• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotpedal till vattenkran

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har länge funderat på varför husbilar och husvagnar inte har en fotpedal till vattenkranen. När jag googlar efter sådana hittar jag inte heller någon vettig produkt, endast en modell på amazon som verkar läcka enligt omdömen på websidan.

Har någon tips på en bra fotpedal för att släppa igenom vatten till kranen? Jag föreställer mig en blandare som styr mellan varmt/kallt och sedan en slang därifrån genom pedalen och slutligen till kranen. Enkelt och väldigt bra för att minska vattenförbrukningen.

Länk till amazon-pedalen:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag säger inte emot. Men jag förstår nog inte riktigt hur mycket vatten man skulle spara på fotpedal istället för att stänga av med handen.
Var inte fotpedal vanligt på äldre husvagnar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har länge funderat på varför husbilar och husvagnar inte har en fotpedal till vattenkranen. När jag googlar efter sådana hittar jag inte heller någon vettig produkt, endast en modell på amazon som verkar läcka enligt omdömen på websidan.

Har någon tips på en bra fotpedal för att släppa igenom vatten till kranen? Jag föreställer mig en blandare som styr mellan varmt/kallt och sedan en slang därifrån genom pedalen och slutligen till kranen. Enkelt och väldigt bra för att minska vattenförbrukningen.

Länk till amazon-pedalen:

Det måste ju vara mycket enklare att fixa en fotströmbrytare till vattenpumpen, och ingen läckagerisk! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då behöver jag isf två fotpedaler, en till köksdelen och en till toaletten. Men det kanske kan du fungera. Vore dock skönt att slippa mer el som kan fela :)

Det är ju klart enklare att dra ett par elledningar till en strömbrytare än ett par vattenslangar till en fotpedal, och läckagerisken bortfaller ju helt!
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tack för alla tips! Pålle det är precis en sådan jag efterlyser. Det verkar ju som ett givet val när vattentanken inte är oändlig. Lustigt att en sådan här fotfunktion inte är vanligare.

Elkontakt till pumpen blir ju inget bra om jag har två kranar. Då sprutar det ju ur båda varje gång jag sätter igång pumpen (om jag inte behåller de befintliga kranarna som jag i sådana fall också måste öppna och stänga).
Detta tåls att tänka på..
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Nu har jag hittat fotpedaler (som inte uppenbart läcker enligt kommentarerna). Vet dock inte hur jag ska få dom skickade till Sverige, men jag har åtminstone hittat dom!



 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du måste göra en tankevurpa (beroende på vilket system du har) men startar pumpen när du öppnar kranen så den kranen eller alla kopplar du ur brytaren från kranen och kopplar in pedalen Fotpedal till elektrisk vattenpump - 12 volt
Du öppnar kranen det händer inte ett skit, men när du trycker på pedalen så kommer vattnet. När du är klar så stänger du kranen.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Du måste göra en tankevurpa (beroende på vilket system du har) men startar pumpen när du öppnar kranen så den kranen eller alla kopplar du ur brytaren från kranen och kopplar in pedalen Fotpedal till elektrisk vattenpump - 12 volt
Du öppnar kranen det händer inte ett skit, men när du trycker på pedalen så kommer vattnet. När du är klar så stänger du kranen.
Exakt, jag är med dig! Frågan är om det skapar mer förvirring när vänner kommer på besök, men båda sätten fungerar helt klart, mest fråga om smak och vad som blir smidigast.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
När jag läser det inledande inlägget får jag uppfattningen att kall- och varmvattenslangar skall gå till en blandare och därifrån till en fotmanövrerad reglerkran för vattenflödet och upp till pipen. Det blir lång väg för det tempererade vattnet att färdas innan det slutligen kommer ut. Behöver då temperaturen ändras går det en del vatten innan detta nytempererade vatten kommer fram. Jag har svårt att se att det skulle spara vatten, snarare tvärt om. Med en vanlig blandare så är det kort sträcka för vattnet att färdas från termostat och flödesreglering till pipen.

//Michael, medlem
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag gick i samma tankar i flera år tills en lösning droppade ner från klar himmel! När jag väl berättade för Marianne vad som ”tyngde mig”, då sa hon, det löser vi… Och så har vi haft det senaste åren, hon trycker ner handtaget när jag väl har händerna ”fulla” och inte kan trycka ner på handtaget… (kompromisslös kärlek, eller ?

 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
När jag läser det inledande inlägget får jag uppfattningen att kall- och varmvattenslangar skall gå till en blandare och därifrån till en fotmanövrerad reglerkran för vattenflödet och upp till pipen. Det blir lång väg för det tempererade vattnet att färdas innan det slutligen kommer ut. Behöver då temperaturen ändras går det en del vatten innan detta nytempererade vatten kommer fram. Jag har svårt att se att det skulle spara vatten, snarare tvärt om. Med en vanlig blandare så är det kort sträcka för vattnet att färdas från termostat och flödesreglering till pipen.

//Michael, medlem
Jag skulle ha satt blandaren där nere vid fotpedalen. Så kräsen är jag inte att jag behöver ställa om hela tiden.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag gick i samma tankar i flera år tills en lösning droppade ner från klar himmel! När jag väl berättade för Marianne vad som ”tyngde mig”, då sa hon, det löser vi… Och så har vi haft det senaste åren, hon trycker ner handtaget när jag väl har händerna ”fulla” och inte kan trycka ner på handtaget… (kompromisslös kärlek, eller ?

Åh, vackert! Jag behöver en Marianne givetvis, ingen dum fotpedal!
 
Toppen