• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Finns en länk med bilder som Ludde K (A. Seldén) har tagit på Island. Helt otroliga bilder och knappast tagna med en telefon. (hittar inte tråden just nu)
Påstår ej att det ar bara kameran som gör skillnad men inbillar mig att det knappast går att få fram sådana bilder med en telefon.:D

Det är skillnad på proffs och amatörer!
Jag är övertygad om att hon skulle ta bättre bilder med en mobilkamera än de flesta av oss med en dyr systemkamera.

Detsamma gäller medlemmen Inge Johnsson. fotonatur.se
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är väl inte skärmen du tar kort med.
En mobilkamera har som skrivits bildsensorstorlek på 3,8*5 mm
Kompaktkameran 8*13 mm
Systemkameran med fullsensor 24*36 mm visserligen dyrare.
Spegellös kamera har jag inte provat.
Skall du bara ha bilden och titta på i datorn har det kanske inte så stor betydelse. Men om du vill göra förstoringar får du med fler detaljer med en systemkamera och betydligt fler möjligheter för en kreativ fotografering.

Jo, det är med hjälp av skärmen som man skapar förutsättning för bra bilder.
En liten skärm med dålig upplösning är ingen bra kombination.

På 80-talet var det Hasselblad med ljusschakt som hjälpte mig att skapa hyfsade bilder.

FullSizeRender-734924.jpg
 
Senast ändrad:
L

LaMoni

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är fortfarande inte skärmen där bak som är den viktigaste
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

Intressant debatt om ett ämne som tydligen berör. Svårt att avgöra om det är mer hjärta än hjärna i inläggen. Som en fullständig novis på området skulle jag uppskatta prisuppgifter (Ca priser) om ni kan enas om något vettigt kompromiss kring ursprungsiden, att dokumentera husbilsresor..
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

Först måste nog begreppet "Dokumentera" redas ut, något som jag tror är omöjligt. Det finns antagligen i stort sett lika många definitioner på det som det finns medlemmar.

En dashcam som filmar hela resan kan ju vara en sorts dokumentation, en annan kan ju vara ett par dussin riktigt bra bilder tagna med storformatskamera. Två ytterligheter med allt däremellan.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

Misstänker för egen del att en fotokurs som förutsätter en systemkamera har ett innehåll och en omfång som tillför deltagarna kunskaper som är helt överflödiga vid fotografering med mobilkamera.
Skulle f.ö. vara intressant att ta del av kursinnehållet.:)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

Först måste nog begreppet "Dokumentera" redas ut, något som jag tror är omöjligt. Det finns antagligen i stort sett lika många definitioner på det som det finns medlemmar.

En dashcam som filmar hela resan kan ju vara en sorts dokumentation, en annan kan ju vara ett par dussin riktigt bra bilder tagna med storformatskamera. Två ytterligheter med allt däremellan.


Efter att ha åkt runt med surfbuss/husbil sedan 1979 kan jag idag se hur dokumentationen skett runt om i Europa för min del och hur den har utvecklats. Till en början tyckte man det dög med en enkel liten analog kompakt inköpt på den lokala fotobutiken för 295kr......Visst blev det bilder, men hur många och till vilken kvalite. Hur många var intresserade av att kika på bilderna och hur ofta gjorde jag det själv i efterhand? Jag tror att det är samma sak idag, man tycker det räcker med en mobil, tar sina bilder och nog med det. Lägger ut dom på olika sidor och sedan glöms dom bort. Jag kan inte ta upp bilderna i 100x70 storlek för kvaliten är för dålig osv. Idag, 35 år senare är jag ganska bitter på att jag inte skaffade en bättre kamera redan vid Nina första resor, lärde mig den och antagligen skulle jag ha så mycket bättre minnen (via bilder) än de suddiga, bleka, och dåligt komponerade bilder som sitter i albumet nu.....Nu när jag fotograferat med bra utrustning och verkligen försökt lära mig i 5-6 år så ser jag den markanta skillnaden att dokumentationen av våra resor plötsligt även intresserar andra, tom så mycket så att dom själva börja resa som inte ens skulle hänt om dom inte sett våra bilder med relativt hög kvalite. Märker också att mitt eget intresse för att titta på våra "resedokumentationer" ökat drastiskt vartefter kvaliten på bilderna höjts, en kall januari kväll sitter man plötsligt med ett glas vin, drar igång projektorn och drömmer sig tillbaka med sköna bilder från varma södern. Thats my point, bättre bilder, roligare och intressantare.
 
Toppen