• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fråga spjällhus fiat ducato 3,0

F

F.d. 15178

Guest
Hej Vi är nya medlemmar. Har köpt ny husbil för 2 år sedan. Vi ska åka till Kroatien i sommar och undrar bara om spjällhuset kommer att hålla. Vi har en 3,0 dieselturbo. Är det ngn som har erfarenhet om det. Bilen är en Fiat Ducato. Är det kanske bra att ha ett extra spjällhus med sig?Samtidigt skulle det vara kul att höra hur resan till kroatien går till med vad det nu kan vara med diverse tullar, Vägavgifter ,ställplatser,olika krav på utrustning,,och så vidare.
:twitcy:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: fråga spjällhus fiat ducato 3,0

Vad är problemet med spjällhuset?
Vi har också en en 3,0 och har inga problem med det???

F

F.d. 15178

Guest

vi har inga problem nu har bara hört att det kan kärva och bilen går inte att köra spjället är elektroniskt och styrs via datorn (det finns ingen gaswire)våran bil har bara gått ca 658mil nu och helt felfritt men vill bara kolla om någon har haft nägra motor-problem.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

OK, ni kan vara lungna det är bara att åka.
Det elektroniska spjället sitter på alla bilar idag. Har aldrig hört något om detta.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Volvo personbilar hade tidigarre stora problem med spjällhus av märket Magneti Marrelli (Italienska). Om de sitter i Fial vet jag inte, men det är ju troligt.
Jag har för mig att det var något med beläggningar som förstörde kalibreringen, men jag är inte hundra på det.
Detta är några år sedan så problemet borde vara löst.
Jag vet att spjällen av säkerhetsskäl styrs av såväl digitala som analoga signaler.
Mycket mer än så vet jag inte.

Toppen