• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga gällande självjusterande solceller.

F

F.d. 2702

Guest
Hej på er.

Jag pluggar som en del vet på Chalmers, och nu har jag en kurs i EL.
Vi skall genomföra egna projekt och jag tänkte bygga styrning samt fästen för att få solcellerna att följa solen underdagen, för att sedan lägga ned och låsa fast panelen när solen gått ned. Vi kommer även utföra tester för att mäta hur mycket mer ström vi kan få ur panlen jämfört med en flatmonterad. Vi kommer även ta hänsyn till vind, så att panelen lägger sig ned om det blåser för mycket. Vi kommer också testat vilken sida man tjänar mest på att lyfta (kort,långsida), samt vilken som tar minsta möjliga yta. Jag gissar att vi kan skapa detta till en ganska rimligkostnad. Det hänger lite på vilka motorer vi kan hitta, elktroniken bygger och programerar vi själva och räknar med att styrenheten inte kommer kosta många tior.
vi har även som mål att det skall vara en enkel, billig och robust lösning.

Nu mina frågor till er:
Tror ni det finns en marknad för detta bland husbilsägare?
Är det något mer vi skall tänka på som gäller montering på husbil?

Ha det gott o tack på förhand

//Fredrik
 
F

F.d. 16619

Guest
Sv: Fråga gällande självjusterande solceller.

jag tycker att
1. priset är viktigt
2. men också vill man ju inte ha saker på taket som orsakar luftmotstånd när man åker eller ställer till med besvär när man skall tvätta
 
F

F.d. 29876

Guest