• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor Alde värme i argos 747 och annat

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har köpt mig en argos 747 2019 i Tyskland som hämtas hem i slutet på november. Nu till min fråga aldevärmen i denna stora bil hur långt ner i minusgrader klarar den på bara el innan jag behöver hjälpa till med gas? Antar att 3000 watt kräver 16 amp?

Ni som har en argos med euro 6 hur ser er bränsleförbrukning ut?

Kan någon förklara hur en värmeväxlare funkar. Har alltid haft truma förut.

Ser fram emot att bekanta mig med denna bil velat ha den länge och nu blir det av.

Slår ett slag för rc celle en underbar firma köpt bil där tidigare och kommer bli nästa gång igen med. Servicen är 100% rekommenderas.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
https://www.buerstner.com/fileadmin...tungen/Reisemobile/A-Modell/Argos_2019_SE.pdf

Jag har som synes ingen argos, men i mitt fall går det åt ca 1kw per 10 grader i temperaturaskillnad.
Min bil är större, men bättre isolerad, så det borde gå på ett ut, ungefär.

Nu till min fråga Aldevärmen i denna stora bil hur långt ner i minusgrader klarar den på bara el innan jag behöver hjälpa till med gas? Antar att 3000 watt kräver 16 amp?

Detta innebär att 16A x 200v (200V är realistiskt på en välbesökt camping på vintern) = 3,2kw
Så du borde få ut 3kw ur pannan, OM du har 3kw elpatron vilket inte alls är självklart.(och 2,5 kvadrats kabel inte för lång)
3kw räcker då till 3x10 grader temp skillnad. 20 grader - 30 = -10.

Räkna med att stötta med gasol under minus 10.

Ps stämmer väl med min erfarenhet av Kabe Hacienda 880 vid vintecamping. Ds
(som har bättre isolering än alla husbilar)
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Värmeväxlaren är ett litet paket med profilerade plattor. Mellan varannan platt cirkulerar radiatorvatten från pannan och mellan varannan cirkulerar kylvattnet från motorn. Värme överförs från det varmare mediet till det kallare.
När motorn är igång och är varm så kommer motorns värme att förvärma radiatorvattnet i Alde innan det går in i pannan.
Vid körning som motorvärmare så tar man värmen från pannan och låter den värma motorns kylvatten. Det förutsätter att det finns en separat cirkulationspump, som pumpar runt motorns kylvatten när motorn är avstängd. På min bil sitter det en sparat strömbrytare som sätter på den pumpen. Den pumpen skall vara avstängd när man kör motorn.

För eleffekten gäller 1kW så behövs 6A. 2kW så behövs 10A och 3kW så behövs 16A, precis som "Michael S" skriver. Hur hög effekt din Alde har syns på kontrollpanelen där man kan variera eleffekten up och ner. Där kan du ju också ställa in om du vill att el skall ha prioritet eller om gas skall prioriteras. Alden drar igång gasolen själv om inte el räcker (vid prioritet för el). Gasoleffekten är 5.5kW som mest 3020HE.

MVH
Hans
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har inte heller en Argos, men vi har precis ställt upp vår husbil för 3:e säsongen på vintercamping.
Ingen koll på isoleringen i en Argos, men vi har dubbelgolv och 38 mm tjock isolering i vår husbil.
Har dessutom ett vintertäcke över framrutan, som annars släpper in mycket kyla.
Sen har vi ett isolerat täcke inne i husbilen under instrumentbrädan, mot torpedväggen.
Ovanför mörkläggningsgardinerna till takluckorna har vi tryckt upp tillklippta bitar av liggunderlag.
Vet inte exakt var gränsen går för oss, men då det var -25 grader räckte det inte med att köra enbart el på 3kW.
Men vår bil är ju betydligt mindre än en Argos.
(Tror att de flesta nyare bilar med Alde-värmare har möjlighet till 3kW (m.h.a. 2 elpatroner på 1 respektive 2kW).

Har för mig att jag sett en uträkning som visade att det är billigare att värma upp en husbil med gasol än med el. Gasol ger ju dessutom en effekt som motsvarar nästan 6kW.
Nackdelen är ju att man får ha koll på nivån i gasolflaskorna.

En värmevåxlare funkar så att då man kör används motorns kylvatten för att värma upp Alde-systemets vatten.
Detta sker genom att man dragit in en slinga från Alde-systemet till motorn där värmeväxlaren placerats.
Observera att det inte är samma vatten som cirkulerar i Alde-systemet som i motorn.

