• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga till er med en Carthago med luftvärme, bu eller bä på vintern?

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Är i stundande på jakt efter en ny husbil då vi känner att efter 4 säsonger med en enklare alkov som vi använt vår/sommar/höst vill byta upp oss till en rejälare husbil som även går att använda på vintern.
Har spanat in Kabes och Carthagos intigrerade modeller runt 740-760 cm och det är den längden vi vill ha och med vår budget under 1 msek.
Ett krav vilket Kabe inte riktigt uppfyller är ett stort garage, det är det som jag ser är Carthagons bästa egenskap!

Efter att läst på och letat på internet och frågat diverse handlare så är jag kluven om vatten eller luftvärme.
Jag vet principerna mellan de olika systemen med för och nackdelar, men då modellerna vi sett på från Carthago har de flesta luftvärme.

Så finns det någon Carthago ägare med luftburen värme som kan hjälpa mig med hur egenskaperna är på vintern?

Vi bor i södra Sverige så norrlandtemepraturer är något vi inte kommer att ursätta oss för längre perioder utan turer över helgerna till Sälen/Branäs och liknande resmål är det som är aktuellt för oss.


Tack på förhand!

//Glenn
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Är i stundande på jakt efter en ny husbil då vi känner att efter 4 säsonger med en enklare alkov som vi använt vår/sommar/höst vill byta upp oss till en rejälare husbil som även går att använda på vintern.
Har spanat in Kabes och Carthagos intigrerade modeller runt 740-760 cm och det är den längden vi vill ha och med vår budget under 1 msek.
Ett krav vilket Kabe inte riktigt uppfyller är ett stort garage, det är det som jag ser är Carthagons bästa egenskap!

Efter att läst på och letat på internet och frågat diverse handlare så är jag kluven om vatten eller luftvärme.
Jag vet principerna mellan de olika systemen med för och nackdelar, men då modellerna vi sett på från Carthago har de flesta luftvärme.

Så finns det någon Carthago ägare med luftburen värme som kan hjälpa mig med hur egenskaperna är på vintern?

Vi bor i södra Sverige så norrlandtemepraturer är något vi inte kommer att ursätta oss för längre perioder utan turer över helgerna till Sälen/Branäs och liknande resmål är det som är aktuellt för oss.


Tack på förhand!

//Glenn
Vi har haft två Carthago helintegrerade bilar med luftvärme. Vi har även haft en husbil av annat fabrikat med Alde vattenburet system. Vi har använt husbilen långt in på höstarna och vi har även varit till Åre en vecka i december varje år. januari, februari har vi gått i idé eller varit i Spanien.
vi har aldrig haft svårt att ha det varmt och skönt inomhus. Vi har upplevt luftvärmen som mycket snabbare och enklare att ändra temperaturen. Vi har använt ett vintertäcke på framrutan när vi har varit i Åre.
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Vi har haft två Carthago helintegrerade bilar med luftvärme. Vi har även haft en husbil av annat fabrikat med Alde vattenburet system. Vi har använt husbilen långt in på höstarna och vi har även varit till Åre en vecka i december varje år. januari, februari har vi gått i idé eller varit i Spanien.
vi har aldrig haft svårt att ha det varmt och skönt inomhus. Vi har upplevt luftvärmen som mycket snabbare och enklare att ändra temperaturen. Vi har använt ett vintertäcke på framrutan när vi har varit i Åre.
Hej igen,

En fråga till om det är okej.
Hur är värmen i bilen under färd i minusgrader i bodelen?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är en av fördelarna med luftvärme, att värmen kommer snabbt när man stannar. Vi kör aldrig med värmen påslagen.
Utan att veta något om Cartago så är min erfarenhet att ha Duo/Mono control och gasolvärmen på när men kör för att undvika frysning i rörsystemet. Bilens värme kan inte värma hela bilen. Är kanske dieselvärmare bäst vid transport.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
En fördel med vattenburen värme är att det (om bilen är utrustad med värmeväxlare) går att "flytta" värme från motorns kylsystem till bodelens värmeslinga under körning. Mycket användbart.
Vi har en Hymer med detta system.
Ni kanske även ska kika på Hymer? De har ofta stora garageluckor och vattenburen värme (Alde)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Utan att veta något om Cartago så är min erfarenhet att ha Duo/Mono control och gasolvärmen på när men kör för att undvika frysning i rörsystemet. Bilens värme kan inte värma hela bilen. Är kanske dieselvärmare bäst vid transport.
Exakt, är det minusgrader så bör huvudpannan vara igång för att minimera risken för frysning ifall vattensystemet är igång, det fixar inte bilens ordinarie värme, eller en kupévärmare
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
En fördel med vattenburen värme är att det (om bilen är utrustad med värmeväxlare) går att "flytta" värme från motorns kylsystem till bodelens värmeslinga under körning. Mycket användbart.
Vi har en Hymer med detta system.
Ni kanske även ska kika på Hymer? De har ofta stora garageluckor och vattenburen värme (Alde)
Exakt, är det minusgrader så bör huvudpannan vara igång för att minimera risken för frysning ifall vattensystemet är igång, det fixar inte bilens ordinarie värme, eller en kupévärmare
Värmeväxlare är ju jättebra, det var det på den bil vi hade med vattenburet system.
PeterK: i början av min husbilskarriär fick jag lära mej att inte ha något gasoldrivet igång under färd och det har vi fortsatt med. Vi är ju inte ute under den absolut kallaste årstiden, men vi är till Åre varje december och vi har aldrig haft problem med att inte bilens värmesystem har orkat hålla värmen i hela bilen under färd. Skulle så inte vara fallet borde säkerhetsventilen lösa ut, det gör den väl mär tempen sjunker under plus fyra grader.
 

larsve

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025
Vi har en Carthago med luftvärme och vi vintercampar 1-2v per säsong, i vintras fri campade vi i Funäsdalen med -23 inga problem bara se till så man har gasol och ström i batteriet, värmaren drar en del.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har haft en Frankia med luftburen värme, den fungerade perfekt men jag saknade att inte kunna utnyttja bilmotorns värme till att skapa varmvatten och därigenom spara på gasolen. Därför byggde jag in en värmeväxlare som ordnade varmvattnet under färd.
Se Värme i bodelen vid körning
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Campagnolowse... ursäkta . Men gissar att du inte är lastgammal?
Bu eller bä? Utrycket håller tydligen på att delvis svänga i betydelse. De som har svarat har utgått från att du vill veta om något är bra eller dåligt.
(Ev får man kanske öppna en egen tråd om detta? )
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Campagnolowse... ursäkta . Men gissar att du inte är lastgammal?
Bu eller bä? Utrycket håller tydligen på att delvis svänga i betydelse. De som har svarat har utgått från att du vill veta om något är bra eller dåligt.
(Ev får man kanske öppna en egen tråd om detta? )
Mitt bäst före datum har passerat, på god väg in i 2:a halvlek.
Jag har fått svar på det jag önskar så uttrycket har tydligen gått fram.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kul att du svarade.... fast då är du..ung!
Andra halvlek för män börjar vid cirka 41 års ålder! Jodå en del svar är ju mycket användbara.
 
Toppen