• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om lastvikt med släpkärra

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en husbil med uppgifterna:
Tjänstevikt 2370 kg
Totalvikt 3000 kg
Maxlast 630 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Släpets max vikt vid b kort 750 kg
Släpets max vikt vid utökad b 1250 kg
Har monterat draget hos Boh/weldo/lepro i hofors och ska besikta draget på måndag och sen ska släpkärra inhandlas
Har tittat på en majava släpkärra 3,50 meter 1,50 meter bred invändigt med kåpa,släpet är obromsat.
Släpet har tjänstevikt 250 kg
Max lastvikt 500 kg
Totalvik 750 kg.
Får jag då lasta 630 kg i husbilen och 500 kg på släpet eller hur funkar det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får lasta 630+500, det finns också en max tågvikt bil+släp men det borde inte vara ett problem med lätt släpkärra.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Kultrycket från kärran blir lastvikt på bilen så den vikten får du räkna bort, sen tappar du lite lastvikt på själva draget som nog väger en hel del (30-50kg?) i övrigt korrekt, sen har du nog max tågvikt angiven och det är vad kombinationens sammanlagda bruttovikter får uppgå till..

Som vanligt måste man väga för att veta helt säkert hur mycket man får lasta...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Får jag då lasta 630 kg i husbilen och 500 kg på släpet eller hur funkar det?

Teoretiskt sett, JA.

Men: kom ihåg att maxlasten (om det är en äldre bil, vilket din avatar visar) påverkas av innehållet i vattentanken, tillvalsutrustning – t.ex. markis och cykelställ – och mycket annat.

Tänk också på att släpets kultryck räknas in i lasten.

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du har nog även en max totalvikt för obromsat släp på husbilen. Kolla så att 750 kg klarar sig.
Jag föreslår att du använder Transportstyrelsens "Släpvagnskalkylator" för att få "svart på vitt"
Du behöver då regnummet på bil och släp, så be om ett regnummer på en likadan kärra där du tänkt köpa kärran
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Bilen är från 2003 och det är den som visas i min avatar. tack för alla svar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten hake, med obromsad släp så er fartsgrensen maksimalt 70 kmh. Tysk polis er kjent for å slå til på dette.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja det burde være likt for alle land i EU og EES. Norge, Danmark, UK og Finland vet jeg har slike genser, men det skal litt mer til før en blir stoppet og bøtlagt. Ut fra dette har jeg ikke kontrollert de andre land. UK har 50 mph (80 kmh) på de fleste veier, 60 mph på motorveier. Norge har 60 kmh for hengere uten bremser mellom 300 og 750 kg, 80 under 300 kg - gjelder på tillatt totalvekt. Tyskland har 70 kmh for henger uten bremser.

Sverige har 80 kmh som maks når en trekker henger uten bremser, selv på motorvei.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja det burde være likt for alle land i EU og EES. Norge, Danmark, UK og Finland vet jeg har slike genser, men det skal litt mer til før en blir stoppet og bøtlagt. Ut fra dette har jeg ikke kontrollert de andre land. UK har 50 mph (80 kmh) på de fleste veier, 60 mph på motorveier. Norge har 60 kmh for hengere uten bremser mellom 300 og 750 kg, 80 under 300 kg - gjelder på tillatt totalvekt. Tyskland har 70 kmh for henger uten bremser.

Sverige har 80 kmh som maks når en trekker henger uten bremser, selv på motorvei.
Som du säger det BORDE vara lika inom EU/EES men det skiljer från land till land,tunghusbil/släp/obromsat släp,det inte lätt att håll koll på fartgränser!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark må du køre max 80 km/t med slæb uanset vægt.

Du kan få visse slæb godkendt til tempo 100. Denne godkendelse kan kun ske i Danmark og skal fornyes hvert andet år

 
Toppen