• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fråga om framdäcken måste vara samma sort

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Fick en tråkig 2:a på höger framdäck som hade slitit snett lite. Man måste köpa två nya däck säger dom.
Kan man sätta bakdäcken fram, då de bara är två år gamla och sen framdäcken som är bra men bara ett har lite fel-slit, och sätta dom bak,
vad säger besiktningen om detta?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag har körkort sedan 1960 och har hunnit med lite olika bilar inklusive framhjulsdriven husbil. De enda problem jag haft med husbilen är att få drivhjulen att greppa. Regnblött gräs eller hal vinterväg. Jag väljer bäst däck fram. Att få bakhjulssladd med husbil är högst osannolikt. Med en modern personbil spelar det nog inte så stor roll. De flesta är välbalanserade och har tekniska finesser som gör det väldigt svårt att få sladd. Vattenplanande framhjul är ju inte ovanligt. Att bakhjulen skulle vattenplana i spåren efter framhjulen är ju inte troligt. Med äldre bilar var det annorlunda. Med en överstyrd VW bubbla ville man säkert ha bäst däck bak. Med mina understyrda framhjulsdrivna (före ABS och slirkontroll) bilar har jag bara haft problem med att de gick rakt fram i kurvorna. Var det ens möjligt att få bakhjulssladd på en SAAB 93 utan handbromshjälp. Med dessa bilar ville jag också ha bästa däcken fram.
Efter ett arbetat med utbildning på halkbana kan man nog säga att bästa däcken bör sitta bak för kunna klara att hävda en sladd. Däremot kan jag väl hålla med om att bästa driven får man om framdäcken har bra och grovt mönster öppna åt sidorna så vattnet kan tränga ut. Tappar du kontrollen på bakaxel kan du aldrig med en husbil som är framhjulsdrivna återfå kontrollen, det finns inte sådan kraft i drivning så att man rädda situationen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
HansErik har ett problem.. han behöver få sin husbil att klara besiktning....
Han vill detta o så vill han att det helst ska kosta så lite totalt sett som möjligt.
Han har tre ok. godkända däck men ett som inte är ok. Dessutom är två av däcken endast två år gamla. Han vill därför ha svar på den här frågan.... måste jag tvunget köpa två nya däck? Räcker det inte med att jag fixar ett däck? Det som inte blev godkänt? Nytt eller begagnat men så klart ok för besiktning...
Då får han svaret.. de ska va av samma sort på en axel. Så vad betyder.. samma sort i detta exemplet? Tja inte blanda diagonal o radial... samma dimension ok ok.. vad betyder då... samma mönster? ? Samma märke..tillverkare..knappast? ? ?
Efter ung 40 inlägg vet han fortfarande inte svaren på de frågorna.
Ps HansErik har du kollat på t ex Arons bilskrot.. de är bra...Kan kanske tipsa vidare.
Se inlägg 32 tex. ??
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Och gör alltid en hjulinställning när ni skiftar däck på fälg, sparar er flera tusen då ert slitage oftast beror på några framvagnssmällar under åren..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Svaret är så vitt jag kan tolka av tråden:

1. Minst ett nytt däck måste köpas
2. Däcket (om bara ett nytt köps) måste vara av samma typ/dimension som det andra däcket på samma axel
3. Däcken kan sitta både bak eller fram bara samma typ sitter på samma axel.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tja nu är det ju HansEriks husbil..så till slut är det ju han som ska fixa så att bilen klarar besiktning...
.................
Under tiden kan ju vi andra hålla på o skriva lite. Förhoppningsvis kan ev HansErik ha nytta av det?
Roger 67. Du försöker att punkta ner kort det väsentliga. Det är ju en bra idé
Om du läser HansEriks första inlägg..fråga så står det...man måste köpa två nya däck säger dom....
Vem är dom? Kan tolkas som de som gjorde besiktningen... eller är det kanske en däckfirma han pratat med? Men jag tror som du att det nog bara behövs bytas ett däck för att klara besiktning.... jag vet inte.. Men utifrån andra inlägg här o lite googlande.
Ja att det måste vara samma dimension som på andra sidan... ja ... Men så inför du ännu ett nytt begrepp... samma typ....
det blir lika oklart som samma sort...
Så vad menar du med.. samma typ?
O varför har någon..ev besiktningen.. sagt till HansErik att han måste byta båda?
Måste ju inte tvunget vara helt nytt..kan ju ha tur o hitta ett bra beg... bilen är ju inget fartmonster... o det ska va billigt o klara besiktning. ...
Om det lönar sig att göra en framvagns inställning på en ganska gammal bil vet vi inte? Hur långt har HansErik tänk köra med bilen? Är det längre resor eller bara lite kort i närområdet? Vissa husbilar rullar väldigt lite. Kanske bara några hundra mil på en säsong...Vi vet inget om det allmänna skicket eller planer för bilens framtid eller bakgrund.
Ps min 1988 husbil har ännu inte gått 10000 mil. Inte särskilt mycket per år på drygt 30 år. Ja ovanstående var lite allmänna tankar o funderingar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, då gör alltså 8 m.m. mönsterjup fram och 5 m.m. mönsterdjup bak att man får obehärskat bakvagnskast, vilket är mycket sämre än att bilen går rakt fram vid rullgrus, vattenplaning eller halka, som man kan häva med handbromsen (om man har en vanlig gammal spak) för att tvinga fram just lite kast på bakvagnen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen