• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotoskanner

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Hej

Fotoskanner
Är det någon som kan tipsa om en bra fotoskanner. Jag har en hel del gamla foton och diaramar som jag tänkte skanna över till datorn i vinter.

Vilken upplösning ska man välja för att bli nöjd. Är inget proffs på detta men vill gärna vara nöjd med resultatet.

Skrivare
Finns det någon bra fotoskrivare som även är bra på skanna. Den måste åxå kunna ta diaramar.
Kanske finns det en Skanner/Skrivare som är bra "på allt"?

Pris och kvalite brukar hänga ihop. Men vill inte ruinera mej på detta.:)

Hälsningar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotoskanner

Hadde tidligere en minolta fotoscanner, men bruker i dag selv en CanoScan 8600F fra Canon - kvaliteten på denne er bedre en på min gamle filmscanner.
Den nye CanoScan 8800F skal være ennå bedre, men med 8600F er billigere.

Det finnes og en billigmodell 4400F som er bra nok for de fleste, men langsommere. Komplett.se - Canon CanoScan 4400F USB2.0 Skanner 4800*9600 dpi, m/filmadapter gir en ide om pris.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fotoskanner

Jag rekomenderar starkt att du köper en riktig diascanner, alltså en som bara är avsedd för 35 mm film. Resultatet är ljusår mellan en sk flatbäddsscanner med diatillsats och en riktig diascanner.
Har du dessutom kvar negativen från dina gamla foton, blir det ett mycket bättre resultat att scanna dem istället för den framkallade bilden, som ju så ofta kan vara felframkallad p.g.a. fotolabbens många gånger helt okunniga personal.
Om du fortfarande har en hel del foton som du saknar negativ till, så införskaffa då en billig flatbäddsscanner också, en sådan får du för under 1000-lappen, de flesta håller såpass god kvalité att det räcker för att spara i datorn.
Att scanna in dior däremot med en sådan där extratillsats i en flatbäddsscanner tycker jag är helt bortkastade pengar. Dålig och ojämn inscanning, scannern har ofta stora problem att klara av de stora kontrasterna ett dia har.
Jag rekomenderar istället Nikon coolscan 5000. Helt suverän diascanner. När du sedan scannat in alla negativ och dior, och inte behöver den längre, sälj den på annons! Finns massvis med folk ute i landet som vill köpa en sådan att scanna av alla sina dior med!
Hälsningar Annette
PS kolla mina bilder på min hemsida, bl.a. alla bilder från Antarktis och Grönland är inscannade dior!
www.annette_selden.fotosidan.se
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotoskanner

Er i hovedsak enig med Anette, men 8000 serien av scannere fra Canon har samme eller bedre oppløsning som Nikon sine filmscannere. Alle har de 48bits farge og Canon 4800x9600 dpi optisk oppløsning mot Nikon sine 4000.
Det er ikke en ekstrautrustning, men et spesialbygget lokk som har holdere for dia og filmstriper. Canon har og støtte for 120 film som en hos Nikon trenger en Coolscan 9000. Klart at Nikon er for proffbruk og Canon for amatørbruk, det er vesentlig forskjell i hastighet.

En tidligere kollega av meg har en Coolscan 5000 og vi har scannet samme dia med maks oppløsning på begge uten vesentlig forskjell. For å benytte maks oppløsning så bør orginalen være svært finkornet f.eks 50 ASA - bruker en 400 ASA så er det ikke vanskelig å ta utsnitt hvor en ser hvert korn i orginalen.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Fotoskanner

Efter att kollat in dina bilder på fotosidan, kan jag lika bra låta bli att föra över mina dia.
Som mest består av bilder från otaliga jul och sommar i upprepande likhet.
Stephan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fotoskanner

Hej Stephan!

Självklart ska du scanna in dina bilder! De bilderna på familjen är ju verkligen viktigast och de finaste man har!
Sen kan du ju sortera ut de som är lika, det är ju onödigt att scanna in bilder i dubletter.
Jag ser att du bor i södra halland. Om du vill kan du gärna få komma hem till mig och scanna dina bilder, har du inte alltför många klarar du nog det på en dag. Till scannern hör en suverän programvara som automatiskt tar bort damm och repor. För bästa resultat bör diorna vara ramade med oglasade ramar.
MVH Annette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fotoskanner

Nu vet jag att det inte är den prisklassen du är ute efter men samtliga av de föreslagna skannrarna jobbar med interpolerad DPI vilket inte ger än äkta upplösningen. En skanner med äkta dpi räcker det med 300 dpi för en super kvalitet på bilden.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fotoskanner

Min scanner har inte interpolerad DPI utan "äkta", den scannar i upplösningen 300 dpi. I princip alla flatbäddsscannrar med speciellt lock för diascanning har bara interpolerad dpi. Kanske inte märks så mycket på en skärm, däremot om man skall förstora en bild.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotoskanner

For scanning av et vanlig dia fra 135 film så trengs en optisk oppløsning på minst 1200 dpi - dette tilsvarer en oppløsning på ca 1,5 megapixel.

Det andre som er viktig er hvor bra fargedynamikk scanneren har, 48 bit gir bra gjenngivelse, har prøvd 24 bit og det tåler ikke mye korrigering av fargene.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fotoskanner

Ludde Kuddsson;

Hej, ledsen jag såg inte att du hade skrivit ett förslag på skanner bara att du skrev att han skulle använda en riktig. Jag jobbar med att sälja skannrar samt programvara till dom fast främst inom högproduktions skanning. (mer än 80 sidor i minuten och upp till 400 i minuten i 300 dpi färg) samt även en del med skanning av mikrofilm.

Så jag får diskutera kvalitet ganska ofta! :)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fotoskanner

Tack för alla svaren.

Råd & Röns test visade att de sex första var av märket Canon, och Bäst i test blev Canon Pixma MP810
XXX
Tror ni jag skulle bli besviken om jag investerade i denna ?

Jag har en Pixma MP760 som alltså har ett antal år på nacken, det är en s.k. multikompetent maskin som skannar allt även dia. Är helnöjd med den!
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fotoskanner

Gomorron Hundstina

Tack för din bedömning. Vad anser du om skanning av diabilder. Är du nöjd med detta, eller är det den svaga punkten på denna maskin tycker du?

Hälsningar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotoskanner

Priset er bra, og så langt en kan lese av annonsen burde den holde til hjemmebruk.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fotoskanner

Vad anser du om skanning av diabilder. Är du nöjd med detta, eller är det den svaga punkten på denna maskin tycker du?

Har bara testat någon enstaka gång för flera år sedan - och bilderna var kanske 40 år eller mer. Tyckte det fungerade tillfredställande men har inte jämfört med någon annan maskin.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fotoskanner

Ibland hamnar man i cituationer, där man inte har tillgång till scanner. Då brukar jag använda min digitalkamera. Det fungerar förvånansvärt bra!
 
Toppen