• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

F

F.d. 5957

Guest
Tycker att det är fruktansvärt varm i husbilen har varken AC i bil eller bodelen.

Någon som har erfarenheter angående fiamma turbo kit (se nedan)? tycker dock att den förbrukar ganska mycket, runt 36W för att vara en fläkt.

Campnet | camping tält husvagnstillbehör husbilstillbehör husvagn husbil

Priset verkar vara OK. Har kollat på andra som är inbygg i luckan men tycker det är svårt att installera. erfarenheter?

Är det svårt att dra kablar under taket? förresten till luckorna??

Kan jag öppna luckorna i husbilen när man kör? Har inte riktig våga provat.

Tack på förhand.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej, sitter på Öland med dålig mottagning så din länk fick jag inte upp, orkade inte vänta?!

Däremot hade jag en Faima Turbovent i min förra husbil, 6m alkovbil. Detta var defenitivt mitt bästa tillbehör på den bilen. Vi bytte ut takluckan på toa mot denna, monteringen var lätt har rätt tätningsmassa bara. Att dra kabeln osynligt gick också bra, när man tagit ur den gamla luckan kan man känna sig fram i taket med en trå vart man kommer fram med kabel. Jag borrade ett 20mm hål inne i garderoben och lyckades dra kabeln dit osynligt sedan är det bara att dra en kabel fram till batteriet och sätta en säkring. Tänk på tjockleken om det blir långt fläkten drar ju på max 3Amp. Nu var det sällan maxfarten användes utan istället minsta hastighet då drar den 0,3 Amp vilket gör att den i princip kan gå dygnet runt om du tex har solceller.

Och viken skildnad med fläkten på minsta hastighet ock de andra takluckorna lite öppna kom den svala natt luften in i bilen, allra bäst fungerade detta de där varma sommarnätterna då det är helt vindstilla. Då ger fläkten en sval bris hela tiden. Just att vi satte fläkte på toaletten fick ju många andra fördelar, svalt när man duscha, drog ur obehagligluckt super snabbt och man hörde inte fläkten alls på natten men den är nästan ljudlös på låga varv.

Lycka till mvh Torbjörn

PS en nackdel du får köpa till mörkläggning DS
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

OM du har en panna som tar in uteluften under bilen går det alldeles utmärkt att slå på fläkten till "värmepaketet"
Fungerar alldeles utmärkt som en "billig" ac i synnerhet nattetid. Luften under bilen är lite kallare vilket känns betydligt bättre.
Lycka till!
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej, sitter på Öland med dålig mottagning så din länk fick jag inte upp, orkade inte vänta?!

Däremot hade jag en Faima Turbovent i min förra husbil, 6m alkovbil. Detta var defenitivt mitt bästa tillbehör på den bilen. Vi bytte ut takluckan på toa mot denna, monteringen var lätt har rätt tätningsmassa bara. Att dra kabeln osynligt gick också bra, när man tagit ur den gamla luckan kan man känna sig fram i taket med en trå vart man kommer fram med kabel. Jag borrade ett 20mm hål inne i garderoben och lyckades dra kabeln dit osynligt sedan är det bara att dra en kabel fram till batteriet och sätta en säkring. Tänk på tjockleken om det blir långt fläkten drar ju på max 3Amp. Nu var det sällan maxfarten användes utan istället minsta hastighet då drar den 0,3 Amp vilket gör att den i princip kan gå dygnet runt om du tex har solceller.

Och viken skildnad med fläkten på minsta hastighet ock de andra takluckorna lite öppna kom den svala natt luften in i bilen, allra bäst fungerade detta de där varma sommarnätterna då det är helt vindstilla. Då ger fläkten en sval bris hela tiden. Just att vi satte fläkte på toaletten fick ju många andra fördelar, svalt när man duscha, drog ur obehagligluckt super snabbt och man hörde inte fläkten alls på natten men den är nästan ljudlös på låga varv.

Lycka till mvh Torbjörn

PS en nackdel du får köpa till mörkläggning DS


Hej

Har samma erfarenhet som ni har - TOPPEN med Fiamma turbovent

Stellplatz
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

OM du har en panna som tar in uteluften under bilen går det alldeles utmärkt att slå på fläkten till "värmepaketet"
Fungerar alldeles utmärkt som en "billig" ac i synnerhet nattetid. Luften under bilen är lite kallare vilket känns betydligt bättre.
Lycka till!

