• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga angående batteribank

Tony69

FD HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Hej
Jag hsr monterat 300w solceller på våran husbil och undrar hus stor batteribank som är lämplig.
Jag har just nu 2st agm på totalt 190 ah.
Frågar så att jag inte förstör något om jag tex har för mycket solceller gentemot batteribank eller vise versa.
Mvh Tony

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej
Jag hsr monterat 300w solceller på våran husbil och undrar hus stor batteribank som är lämplig.
Jag har just nu 2st agm på totalt 190 ah.
Frågar så att jag inte förstör något om jag tex har för mycket solceller gentemot batteribank eller vise versa.
Mvh Tony
Godmorgon...
Du kan aldrig ha för mycket solceller i förhållande till batteriet, en regulator tar bara typ 250w eller vad du nu har, även om du skulle ha 1000w solceller. ..
Jag anser att man skall ha så mycket solceller som får plats på taket av hb,
Fördelen med mycket solceller är att du då får bättre laddning när solen inte lyser så bra på panelerna.
Expl. Har du 300w och en mulen dag så laddar det bara (vi säger) 5A totalt från dina 300w.
Men har du typ 900w så skulle det laddats 15A (förutsätter att din solregulator kan klara detta)
Jag brukar säga montera så många paneler ni får plats med.
Speciellt om man fricampar mycket...

Lycka till.

Senast ändrad:
Toppen