• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Fotografer" hallo!

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
OLYMPUS EP-2

Fick en ny kamera då jag slutade jobba, men begriper inte hur man ställer in manuell fotografering på jäkelskapet...
Är det ngn som har en Olympus EP-2? Och som kan komma med lite goda råd?
Elisabeth:confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: "Fotografer" hallo!

Hur tråkigt det än låter så är mitt råd att studera manualen noga. Det kanske finns annat som Du inte heller vet hur man gör.

Lycka till
Mvh
Peter
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Ja du Peter, har ägnat många timmar till manualen.. men får väl ta nya tag! Det är ju trist om jag bara kan fota på automaten. DET är tack och lov inga problem.
Tack till dig!!
Elisabeth
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Fotografer" hallo!

Hittade en kamera på Olympus hemsida som heter EP-2
Här är manualen. Kolla så det är din kamera!

Som det verkar så är det bara att vrida ratten till "M" för manuell fotografering.

Namnlöst-1.jpg

En fråga, varför vill du inte använda tids eller bländarautomatik?

/Ludde
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: OLYMPUS EP-2

Hej Ludde. Jag har försökt med att ställa in den på M, men jag tycker inte det fungerar något vidare .. Svårt att ställa in skärpan. Den ringen som man ställer in skärpan med, "svarar" inte riktigt. Känns väldigt löst då man vrider på den. Kanske fel på den faktiskt? Eller på mig..
Klart man vill göra manuella inställningar!! Den där auton är ingen sport...!?

Tack för ditt engagemang! / Elisabeth
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: "Fotografer" hallo!

Ja du Peter, har ägnat många timmar till manualen.. men får väl ta nya tag! Det är ju trist om jag bara kan fota på automaten. DET är tack och lov inga problem.
Tack till dig!!
Elisabeth

Visst är det träligt med dessa manualer. När jag köpt nytt kamerahus för några år sedan var manualen på drygt 300 sidor, suck. Köpte nyligen en kompaktkamera som komplement. Den manualen finns bara på nätet. Sk_t tycker jag som vill ligga i sängen och plugga.
Don´t give up / Peter
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: OLYMPUS EP-2

Hej Ludde. Jag har försökt med att ställa in den på M, men jag tycker inte det fungerar något vidare .. Svårt att ställa in skärpan. Den ringen som man ställer in skärpan med, "svarar" inte riktigt. Känns väldigt löst då man vrider på den. Kanske fel på den faktiskt? Eller på mig..
Klart man vill göra manuella inställningar!! Den där auton är ingen sport...!?

Tack för ditt engagemang! / Elisabeth

OK, jag trodde inte att du hade hittat vart man ställde på manuellt. Är det hur man ställer in manuell skärpa du menar?

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Fotografer" hallo!

Här ser du hur man använder manuell fokusering. Om du ställer kamerans funktionsratt i läge "M", så är inte fokuseringen manuell förrän du ställer in kameran på MF manuell fokusering. Lite svårt för mig att säga exakt hur du ändrar till MF, manualen är lite ologisk som du säger, men jag skulle tro att du kan gå in i menyn och ändra till MF. Autofocus eller ej har alltså inget med funktionskanppen A/S/P/M att göra. Det är ju alltid svårt om man själv inte får pilla på knapparna!


Namnlöst3.jpg

Namnlöst-2jpg.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Har själv samma kamera.... f.ö. en mycket bra kamera!

Det är precis som "Ludde" beskriver.

Manuellt för bländare och tid får du genom att vrida ringen till "M".

Focuserar gör du genom att trycka ner avtryckaren halvvägs, så ser
du att kameran själv focuserar. Att focusera manuellt tror jag helt enkelt inte går.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Tack Ludde. Du verkar vara en pärla! Och en riktig stjärna på att läsa (och hitta!) manualer. Jag ska med förnyade krafter "ta tag" i den där kameran..
Det SKA ju gå att ställa in skärpan manuellt. Men kanske det är dumt? Kanske ska jag använda den där automatiken i stället. Kameran gillar jag, den har klar retro känsla OCH mina gamla systemkameror hade jag inga problem med. É de åldern....?!
Vill verkligen tacka dig för din hjälpsamhet!!!!
Elisabeth
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Fotografer" hallo!

