• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Frågor ang ny husbil med vikt 3850 kg

F

F.d. 55267

Guest
Hej på Er Alla !
Funderar på att köpa en ny husbil som registreras med vikt 3850 kg. Har ett par frågor i samband med detta.
1.Är farten nedsatt till 90km/tim och måste
automatik/ fartstrypning installeras ?
2: Om man reser i Österrike måste man då
använda sig av Go-Box och i så fall betala
0,13euro /km. Detta blir väldigt mycket dyrare än att betala för Vignette 10dag 7,60 euro/10dag. För den summan kommer man alltså 58km med Go boxen. Tacksam för klargörande och kommentarer.
Bästa hälsningar Isidor

Sv: Frågor ang ny husbil med vikt 3850 kg

1. Det beror på om bilen är Pb klass2 eller tung lastbil

2. Go-box fordras i Österrike, men undviker du betalväg så behövs den inte.

hej
Men vi som har husbilar som INTE väger mer än max 3500kg behöver väl INTE ha Go-box i österike utan det räcker väl med Vignette ? eller har jag fel?
/
Mikkis

Hej. Förlåt en okunnig, vad är en go-box, vad är en vignette. Vi körde gm. Österike t.o.r. i sommras utan. PB.klass11 under 3500kg. Tacksam för svar. M.V H.

Mikkis,

Helt rätt, du behöver inte ha en Go-box eftersom du är <3.5t. Vignetten ska köpas endast om du ska använda det Österikiska toll-road systemet (vilket jag om möjligen undviker) samma gäller i Frankrike där så kallade Peage avgiften tillämpas och blir väldigt dyra (från Norr till Söder one way = € 136 allt beroende vilket fordon man kör.

Det finns säkert andra vägar att tag till i båda Österike - Frankrike. Nackdelen är att det kommer att gå långsammare men vem har bråttom på semester :holly-1-icon:

MC-Louis;

Då hade du tur om du körde på motorväg. Alla som använder betalvägarna i Österrike måste betala vägavgift. under 3500 kg skall ha vinjett väl synlig klistrad på vindrutan, över 3500 kg måste ha Go-box. Har man inte detta blir det omedelbart höga böter ca 200-400 Euro.

På denna länk ser du vilka vägar det gäller: Asfinag - Autobahnen und Schnellstraßen

Tillbaka
Toppen