• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga om mus med fyra ben.

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Ni som har haft påhälsning av möss i Husbilen under vinterhalvåret har ni haft ngn värme eller mat, tvål eller dyl i Husbilen.

Jag har plockat ut allt mat och ingen värme på, men man är ju orolig för mössen i alla fall.

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Fråga om mus med fyra ben.

Vid servicen nyligen visade det sig att några små rackare hade varit inne i motorrummet och käkat på luftfiltret.
Inne i bilen har vi tjärsnöre och enekvistar, inga besök där ännu.

F

F.d. 29758

Guest

Hej på Er Under flera år har jag använt hackad GUL LÖK, som jag lagt ut på olika platser i bilen. Detta har fungerat till belåtenhet och jag har aldrig haft påhälsning av dessa rackare. Behöver bytas var 4 - 5 vecka och det kan rekommenderas, då det är en billig och enkel "försäkring"! Lycka till

F

F.d. 29925

Guest

Har framhjulen på platsklossar för att få bra avrinning från taket dessutom har jag lagt enriskvistar runt klossarna för att eventuellt hindra inkräktare. Men den senaste tiden har jag nog haft en mus i någon av mina tre fällor som finns i motorrummet ungefär var tredje eller fjärde dag.
Det brukar bli en aning bättre när det blir kallare och marken snötäckt.

(Men är man så klyftig att man parkera en husbil alldeles intill ett stall får man nog räkna med påhälsning emellanåt. att fällorna finns i motorrummet beror på att jag inte vill ha möss in i bodelen. Har de väl hittat ett ställe som de anser som lämplig boplats kan de ställa till med en hel del elände.)

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hade möss inne i den förra husbilen som hade ätit på en del kuddar. Inte trevligt! Vi står fortfarande på samma plats och efter har vidtagit diverse förebyggande åtgärder så har vi ej haft påhälsning av de rackarna. Vi placerar ett tomt mjölkpaket med råttgift i, vid framhjulen. Fem "raggargranar" (skogsgrön köps på Mekonomen) inne i husbilen och en i motorutrymmet. Vi har sett att råttgiftet har delvis gått åt, så det är nog en del av orsaken att det fungerar. Doften av granarna försvinner snabbt på våren.
Vi är många fordon på platsen o de flesta jag pratat med har klarat sig för möss. Husvagnar är lättare att skydda, är väl tätare än husbilarnas genomföringar i hytten.
Vi håller tummarna i år också. Lycka till ni andra!
Bengt:confused:

F

F.d. 52962

Guest

Hej!

Jag tror det har med olika år att göra!

För två år sedan tog jag 23st. Jag provade fällor, burar ,enris, råttgift, elektronisk

skrämmare men inget hjälpte.

I år har jag inte haft en enda. Men andra sidan har jag skaffat två Katter som släpar in 2-

3 stycken möss varje natt. Döda eller levande. Dom säger att dom äter lika många som

dom tar in ,så det betyder att dom tar ca: 4-6 st varje natt !

Skaffa katt! det är nog det enda.

Mvh Tore

Toppen