Jag har en TRUMATIC SL 3002 som har en fläkt så varmluften ska cirkulera, Vet inte varifrån den tar luften (Tror att den bara gör att inneluften circulerar), Visst kan jag ha fläkten på utan att tända på pannan, Kanske hjälper att hålla en bättre temperatur inne, Hur mycket drar en som fläkt förresten? Kan man ha på hela natten utan att batteriet tar stryk?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej!!!
Vi har fiamma turbo kitt...jag byggde om den att det går att blåsa ut/in... använder den mest när vi lagar mat... den skramlar när man kör bilen.
Turbo vent är nog bättre det har man istället för taklucka ( kostar ca 2300kr) Turbo kit installerar man i befintlig taklucka (kostar Ca700Kr)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Är också utan AC.
Jag löste, eller förbättrade problemet genom att montera en stor, den största dator fläkten 12V, ca 30 X 30cm på ena takluckan pris 199kr media market, kul manick då den har blå ledljus inbyggt, tyst och effektiv ca 5W.
Mina bägge takluckor öppnas i "bakkanten" så jag kan ha dessa lite öppna vid färd.
Annars skall man kolla hur kylskåpsventilationen är tätad mot bodelen, kan läcka värme, likaså med VVB. Rejäla stängningsbara ventilationsluckor i golvet skapar naturlig skortenseffekt...
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej!
Jag fick idag hem en Fiamma Tubo-kit, som jag köpt från Campnet, men har problem med att montera den i en Mini Heki. Det står i monteringsanvisningen hur man gör för att den skall passa i denna taklucka. Man skall placera fläkten mot ena sidan på luckan så den går fri från öppningsbygeln på andra sidan som annars är i vägen. Men då tar den i stället i stora låsknappen på den sida som luckan sitter mot luckramen. Det är alltså helt omöjligt att montera fläkten som det är tänkt med de medföljande fästena. I värsta fall få man göra egna fästen så att den går att montera lägre och gå fri från alla hinder. Det är konstigt att man säger att den skall passa till Mini Heki och inte gör det.
Har någon lyckats monterat fläkten i en Mini Heki. Tacksam för svar.
Hälsningar
Per:confused:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej!
Jag har monterat en fiamma i våran bakre mini heki det går men är lite pilligt handtaget på luckan hamnar antingen i lägsta läget eller i ett mellan läge för att motorn är i vägen sen får man använda milt våld för att pressa in hakarna i fästena lycka till den fungerar vi märkte det när vi var i södra tyskland för 14 dagar sen och det var ca 40gr det går även att använda myggnätet när den sitter på plats.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Hej, sitter på Öland med dålig mottagning så din länk fick jag inte upp, orkade inte vänta?!

Däremot hade jag en Faima Turbovent i min förra husbil, 6m alkovbil. Detta var defenitivt mitt bästa tillbehör på den bilen. Vi bytte ut takluckan på toa mot denna, monteringen var lätt har rätt tätningsmassa bara. Att dra kabeln osynligt gick också bra, när man tagit ur den gamla luckan kan man känna sig fram i taket med en trå vart man kommer fram med kabel. Jag borrade ett 20mm hål inne i garderoben och lyckades dra kabeln dit osynligt sedan är det bara att dra en kabel fram till batteriet och sätta en säkring. Tänk på tjockleken om det blir långt fläkten drar ju på max 3Amp. Nu var det sällan maxfarten användes utan istället minsta hastighet då drar den 0,3 Amp vilket gör att den i princip kan gå dygnet runt om du tex har solceller.

Och viken skildnad med fläkten på minsta hastighet ock de andra takluckorna lite öppna kom den svala natt luften in i bilen, allra bäst fungerade detta de där varma sommarnätterna då det är helt vindstilla. Då ger fläkten en sval bris hela tiden. Just att vi satte fläkte på toaletten fick ju många andra fördelar, svalt när man duscha, drog ur obehagligluckt super snabbt och man hörde inte fläkten alls på natten men den är nästan ljudlös på låga varv.

Lycka till mvh Torbjörn

PS en nackdel du får köpa till mörkläggning DS

Hur blir det med mörkläggning? går det?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Jag funderar på att sätta en datorfläkt i takluckan. Men den kan jag inte ändra riktning på. Vilket är bäst? Blåsa ut luften, eller suga in uteluften?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Frågor angående ventilator/fläkt i husbilen.

Min blåser ut!
Jag resonerar som så, att det är varmast högt uppe och det varma skall ut.
Men för att det skall fungera prima, måste minst motsvare inlopp finnas vid golvet, eller, öppna fönstret vid skuggsidan...
 
Toppen