• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga om Fiat Ducato 3,0 motorolja

F

F.d. 25136

Guest
Vår husbil var på 1 års-service för ett par veckor sedan och då lade de in Shell Helix Ultra Extra 5W-30 olja i motorn. Tidigare hade vi Nestes olja med viskositeten 5W-40 som instruktionsboken säger. Nu undrar jag vad ni i Sverige kör med för olja i motsvarande bilar. Oljan de lade i uppfyller visserligen ACEA klassen, men det är viskositeten jag undrar över med tanke på att vår semesterresa blir i betydligt varmare breddgrader. Orsaken till att märket på oljan har bytts är att Fiat rep. i Finland var tidigare Delta och är nu Autokeskus, och de använder olika oljor. Säkert är oljan jag har i motorn bra, men vad säger Fiat om vi av någon konstig anledning skulle få ett motorhaveri under garantitiden och inte har den viskositet på oljan som instruktionsboken säger.

F

F.d. 7117

Guest
Sv: Fråga om Fiat Ducato 3,0 motorolja

Om det skulle bli ett haveri pga oljan så måste ansvaret ligga på verkstaden som bytt oljan. Du som kund kan inte bära ansvaret att bilen får rätt olja vid service. Men om du nu vet om att oljan är för tunn för varmt klimat så kanske du skulle ifrågasätta oljevalet? Jag har 5w-40 i 2,8 :an
//Peter

F

F.d. 58601

Guest

Var oxå på 1 års service hos Vetteri som sköter Fiat sevice här. Frågade dem vilken olja jag skulle ha o att vi åker mot Italien efter några dagar. Han föreslog Mobil 1 New Life 0W-40 har använt 5-50 i bilarna förr men den är lite för tjock i denhär motorn tyckte han.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58601

Guest

Hej

Var idag på 45000 km service dom satt i 8 liter olja o det ser lite ut på displ. se bild.
Oljestickan 5-6 mm från övre sträcket.

Senaste byte i maj 7 liter o då visa den alla 5 stolparna ganska konnstigt var på samma ställe.
Visst är det konstigt, deras olje mätare?

Annars har bilen gått bra inte ett enda fel o har över 5 månader kvar av garantiin.

Hälsningar
Leif

Bilagor

• DSCN3791.JPG
    DSCN3791.JPG
    941,7 KB · Visningar: 49

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

En 5W/40 eller 10W/40 har ju ungefär samma viskositet vid -18C (W) som vid 100C så de är väl ungefär likvärdiga? Men frågan är då vilken viskositet har då en 0W/40 olja? Kan en olja va så tunn? En oljas viskositet mäts i cSt (centistokes). T ex har vatten ca 1cSt, sirap ca 1000 cSt.

Piraten

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Titta i instruktionsboken om den olja du fått är acceptabel. I instruktionsboken brukar det finnas olika förslag på alternativ att använda!

Toppen