• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fotobehandlingsprogram, Tips & vägledning önskas

F

F.d. 14324

Guest
Hej alla dator, internet, program och fotokunniga.

Jag söker efter ett program där jag kan justera några mindre lyckade bilder.
Har varit slarvig och hållit kameran en aning snett vid några tillfällen. :msn_embarrassed:
Jag har letat bland trådarna här på sidan och ständigt återkommande verkar vara Photoshop.

Image 1.png

Jag hittade deras sida och de hade en variant för drygt 900Kr men jag har ingen kunskap om det programmet eller om det är vad jag behöver?
Det jag i första hand vill göra just nu är att vrida några grader på några bilder och jag tänkte att det kanske är någon som har några tips på lite enklare och billigare program?

Nästa steg i min dator utbildning är att jag skulle vilja kunna skriva in koordinater direkt på bilder och om det skulle kunna klaras av samtidigt skulle det vara en fin bonus.

Skickar med en bild på lutande fyren i Masp,,,,,, nej förresten, jag kanske behöver den i "på spåret" (inte skandinavien) :msn_wink:

Semester 2012 februari 001.JPG

Tacksam för svar, Jocke
ps, den här bilden är ändå en av de bättre av de "mindre bra bilderna" :angel:

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotobehandlingsprogram, Tips & vägledning önskas

Et gratisverktøy jeg har lekt endel med er Hugin egentlig er det et vektøy for å lage panorama bilder, men kan og rette opp projeksjoner beregne HDR om du har flere overlappende bilder - trenger ikke å være tatt fra eksakt samme sted!
Roteringer og linsekorreksjoner er av de enklere sakene selv med ett bilde.

En morsom sak jeg gjorde var å lage ett kjempebilde ut fra flyfoto på en GIS site for en komun - 48 skjermdumper med litt overlapp ble til ett bilde og en kan ikke se overgangene. Måtte fortelle Hugin at bildene var tatt med ekstrem tele slik at den ikke skulle kompensere for fortegninger i hjørnene.

solsök

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2026

GIMP är lite komplicerad, men kan nog allt du vill göra.
För panorama är Microsoft ICE enklare än Hugin. Hugin kan dock en hel del mera.

F

F.d. 14324

Guest

Tack solsök, jag hittade Gimp och ICE, de ska undersökas.:msn_laugh:

solsök

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2026

För enklare redigeringar funkar även Irfanview
T.ex. om det bara gäller att räta upp tornet.
Dessutom en bra viewer som klarar de flesta format.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er klart Gimp er en god utfordrer for Photoshop, men også med nesten like høy terskel for å komme i gang. Har selv brukt Gimp på Linux tidligere og ja du kan gjøre det meste av bildebehandling med denne.

F

F.d. 58560

Guest

Ashampoo Photo Optimizer 3
Är ett bra gratis program för foto.:msn_wink:

F

F.d. 25053

Guest

Ett program som kan mycket men är lätt att använda och som även finns på svenska.

FastStone Image Vieweris a fast, stable, user-friendly image browser, converter and editor. It has a nice array of features that include image viewing, management, comparison, red-eye removal, emailing, resizing, cropping, retouching and color adjustments. Its innovative but intuitive full-screen mode provides quick access to EXIF information, thumbnail browser and major functionalities via hidden toolbars that pop up when your mouse touches the four edges of the screen. Other features include a high quality magnifier and a musical slideshow with 150+ transitional effects, as well as lossless JPEG transitions, drop shadow effects, image annotation, scanner support, histogram and much more. It supports all major graphic formats (BMP, JPEG, JPEG 2000, animated GIF, PNG, PCX, PSD, EPS, TIFF, WMF, ICO and TGA) and popular digital camera RAW formats (CRW, CR2, NEF, PEF, RAF, MRW, ORF, SRF, ARW, SR2, RW2 and DNG).

No Adware No Spyware
Free for Home Users

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Om man bara ska göra "amatörredigering" av ljus, exponering, lutning etc finns det det i Windows Live Photo Gallery. Det är gratis, på svenska och väldigt lätt att jobba med. Det finns både automatisk och manuell justering av bilderna. Dessutom ger det bra överblick över alla bilder.
/Bertil

F

F.d. 53236

Guest

Hej alla dator, internet, program och fotokunniga.

Jag söker efter ett program där jag kan justera några mindre lyckade bilder.
Har varit slarvig och hållit kameran en aning snett vid några tillfällen. :msn_embarrassed:
Jag har letat bland trådarna här på sidan och ständigt återkommande verkar vara Photoshop.

Visa bilaga 51644

Jag hittade deras sida och de hade en variant för drygt 900Kr men jag har ingen kunskap om det programmet eller om det är vad jag behöver?
Det jag i första hand vill göra just nu är att vrida några grader på några bilder och jag tänkte att det kanske är någon som har några tips på lite enklare och billigare program?

Nästa steg i min dator utbildning är att jag skulle vilja kunna skriva in koordinater direkt på bilder och om det skulle kunna klaras av samtidigt skulle det vara en fin bonus.

Skickar med en bild på lutande fyren i Masp,,,,,, nej förresten, jag kanske behöver den i "på spåret" (inte skandinavien) :msn_wink:

Visa bilaga 51645

Tacksam för svar, Jocke
ps, den här bilden är ändå en av de bättre av de "mindre bra bilderna" :angel:

Laddade ner bilden och rätade upp den i Photoshop 9 som jag använder. Tycker att det är ett program som klarar det mesta som en amatörfotograf behöver.
Där finns mallar och andra hjälpmedel som underlättar.
Koordinaterna kan man lägga in med ett textverktyg var som helst i bilden.

Mvh
Anders

Bilagor

• 20001 kopia.jpg
    20001 kopia.jpg
    64,6 KB · Visningar: 200

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här kan bilden se ut som HDR-bild gjord med Photomatix:

Semester_2.jpg

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

I Paint Shop Pro finns det ett verktyg för att räta upp sneda bilder, tar bara några sekunder. Det kostar ca 700 kr. I övrigt har det allt som Photoshop har.

Ett tips för de som kan programmen: för att höja kontrasten i detaljerna kan man använda oskarp mask med t.ex. Radien=20 och Mängden=20 (Tröskelvärde=0). Då får man lite mer stuns i bilderna.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I Paint Shop Pro finns det ett verktyg för att räta upp sneda bilder, tar bara några sekunder. Det kostar ca 700 kr. I övrigt har det allt som Photoshop har.

Ett tips för de som kan programmen: för att höja kontrasten i detaljerna kan man använda oskarp mask med t.ex. Radien=20 och Mängden=20 (Tröskelvärde=0). Då får man lite mer stuns i bilderna.

Jag använder också Paint Shop Pro sedan 15-20 år och ett tips är "Enhance Photo - Smart Photo Fix" där jag kan dra i reglagen som jag önskar. Ofta mörkar jag ned bilden något för att sedan använda "Clarify" eller "Local Tone Mapping" som det heter i senaste versionen.

F

F.d. 14324

Guest

Tack för alla era svar och tips, de hjälper mig mycket.:msn_laugh:

Jag har nu en hel del att prova och jag startade med Irfanwiew och det går ju riktigt bra för mig. Detta klarade jag av relativt bra på inte allt för lång tid.:msn_laugh:

Semester 2012 februari 001 justerad klar.jpg

Toppen