• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga angående Kama Fritids tv-fäste

Steffen

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har tänkt att byta ut vår 17" TV i husbilen. Den nuvarande är monterad i ett skåp ovanför kyl/frysen och är monterad på ett fäste som går ut på skenor och i utdraget läge är vridbart 180 grader så att det går att titta på TV både från sängarna och framifrån från dinetten. När man plockar undan TVn vrider man den och lägger den bakåt in i skåpet.

Den TV vi helst vill ha är en 22" Grundig men den är för bred, 3-4 cm, för att fungera med nuvarande TV-fäste. Enklast hade varit att köpa motsvarande 19" men om det går vill vi ha den större. Tittar därför på följande Kama fäste:

KAMA Fritid

Tanken är att kunna skjuta in 22 tum´aren på längsen (skåpets djup) i stället men är osäker på om det fungerar med detta fäste. TVn är 523 mm, djupet i skåpet är 59 cm. Det jag är osäker på, efter att ha tittat på bilderna på fästet är hur TVn hamnar på fästet. Om den är förskjuten mot framkanten på fästet är risken att den inte går in i skåpet eftersom jag inte då kan skjuta in den tillräckligt långt. Jag har sett på forumet att det finns några av er som har detta fäste. Kan ni visa/förklara hur TVn är monterad på fästplattan? Visst skall det väl gå att ha en 22" TV på detta fäste?

Mvh
Steffen

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Fråga angående Kama Fritids tv-fäste

Vi har en Rapido 776FF med TV-skåp ovanför kyl/frys. Jag monterade en 19"-TV och det var rätt stora problem med det fästet. Om jag kunde skjuta in hela TVn så hade jag problem att vinkla ut den då den tog i en av skåpsväggarna. Och om jag monterade den så att den gick att vinkla ut så gick det inte skjuta in TVn så att skåpsluckan kunde stängas.
Efter mycket flyttande på fästet i skåpet lyckades jag placera det att det gick att skjuta in hela TVn och att försiktigt lirka för att fälla ut den.

Så fästets skjutbara längd är i minsta laget för 19" även om det fungerar. Om ert skåp är brett och djupt så kanske det går med en större TV.

Jag kan ta ett par foton om du vill se hur den ser ut i utfällt läge.

Huu, jag skäms :oops: för bildernas dåliga kvalité. Men jag orkar inte gå ut och ta om dem nu.
Den suddigaste bilden visar att vi normalt skjuter in TVn närmre skåpet då vi tittar på TV. Alltså vi har den aldrig utdragen i fästets fulla längd utom då vi vrider ut TVn ur skåpet.

Bilagor

• IMG_0470.JPG
    IMG_0470.JPG
    1,5 MB · Visningar: 13
  • IMG_0471.JPG
    IMG_0471.JPG
    2,7 MB · Visningar: 11
  • IMG_0472.JPG
    IMG_0472.JPG
    2,9 MB · Visningar: 5
  • IMG_0473.JPG
    IMG_0473.JPG
    2,5 MB · Visningar: 4
  • IMG_0474.JPG
    IMG_0474.JPG
    3,6 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Steffen

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024

Tack för ditt svar och bilderna funkar fint! Låter inte så bra om man hade hoppats på en 22 tummare :(. Hur stort är ert skåp? Vi har en öppning som är ca 45*50 cm där 50 är bredden. Djupet från yttervägg till stängd skåp lucka är ca 59 cm. Jag lägger in ett par bilder i morgon.
Mvh
Steffen

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Vårt skåp har ett utrymme för TV som med stängd lucka 47cm djupt och 25cm brett. Höjden är mer än tillräcklig.
Vår TV måste monteras rätt lågt i skåpet då gångjärnen i överkant på luckan stjäl utrymme så att vi annars bara skulle ha ett användbart djup på 43cm.
Med luckan öppen så har vi ett djup till skåpsväggens slut på 51cm. Alltså luckan stängs så att den är försänkt in i skåpet.

En 19" Widescreen är ca 42cm bred och en 22" är väl ca 52cm.
Det varierar givetvis mellan olika TV.

Steffen

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024

Har lagt till två bilder som visar skåpet.

Vårt skåp är större så det rymmer absolut en 22" TV men den måste förvaras på djupet, det går inte som med dagens TV (se bild) att ha den på tvären eftersom öppningen endast är ca 50 cm. Har också mha av en "22-tums TV simulerande" pappbit kollat om det går att lirka in en TV men det är för tajt.

Mina funderingar går runt det utpekade TV-fästet men jag tror inte det går. Fästet är 46,5 cm i infällt läge och 101,7 cm i utdraget läge. Det betyder väl att du max kan dra ut en 55,2 cm bred TV ur skåpet, dvs den aktuella 22 tummaren skulle i allra bästa fall kunna dras ut så att den skåpnära kanten hamnar 2 cm utanför. Lite för lite när man skall se TVn från den omvända förarstolen.

Kanske man kan modifier fästet? Eller någon som har ett tips om ett anant fäste som går att skjuta ut längre?

Mvh
Steffen

Bilagor

• DSC_0381.jpg
    DSC_0381.jpg
    248,5 KB · Visningar: 5
  • DSC_0382.jpg
    DSC_0382.jpg
    260,7 KB · Visningar: 4

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Utdragslängden är en sak. Då den är helt utdragen så är TV:n fortfarande vänd med baksidan mot fästet. Sedan kan man vika ut TV:n och då får man ytterligare ca 1dm. Det kan göra att ni kan se på TV från ena änden av husbilen men inte från andra (ex sängarna).
Se mina bilder så kanske du ser hur jag menar. Ska gå ut och mäta både utdrag och utvik.

Då jag drar ut fästet med TV:n så förflyttar sig ytterkanten på TV:n ca 44-45cm ut ur skåpet. Så kanske det fästet du tittat på är något längre än det jag har? Hur som helst så kan jag precis se TV:n från sängen.
Sedan kan jag vrida TV:n mot dinett och förarplats. Då hamnar yttre kanten (den som tidigare var innerst) på TV:n 70cm utanför skåpets öppning. Men då skjuter jag in fästet en bit efter att ha vridit den så man kan gå förbi utan att slå huvudet i.

Det ska finnas plattor med hål i som är avsedda att förskjuta infästningen av TV:n på liknande fästen. Kanske ett sådant skulle kunna få din TV att sticka ut mer?

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Skall ni på årsmötet så har jag ett TV-fäste som är utskjutbart som ligger samt har Håkan1 ett som är utskjutbart åt vänster T55-22A modellen är som är enligt bilden i Kamalänken den finns ju även som högermodell T55-22B .

Vill du se på det och klämma och känna så hör av dej , det är ju retligt att köpa ett nytt och sen se att det inte passar .

Steffen

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024

Nej vi skall inte åka upp till Borlänge men jag tar mig en funderare på dit erbjudande. Det är ju inte så långt mellan Mölnlycke och Falköping....

Mvh
Steffen

Toppen