Om du tittar riktigt noga så ändrar sig fokus när du vrider på ringen men bara marginellt. Möjligen för att kunna justera var skärpedjupet skall ligga.

Jag har ibland använt Olympus manuella objektiv (OM) pga bättre ljusstyrka (1.2) men tycker att de moderna autofokusobjektiven ger bättre resultat.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Fotografer" hallo!

Tack Ludde. Du verkar vara en pärla! Och en riktig stjärna på att läsa (och hitta!) manualer. Jag ska med förnyade krafter "ta tag" i den där kameran..
Det SKA ju gå att ställa in skärpan manuellt. Men kanske det är dumt? Kanske ska jag använda den där automatiken i stället. Kameran gillar jag, den har klar retro känsla OCH mina gamla systemkameror hade jag inga problem med. É de åldern....?!
Vill verkligen tacka dig för din hjälpsamhet!!!!
Elisabeth

Ja, det ska gå att ställa in skärpan manuellt, men....som sagt, tekniken går ju hela tiden framåt och autofokus var en milstolpe i kamerautvecklingens historia, så varför inte använda den...
Det går ju betydligt snabbare att fånga ett ögonblick med autofokus än manuell fokusering.
Sen finns det givetvis tillfällen då det är bättre med manuell fokusering, exempelvis vid svårfokuserade motiv, landskap i dimma, vid macrofoto föredrar jag också manuell fokus.
Så en kamera som har alla möjligheter till manuella inställningar är ju givetvis att föredra om man vill kunna fotografera mer än bara "snapshots"

Jag hjälper gärna till om jag kan! Det är roligt om man kan hjälpa och glädja någon annan!

/"Ludde" alias Annette
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Tack Ludde. Du har nog rätt. Ska inrikta mig på autofokusen till att börja med...
Återkommer när jag övat lite.
Tack du är verkligen en "bussig jänta"!
Elisabeth
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Ja, det ska gå att ställa in skärpan manuellt, men....som sagt, tekniken går ju hela tiden framåt och autofokus var en milstolpe i kamerautvecklingens historia, så varför inte använda den...
Det går ju betydligt snabbare att fånga ett ögonblick med autofokus än manuell fokusering.
Sen finns det givetvis tillfällen då det är bättre med manuell fokusering, exempelvis vid svårfokuserade motiv, landskap i dimma, vid macrofoto föredrar jag också manuell fokus.
Så en kamera som har alla möjligheter till manuella inställningar är ju givetvis att föredra om man vill kunna fotografera mer än bara "snapshots"

Jag hjälper gärna till om jag kan! Det är roligt om man kan hjälpa och glädja någon annan!

/"Ludde" alias Annette

Jag tycker också autofokus är mycket smidigt, har alltid kameran stående i detta läge för att snabbt kunna ta en bild.

Men blev lite förvånad i helgen när jag var på Vårgårda naturfotofestival. Fotograf Terje Hellesö berättade under sin bildvisning att han tog alla sina bilder med manuell focus. Visst är det ibland kul med motiv som inte ligger i fokus men har lite svårt att förstå varför man tar alla bilder i MF. Jag fortsätter i AF
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Fotografer" hallo!

Manuell fokusering har sina poänger om man tar sig tid. Det är lättare med hjälp av bländare och fokusering att flytta skärpedjupet tex om man vill ha bakgrunden oskarp och på så sätt framhäva det motiv som man vill visa.

En van fotograf kan åstadkomma detta även med autofokus genom att med avtryckarknappen låsa fokus framför eller bakom motivet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Fotografer" hallo!

Det finns också en annan aspekt på manuell fokus kontra autofokus, nämligen storleken på objektiven. Minns ni inte hur små de manuella var jämfört med dagens autofokusklumpar?

Jag skulle gladeligen köpa en digitalkamera med enbart manuell focus och gårdagens storlek på objektiven. Kameraväskan skulle plötsligt kunna krympa med kanske 20%.
 
Toppen