• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Fråga om däcktryck Kumho PorTran 225

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Har tittat här i forumet på diskussionerna om rekommenderade däcktryck och upplevelser av olika tryck. Min fråga gäller specifikt de de däck jag har och riktar frågan till den som har erfarenhet av Kumho Winter PorTran CW 51 225/70 R15C 112/110R. Har olika uppgifter när det gäller det rekommenderade däcktrycket och vill veta vad ni har för tryck.

Vår bil är en 3,5 tons Hobby 670 från 2000.

Märkningen på däcken anger 450 kPa = 4,5 bar
Däckfirman tyckte jag kunde gå upp till 5 Bar
I instruktionsboken finns inga 225 med i tabellen men för 215/70 R15 C ”Camping car” anges 5 bar fram och bak. ( Tysk instruktionsbok)

Kan väl inte vara ensam om att köra de här däcken och antar att någon annan i klubben har erfarenhet av dem. Har provat med 5 bar ( finns nog tilltagen säkerhetsmarginal) och givetvis blev det lite stötigare och kör nu på 4,5 bar.
Jag utgår från att trycket jag kan prova med ligger mellan 4,5 till 5 bar men undrar lite över minskat rullmotstånd vid högre tryck till bekostnad av komfort.

Tacksam för lite tankar och erfarenheter av de här däcken om nu någon mer än jag kör på dem

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har tittat här i forumet på diskussionerna om rekommenderade däcktryck och upplevelser av olika tryck. Min fråga gäller specifikt de de däck jag har och riktar frågan till den som har erfarenhet av Kumho Winter PorTran CW 51 225/70 R15C 112/110R. Har olika uppgifter när det gäller det rekommenderade däcktrycket och vill veta vad ni har för tryck.

I instruktionsboken finns inga 225 med i tabellen men för 215/70 R15 C ”Camping car” anges 5 bar fram och bak. ( Tysk instruktionsbok)

Kan väl inte vara ensam om att köra de här däcken och antar att någon annan i klubben har erfarenhet av dem. Har provat med 5 bar ( finns nog tilltagen säkerhetsmarginal) och givetvis blev det lite stötigare och kör nu på 4,5 bar.
Jag utgår från att trycket jag kan prova med ligger mellan 4,5 till 5 bar men undrar lite över minskat rullmotstånd vid högre tryck till bekostnad av komfort.

Tacksam för lite tankar och erfarenheter av de här däcken om nu någon mer än jag kör på dem
Märkningen på däcket är max tryck kalla däck,det bör inte gå över, sedan är det axellast som avgör vilket tryck du ska ha,vilket blir lägre framför allt fram.
Nu har jag andra däck än dig, men min biltillverkare anger 5,5 men jag kör med 3,8 fram, klart bekvämare ingen skillnad i slitage.
Som redan är förslaget fråga däcktillverkaren

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Börja med att väga din bil lastad ock klar för resa inkl. besättning, väg framaxelvikt, bakaxelvikt och totalvikt.
Därefter kan man via tabeller eller i kontakt med tillverkaren få fram de rätta däcktrycken för din bil.

Senast ändrad:

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Jag fick följande svar av Continental ang lufttryck till mina Gislaved 215/70-15.

”Du kan ha
3,75 bar= 1780 Kg axeltryck
4,0 bar= 1875 Kg axeltryck”

Om du väljer 225 istället för 215 så rymmer däcken mer mängd luft vilket gör att du inte behöver lika högt lufttryck. Det är dock en försumbar parameter i detta fallet.
Ang att överstiga det maxtryck som är stämplat på däckets sida är BIG NO NO!
Det finns en anledning till att maxtryck finns!

