• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fotsteget slutade att dra in sig automatiskt

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 35
Chassietyp: Standard
Motortyp: Multijet 100
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: 576 DK
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elektronik
Hej allesammans!

Hoppas att någon kanske kan hjälpa mig. Jag har en Adriatik 576 DK 2008:a, med ett el-fotsteg. Tills för någon dag sedan fungerade allt perfekt men nu vill inte elsteget dra in sig automatiskt när man startar bilen. Trycker jag på knappen så fungerar allt som det skall, men tidigare har det fungerat som såhär:
Jag sätter mig i bilen med trappsteget ute och startar bilen, då ljuder en signal och trappsteget fälls in. Detta händer inte längre.

Jag har kollat säkringen på EBL:en och den är hel och den verkar bara påverka knappen.
Någon som vet om det finns någon säkring i bildelen som kan vara lämplig? har kollat instruktionsboken för bilen (FIAT) och där verkar det inte finnas någon säkring för automatiskt trappsteg. Men det finns ju gott om reserv säkringsplatser så det kanske är någon av dem?

ideer?

mvh
Michael!

F

F.d. 29925

Guest
Trappan får tydligen ingen ström från D+. Denna anslutning brukar sitta i närheten av trappan och inne i bilen. (att följa kablarna från den manuella strömbrytaren är en bra början. Trappan styrs troligen över ett relä som krånglar)

F

F.d. 3297

Guest
När du ändå är på feljakt,
kolla alla jordpunkter
(brukar se ut som små "blackfiskar" med många anslutna sladdar):
Skruva loss
skrapa metallrent
skruva tillbax och anslut alla sladdar
"blås över" med underredsspray.

Underredssparyen gör att det blir fuktskyddat och fördröjer oxid.

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Ulf B skrev:
På vår sitter den vid fästet till trappsteget så den trycks in av ett av "plattjärnen" som håller fotsteget.

tackar!! skall se på detta när jag kommit hem från semestern. Vi lämnar fjällen för färden hemmåt mot Gotland imorgon så om några dagar uppdaterar jag detta inlägg med ett svar med hur det har gått!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej Michael.!

Jag hade samma problem..... efter mycket om och men så tänkte jag att jag fixar detta själv:wideeyed:.....och det blev inte bättre..... var på verkstad (i Turkiet då jag var där när problemet uppstod) men verkstaden klarade inte av elproblemt :twitcy: så jag körde en längre tid med manuell (knappen) ... endag bestämde jag mig för att pröva själv..... så jag drog av allla kabelklämmor från reläet och klämde med en tång där kabeln sitter i kabelklämman..... :wideeyed: Jag blev själv förvånad när allt sen fungerade som det skulle..... Jag har en HOBBY 700 2005..... mitt relä sitter bakom gallert där man servar kylskåpet (utifrån baksidan av kylsåpet)..... kanske detta hjälper.....

Lycka till
Peter N

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025
Hejsan!

Exakt samma fel hade jag på min Hobby byggd på Fiat chassi, årsmodell 2006.

Felet på min satt i den brytaren som känner av att steget är ute.
Under bilen vid trappan sitter en liten plastbox, i den boxen sitter en brytare monterad och på brytaren sitter en kabel fastnitad. Denna nit hade ergat sönder och tappat kontakt med brytaren. Jag löste det genom att borra bort resterna av niten, putsa rent från erg och sen en ny kabelsko på kabel och drog ihop det hela med en liten skruv och mutter och sen klädde in det hela med lite fett. Har funkat klockrent sen dess.

Kan ju vara samma på din bil.

Lycka till.

//Christer

F

F.d. 50080

Guest
AB & CB Ranagården skrev:
Hejsan!

Exakt samma fel hade jag på min Hobby byggd på Fiat chassi, årsmodell 2006.

Felet på min satt i den brytaren som känner av att steget är ute.
Under bilen vid trappan sitter en liten plastbox, i den boxen sitter en brytare monterad och på brytaren sitter en kabel fastnitad. Denna nit hade ergat sönder och tappat kontakt med brytaren. Jag löste det genom att borra bort resterna av niten, putsa rent från erg och sen en ny kabelsko på kabel och drog ihop det hela med en liten skruv och mutter och sen klädde in det hela med lite fett. Har funkat klockrent sen dess.

Kan ju vara samma på din bil.

Lycka till.

//Christer

Ja, det är samma brytare som krånglade på vår. Men vår har bara fastnat och det har hänt 3-4 gånger, från det att bilen bara var 2 veckor gammal och framåt...

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025
Hej Ulf B!

Jag kommer inte exakt ihåg hur brytaren ser ut, det är ju ett par år sen som min krånglade men det låter som att ta isär och göra rent kan räcka långt. Kontrollera också så det inte är något som skaver emot brytaren och får den att kärva.

Lycka till//Christer

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
hej allesammans!! har äntligen fått tid och lust och ork att göra ett försök att fixa mitt fotsteg!!

enligt tipsen från er om brytaren så började jag öppna boxen under trappsteget..allt så rent och fint ut...blev lite frustrerad faktiskt..MEN när jag började skruva tillbaka såg jag att på kanten sitter ett "litet cykelkedje skydd" och under det en vit plastbit...skruvade loss skruven och vad sitter där om inte en brytare som man kan trycka in och som ...INTE kommer ut helt igen.! så i med lite 5-56 och tryckte in brytaren och ut en massa gånger...tills den går lätt, och skruvar ihop allt startar bilen och LJUDET är tillbaka och trappsteget drar in sig!! helt underbart!

Tack till alla som svarade och tipsade!

F

F.d. 21685

Guest
cybertron skrev:
hej allesammans!! har äntligen fått tid och lust och ork att göra ett försök att fixa mitt fotsteg!!

enligt tipsen från er om brytaren så började jag öppna boxen under trappsteget..allt så rent och fint ut...blev lite frustrerad faktiskt..MEN när jag började skruva tillbaka såg jag att på kanten sitter ett "litet cykelkedje skydd" och under det en vit plastbit...skruvade loss skruven och vad sitter där om inte en brytare som man kan trycka in och som ...INTE kommer ut helt igen.! så i med lite 5-56 och tryckte in brytaren och ut en massa gånger...tills den går lätt, och skruvar ihop allt startar bilen och LJUDET är tillbaka och trappsteget drar in sig!! helt underbart!

Tack till alla som svarade och tipsade!

Ett litet tips...Om det är en brytare eller liknande alltså nåt med EL, använd CRC 2-26 istället, den förstör inte kontaktytornas förmåga att leda ström vilket CRC 5-56 gör....;)

Toppen