• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga till sakkunnige Sjöberg

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
När jag laddat ner HBK filen i Garmin har du två alternativ stora roller små ikoner. Var har du hittat de stora? Behöver en del som syns på skärmen, hastighets skyltar bensinbolag osv.

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fråga till sakkunnige Sjöberg

De i Hbk2015 har jag gjort själv.
Men skriv upp vilka du behöver så ska jag se vad jag kan hitta, jag har ett pågående projekt med ikoner till Locus (som jag aldrig tycks bli klar med) och jag skulle ju kunna samköra en del.

mvh jocke

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hastighets märken 30 till 100.
OKQ8 inte lika viktigt.
Var/vad gör du dem med. Vilka begränsningar i storlek. Kan man ta en ikon och öppna i Photoshop och sedan "spara som" och stor fil? Eller har du en annan metod?
Tack för hjälp!

F

F.d. 14324

Guest

Jag har hittat en del vägmärken och lite annat som kanske passar: Visa bilaga Garmin 48x48.zip

Jag använder Paint och/eller ett annat program som heter PicPick när jag gör ikoner, men jag gissar att det går lika bra med nästan vilket bildprogram som helst, det viktiga är att bilderna gåra att spara som 256 färgers bitmappbilder "Bmp"
Storleken på ikonerna är 24x24 bildpunkter för äldre garmins och för de nyare använder jag storleken 48x48 och de jag bifogar här är enbart i storleken 48x48.

Om du öppnar ikon-filen och tittar på hastighetsskyltarna så ser du att "hörnen" är rosa, om man använder färgen magenta (RGB 255 0 255) så uppfattar en garmin det som genomskinligt och det rosa syns inte i din gps.

Det finns nog mer att lära sig om hur man bygger ikoner till garmin, jag skulle vilja testa mer med att gå från 256 färger till 24Bitars och jag skulle vilja testa mer med ikoner i formatet PNG,,, men jag har ramlat ner i så många fallgropar när det gäller ikoner så att jag är mest glad att jag hittat ett sätt som fungerar. :)

När man sen vill para ihop en fil med en ikon så gäller det att lägga dem i samma mapp och döpa dem till exakt samma namn förutom filändelsen.
Heter filen tex Hastighet90.gpx så ska ikonen heta Hastighet90.bmp
Efter det kör man poiloader och talar om för poiloader i vilken mapp filen och ikonen finns, kör programmet och sparar den färdiga fil (nu i formatet Gpi) i gps:en.

mvh jocke

Toppen