• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om långa husbilar (med boggie)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har idag en husbil på knappt sju meter. Den är väl OK men ibland blir man sugen på något annat och kanske längre. Framför allt är det enkelsängar och större lastförmåga som hägrar. Men frågorna hopar sig om för- och nackdelar. Idag kan vi parkera nästan var som helst. Åtminstonne får vi plats med alla fyra hjulen inom en parkeringsruta och då slipper vi i alla fall parkeringsböter:D .

Men hur är det med större bilar? Vad har ni som har boggiebilar för erfarenheter? För- och nackdelar? Var parkerar ni när ni kommer till små orter? (Redan i dag kan det vara knivigt i de små italienska byarna att hitta en plats med vår bil.) Är det något rent tekniskt att tänka på med en sådan bil? Slitage? Skatt och försäkring?

Som ni ser är frågorna många och jag har ändå bara tagit med ett fåtal. Det vore intressant att ta del av alla erfarenheter som måste finnas här bland alla ägare av boggiebilar.

Tack!
/Michael (som har C-kort)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om långa husbilar (med boggie)

Jag fick nedanstående frågor från en annan medlem som jag besvarade enl följande:


> 1/ Några problem vid campingplatserna ?

Det har aldrig varit några problem. Dom flesta campingplatser har väl tilltagna tomter, bil och husvagn är ofta mer utrymmeskrävande än 8.45 m husbil.

> 2/ Besvärande stor fördyring vid broar och färjor?

Det rör sig om några hundralappar men man kanske åker två till tre gånger om året så det är inte så betungade.

> 3/ Hur går det att ta sig in i städer och samhällen?

Det går alldeles utmärkt. Kan bussar och transportfordon komma fram så kan vi. Vi föredrar att stanna på parkeringsplatser i utkanten på stan och promenera in till city. När vi har besökt storstäder har vi stått på camping utanför och åkt buss in till city. Bekvämt och bra och dessutom roligt att åka lokaltrafik på främmande ort.

> 4/ Parkeringar ex ställplatser?

Det har aldrig varit något problem varken i Sverige eller utomlands.


Jag kan på det varmaste rekommendera en bil av vår storlek. Det är skönt när det är rymligt inuti, bra kök, stor säng, sep. dusch osv., och man har ett väl tilltaget garage att stuva in grejor i. Om du har C-kort är min råd att du inte typar om bilen till PB-2, utan behåller den som tung lastbil. Vi tror att det kommer en skattesmäll mot husbilarna när dom har kommit in i ”fållan”.

Eva HBK 9
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Fråga om långa husbilar (med boggie)

Håller med Eva de få nackdelar (lite klumpigare) uppvägs av fördelarna.

LeffeB
 
H

hianders

Guest
Sv: Fråga om långa husbilar (med boggie)

Hej Michael!

Vi valde en Adriatic Coral 660 SL -07 just för att få enkelbäddar vilket vi inte ångrar en sekund. Lätta att nå och lätta att bädda. Den är 7, 25 m lång med en hjulbas på 4,1 m och den kan parkeras med hjulen väl innom en ordinär p-ruta men med lite överhäng naturligtvis.
Den har Fiat Dukato Maxi-chassi med total axelkapacitet på 4,5 ton (2100 + 2400 kg) och däck för tot. 5 tons last (index 116). Pb typ 2 "per automatik".

En bra blandning av stort och smått och går mycket stadigt på vägen.

Hälsn Hasse & Inger A
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fråga om långa husbilar (med boggie)

Vi har en helintegrerad Rapido prick 6 m. Köket har 3 lågor, skaplig arbetsyta om man lägger locket på vasken, automatisk kyl+ frys, separat dusch, rymlig garderob med hyllor, 2 m soffa att vila middag på, viker ner sängen över framstolarna = 95 cm över golvet till dubbelbädden. De vägar vi körde i sommar och de platser vi fricampade på kan jag inte tänka mej att någon fixar med 1,5 till 2 m längre bil. Vi har inte en tanke på att ha större bil till två pers.
Men som tur är har vi alla olika åsikter och var och en får göra vad den tycker är bäst. Jorden skulle bli bra tråkig om alla tyckte lika. Lev det fria valet.
Ove.G:D:D:D:D:D:D
 
Toppen