Förstår att ni längtar att bekanta er med bilen och tror att ni absolut kommer att trivas med den.

Hälsar
Bettan o Einar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Varför skall värmeväxlarens elpump vara avstängd när man kör?

Det står så i manualen till bilen och man varnar för att motorn kan ta skada om man inte stänger av den.

Vet inte exakt varför men skulle tro att det beror på att motorns cirkulationspump, den som är igång när motorn är igång, och motorvärmningens pump stör varandra så att motorn får otillräcklig kylning.

MVH
Hans
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det står så i manualen till bilen och man varnar för att motorn kan ta skada om man inte stänger av den.

Vet inte exakt varför men skulle tro att det beror på att motorns cirkulationspump, den som är igång när motorn är igång, och motorvärmningens pump stör varandra så att motorn får otillräcklig kylning.

MVH
Hans
Alltid lär man sig något nytt. Brukar alltid köra med cirkpumpen vid värmeväxlaren när jag vill få värme i bodelen under körning.
Är det någon som vet om det då är inställningen av temperatur på alde-panelen som avgör om bodelen värms av motorn under körning?
Kjell
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Motorns vattenpump sköter ju cirkulationen till värmeväxlaren när motorn är igång. Bodelen värme sköter ju Alde pumpen som startar beroende på vilken temperatur som är inställd påpanelen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alltid lär man sig något nytt. Brukar alltid köra med cirkpumpen vid värmeväxlaren när jag vill få värme i bodelen under körning.
Är det någon som vet om det då är inställningen av temperatur på alde-panelen som avgör om bodelen värms av motorn under körning?
Kjell
Ställ in önskad temp. på Aldepanelen,gasol från.Alde startar automatiskt cirkulationspumpen vid behov.
Värmeväxlarens pump används då du vill förvärma motorn via Alde.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Alltid lär man sig något nytt. Brukar alltid köra med cirkpumpen vid värmeväxlaren när jag vill få värme i bodelen under körning.
Är det någon som vet om det då är inställningen av temperatur på alde-panelen som avgör om bodelen värms av motorn under körning?
Kjell

Ja, det är litet många pumpar att hålla reda på. Cirkulationspumpen som sitter i Alde:s radiatorkrets (pump 1) styrs helt från Alde (på innetemperaturen) och har inget med värmeväxlaren till motorn att göra. Gasolbrännare och/eller elpatron startas sedan beroende på temperaturen inne i pannan.
Sedan sitter det en cirkulationspump i motorkretsen på värmeväxlaren (pump 2) som skall köras när man vill ha motorvärmning (motorn går inte)
Sedan har vi motorns egen kylvattenpump (pump 3) som styrs som på vilken motor som helst.

Det kan ju vara så att pump 2 på min bil är placerad så att den måste vara avstängd för att inte störa motorns temperaturreglering (pump 3). Den behöver ju inte sitta på det sättet på andra bilmodeller.

MVH
Hans
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tror att det är tre olika pumpar inblandade
1. Motorns mekaniska pump som går när motorn är igång
2. Aldepannans elektriska pump som måste vara igång för att få värme i bodelen
3. Motorns elektriska pump som är till för värma motorn med hjälp av Aldepannan - denna får ej vara igång när motorn startats
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi har värmeväxlare men inte pump för förvärmning av motorn utan utnyttjar motorns värme för att värma upp pannan för varmvatten och värme i bodelen när man kör.
Jag stänger av el och gasol och sätter Aldes cirkulationspump på Continuerlig så den alltid går utan hänsyn till termostaten. Då får jag snabbt varmvatten, och blir det för varmt i bodelen så sätter jag pumpen på termostat eller stänger av Alde helt.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej
Vet inte om jag är på rätt ställe och frågar men gör det ändå:)
Är det någon i Stockholmsområdet som vill byta gasoltub med mig? Jag har en PC10 (kompositflaska) i nyskick, tillverkad april 2019 mot en P11 (stålflaska). Min flaska är tom.
Med vänlig hälsning,
Per Jensen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej
Vet inte om jag är på rätt ställe och frågar men gör det ändå:)
Är det någon i Stockholmsområdet som vill byta gasoltub med mig? Jag har en PC10 (kompositflaska) i nyskick, tillverkad april 2019 mot en P11 (stålflaska). Min flaska är tom.
Med vänlig hälsning,
Per Jensen

Lägg in det under Förmåner - Marknadsplatsen. Här är fel forum.
 
Toppen