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ok, tack för alla svar. Känns väl som att jag ligger ganska rätt ändå med 4,5 men ska kolla vidare på detta nu när jag har mer info. Kanske rimligt att kunna gå ner i tryck även om det inte känns stötigt. Tänker på onödigt slitage om jag har fel tryck.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag har en Hobby 650 med AL-KO och där är rekommendationen från AL-KO att ha 4.75 i bak i fram har jag 4 och har C däck med dimensionen 225/70-16.
CP däck ska ha högre tryck och kanske det är där folk gör fel när dom pumpar sina däck.
Körkomforten ska man inte justera med däcktryck utan det görs med fjädringen, stötdämparna ;-)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en Hobby 650 med AL-KO och där är rekommendationen från AL-KO att ha 4.75 i bak i fram har jag 4 och har C däck med dimensionen 225/70-16.
CP däck ska ha högre tryck och kanske det är där folk gör fel när dom pumpar sina däck.
Körkomforten ska man inte justera med däcktryck utan det görs med fjädringen, stötdämparna ;-)
Man skall inte justera komforten med däcktrycket, men däremot skall man ha rätt tryck i förhållande till bilens axelvikter och de däck man har.
Och det kan man bara lösa genom att väga axelvikterna på sin körfärdiga bil med allt ombord som skall med, även besättning.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Nej, jag justerar ingen komfort med däcktryck. Jag nämnde bara stötig gång efter att jag provat med 5 bar, det släppte jag ner till 4,5 direkt efter provtur. Bilen rullar perfekt med 4,5 bar körmässigt, var mer inne på om jag ska sänka ytterligare. Tänker på onödigt slitage. Ska som sagt kolla vidare på detta.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Man skall inte justera komforten med däcktrycket, men däremot skall man ha rätt tryck i förhållande till bilens axelvikter och de däck man har.
Och det kan man bara lösa genom att väga axelvikterna på sin körfärdiga bil med allt ombord som skall med, även besättning.
Ja rätt tryck efter vikt är det bästa men ibland har man kanke inte tillgång till våg eller så är det så långt till en att det blir en gissningslek vad man ska ha i pga värmen i däcken ;-)

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Jag har skaffat tpms-sensorer och har nu under våren sett att temperaturen i däcket ökar nästan 25 grader i motorvägsfart i förhållande till omgivningstemperaturen och det ger en däcktrycksökning om 0,8 bar. Bara som en observation, jag vet att man ska mäta trycket med kalla däck. Dock tar det en god stund för dem att kallna. Dessutom blir de lätt uppvärmda av solen.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Ja rätt tryck efter vikt är det bästa men ibland har man kanke inte tillgång till våg eller så är det så långt till en att det blir en gissningslek vad man ska ha i pga värmen i däcken ;-)
Då kan man lämpligen utgå från största tillåtna axelbelastningar - det brukar inte vara så stor differens för en semesterlastad husbil.

Pålle

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då kan man lämpligen utgå från största tillåtna axelbelastningar - det brukar inte vara så stor differens för en semesterlastad husbil.

Pålle
Jag tror nog att just en semesterlastad husbil kan ge stora överraskningar om man aldrig har vägt bilen, speciellt
bilar med stort överhäng och stort garage bak har väldigt hög axellast där, samtidigt som den stora lasten i garaget avlastar framaxel.
Sedan kan nog också totalvikten bli en besvärande överraskning, speciellt för bilar registrerade för max 3500Kg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast gissningslek är precis vad man inte skall ägna sig åt i de här sammanhangen, det finns i princip alltid vågar att få tag på, bilprovning, skrothandlare grusgropar m.m.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
När vi hade köpt bilen var jag inne på att väga bilen och frågade på skroten och grustaget. De vägde gärna bilen men varnade för att deras vågar var avsedda stora tonnage. Även fast de var kalibrerade så kunde det avvika i tolerans så pass att det kanske inte gick att få fram ett säkert resultat. Men det finns kanske skrotar och grustag som har bättre vågar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi hade köpt bilen var jag inne på att väga bilen och frågade på skroten och grustaget. De vägde gärna bilen men varnade för att deras vågar var avsedda stora tonnage. Även fast de var kalibrerade så kunde det avvika i tolerans så pass att det kanske inte gick att få fram ett säkert resultat. Men det finns kanske skrotar och grustag som har bättre vågar.
Lantmännen och liknande företag som sysslar med jordbruksprodukter har också vågar, och som sagt, bilprovningar har eventuellt våg också.

Toppen