Burstnersolano585
HBK Intresserad
- Kommun
- Piteå
Har Ducato 244 byggd -06 separata trumbromsar för färdbroms/parkeringsbroms eller är det ett och samma bromsband? Nån som vet?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har precis renoverat bromsarna bak på husbilen, tandemaxel med självjusterande trumbromsar. Självjusteringen fungerar så här : Allteftersom bromsbanden slitst så flyttar en liten plåttunga justermuttern ett snäpp i taget som sitter invändigt i hjulet. Om nu färdbromsen är injusterad & tar som den skall så kommer inte självjusteringen att justera handbromsen eftersom den går på samma bromsbackar som färdbromsen. På min husbil fick jag krypa under & justera (sträcka upp) handbromsens wire. Min husbil är byggd på FIAT Ducato 2001.Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.
Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?
Blev nya bromsbackar och bromscylindrar då en läckte.
Dock så tar inte handbromsen längre på tredje/fjärde hacket längre utan känns nu superslapp och tar mer på hack 8-10. Kändes lite sådär. Men enligt verkstan så ville de inte justera den hårdare än så med risk för att den skulle börja ligga på då de självjusterande bromsarna gick till sig efter bytet. Handbromsen ska enligt dem börja ta tidigare inom kort. Får väl avvakta lite och se om så blir fallet. Nån som har erfarenhet av detta?
Jo den förklaringen har jag fått. Kommer att köra några veckor, sen får de göra en justering vid oljebytet inför vintern.Verkstaden har ju faktiskt rätt, bromsarna kommer att justera upp sig med användning, om dom då justerar upp wire utan att backarna kommit i rätt läge, riskerar man att bromsarna ligger på. Men däremot går det att justera backarna rätt från början, och då uppstår inte det här problemet. Sedan vad det gäller besiktning så bör man inte köra direkt till besiktningen efter byte och utsätta bromsarna för den misshandel som sker där, utan först köra in bromsarna ett tag med vanlig körning och sedan besiktiga bilen.