt

Anette.
Det borde inte vara några problem för dig. SKaffa ett Canal Digitalkort och en Conax CAM. Och med lite hjälp att hitta sateliten så är allt klart.

Lycka till
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Jag har en modell av Oyster 85 som enbart letar upp satelliterna, 4
förprogrammerade. Sedan kan du ansluta vilken satmottagare du vill. Kanske
har du en hemma att ta med, annars köper du en som passar dit
abonnemang.
En liten inverter (150W) ger dig 230V. Kanske finns det idag mottagare som
matas med 12V.
Enkelt och framtidssäkert.

Tyvärr minns jag inte vad Oystermodellen heter, kanske någon annan kan
svara på det.

Hittade den på Internet:
Oyster® Vision heter modellen. Helt oberoende av mottagaren. Oyster
söker upp och byter automatiskt mellan 4 förutbestämda satelliter.

Vissa kort av CanalDigital och alla Viasat kort måste knytas till en specifik
godkänd
mottagare, då hjälper inte en CA-modul för att avkoda
kanalerna. I detta fall kan man ansluta en godkänd mottagare till Oyster
Vision.
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Jag har en undran till, hur fungerar det om man vill se på TV på Island? Om man går in och tittar på Ten Haaft hemsida så visar kartan att Astra 2D täcker även Island. Kan man använda Canal Digital som vanligt då, eller måste man köpa till nåt mer?

/Annette

CanalDigital har ingenting med Astra 2D att göra. De svenska kanalerna via
CanalDigital sänds uteslutande via Thor-satelliterna. Kartan var du kan se
de svenska kanalerna finns här.
THOR 5 - T1 - TelenorSBC

Om du är utanför detta område och vill se svenska program måste du
teckna abonnemang hos SVT World via ConNova.
ConNova TVX > ConNova TVX

De sänder från Eurobird 9A, på 9,0° E, med denna täckning, dvs hela
Europa och norra Afrika.
Eutelsat satellite fleet :: EUROBIRD 9A satellite at 9 degrees East
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

Jag har en bil med Oyster Twin CI digital, bilen köptes i tyskland med parabol. Jag har tagit ur den ena originalmotagaren och ersatt den med Canal digitals HD motagare.
Den kvarvarande originalmottagaren styr parabolen till Astra-sateliten, den är lättast att hitta, man kan lika gärna söka efter Thor, men jag tycker att den hittar Astra snabbare. När parabolen hittat Astra sateliten, visas kanal 35 på displayen för parabolen. Nu sätter jag på TV:en och byter till kanal 1 på paraboldisplayen då flyttas parabolen till Thor-sat, har den hittat Astra-sat så vet den exsakt var Thor-sat finns. Nu får jag alla Canal Digitals kanaler i samma ordning som hemma och alla har svensk text.
Desutom fungerar fortfarande Canal Digital med HD Motagare i Spanien och Italien även Sicilien och övriga medelhavsländer. Du kan även ha en TV till den mottagare som styrde parabolen, den flyttas till Thor den också.

Häls Bosse
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Frågor kring Oyster 85 Digital och receivers

När jag fick hem min bil med Oyster Twin och 1 mottagare bak och 1 fram bägge saknade kortläsare och var Oyster original, åkte jag till JR larmservice, dom bytte mottagaren fram till en med kortläsare (samma som min Oyster fast med kortläsare) kostade 5000 kr och dom behöll min mottagare som saknade kortläsare.

Jag blev ändå inte nöjd kanalerna låg i en väldig oordning och jag fick ingen ordning på kanalplatserna det tog lång tid att hitta rätt kanal, samt saknade text på vissa Discoverykanaler.

Om jag skulle montera detta i tyskland idag (jag förutsätter att du skall ha 1 TV bak och 1 fram eftersom du köper en Twin) skulle jag köpa en Twin och 1 st Oystermottagare med kortläsare och ta med Canal Digitalmottagaren hemifrån och en liten inverter 12/220 till Canal Digitalmottagaren. Du kan köpa CA-modul i nästan alla TV butiker.

Du kan använda vilken mottagare du vill fram, det finns mottagare här hemma som går på 12 volt, det viktiga är att du har 1 Oystermottagare som styr parabolen.

Använder du en HD-box fram så får du fler discoverykanaler med fina naturprogram,
samt att du än så länge kan se svensk tv i hela Europa.
Men ni kanske inte åker söderut då är det kanske onödigt.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen