• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Frågan är om det är Lo, varg eller räv som fällt rådjuret.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Ca 200 meter från oss och vid en promenad väg ut med viskan, där vi går flera gånger i veckan stött min fru på ett halv ätet rådjur.
Är det varg så är det inte en bra plats där den ska va, då barnen har en stig som heter trollstigen igenom skog ner till viskan och det går mycket barn här.
Samt bara 300 meter till Gif fotbolls planerna där barnen tränar.

Själv tror jag det är räv då det finns mycket spillning runt rådjuret.
Lo djuret gömmer väl sin avföring och vargen skiter väl inte vid lunchbordet.

Vad tror ni som kan detta?

Bilagor

• IMG_3113.webp
    IMG_3113.webp
    499,1 KB · Visningar: 50
  • IMG_3114.webp
    IMG_3114.webp
    275,1 KB · Visningar: 50
  • IMG_3116.webp
    IMG_3116.webp
    297,4 KB · Visningar: 51
  • IMG_3118.webp
    IMG_3118.webp
    582,2 KB · Visningar: 51
Hej Lasse,
Ta kontakt med Jägareförbundet eller en lokal jägare som kan komma och kolla spåren runt rådjuret.
Det ser ut som att det är många olika djur som har ätit av rådjuret på bilderna.

Hej Lasse,
Ta kontakt med Jägareförbundet eller en lokal jägare som kan komma och kolla spåren runt rådjuret.
Det ser ut som att det är många olika djur som har ätit av rådjuret på bilderna.
Fick mail från kommunen att jag skulle skicka till Länsstyrelse, behandlingstiderna brukar ju va långa. Hinner väl bli sommar.
Läste att Räven tar med sig huvudet, så kan nog va en räv familj som fält den.

Lo äter tydligen bakifrån och max 2 kg

Det behöver inte vara ett djur som tagit rådjuret av daga, kan vara trafikolycka, sjukdom/hög ålder/kyla mm.
Den har max legat där ett dygn, vägar finns, några som leder ner till knalleland, men om den har skadats sig mitt inne i bostadsområdet så tycker man att chauffören borde ringt polisen. Kylan har vart mild sedan i söndags. Troligen nu efter svar från olika håll är att räven har dödat eller hittat den och gnagt av huvudet som de tydligen gör. Sen är det nog vildsvin som frossat på den i natt.

Ca 200 meter från oss och vid en promenad väg ut med viskan, där vi går flera gånger i veckan stött min fru på ett halv ätet rådjur.
Är det varg så är det inte en bra plats där den ska va, då barnen har en stig som heter trollstigen igenom skog ner till viskan och det går mycket barn här.
Samt bara 300 meter till Gif fotbolls planerna där barnen tränar.

Själv tror jag det är räv då det finns mycket spillning runt rådjuret.
Lo djuret gömmer väl sin avföring och vargen skiter väl inte vid lunchbordet.

Vad tror ni som kan detta?
Det är knappast någon fara för barnen oavsett vad det är för djur som fällt det, om det nu är ett djur som gjort det.

Om det är mycket snö med lite skare så ökar risken att räven kan ta rådjur, rådjuret sjunker genom skaren medan räven springer på skaren. På den tiden det var gott om snö i södra Östergötland kunde man hitta rivna rådjur på senvintern när det var skare men det ser ju inta ut att vara särskilt mycket snö för tillfället i Boråstrakten. I detta fallet kan det mycket väl vara ett trafikskadat rådjur, det är ju inte säkert att det är påkört på den närmsta gatan utan kan ha gått skadat en längre tid.

Tillbaka
Toppen