• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Har JAlbum vilket kräver att man har programmet på datorn och förbereder sitt album innan man laddar upp det.
Nu har jag bytt dator efter en hårddiskkrasch. Det kan bli lite problem att överföra de sparade albumen.

Finns det någon lösning där man har ett program i en katalog på domänen/servern? Gärna så att man bara placerar alla foton direkt i underkataloger.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Om du har ett konto på något webbhotell med stöd för php och mysql så finns det många fina Open Source lösningar. Jag har tidigare använt Gallery och gillar flexibiliteten som det erbjuder men det finns andra bra alternativ också. Färdiga gratistjänster som tex. flickr eller Google är ett par bra och bekymmersfria alternativ.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Kanske en fotoblogg?
Lättare kan det knappast bli, allt ligger i molnet och kan editeras från vilken dator, platta eller smart telefon som helst.
Helt gratis, eller rättare sagt en inkomstkälla om man tillåter reklaminslag.
Vissa bloggare tjänar multum.

Googles blogger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Har ett webbutrymme med albumfunktion på www.one.com, där du kan anpassa utrymmets storlek allt efer behovet ökar. Har 60 Gb idag det kostar 45 SEK/mån, fungerar bra.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Testade one.com gällande fotoalbum. Man kan inte vrida foton rätt efteråt. Kan inte skapa en titel på ett ställe.
Jag är inte riktigt glad åt deras lösning.

Testar nu lite med Gallery. Verkar bra, men jag måste testa mer.

Vill inte ha något i molnet. I alla fall inte foton men det fungerar skitbra med länkbibliotek.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Till webbpubliseringssystemet Joomla (också Open Source) finns många trevliga bildvisningskomponenter för foto och video. Phoca Gallery är nog min favorit för foto. Till den finns en snygg "Tree Menu" som ger en bra överblick över de olika bildkategorierna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fotoalbum på nätet ?? Någon som kan?

Coppermine har masse funksjonalitet, men kan være litt krevende å installere. Heldigvis så er den ofte med i basis tilbudene fra web-hotell. Greit å kunne laste opp bildet i maks kvalitet og visningen tilpasses dynamisk etter oppøsningen på skjermen.
Bra kommentar database og en vel utprøvd og feilrettet pakke.

Billigste løsning er å benytte skydrive, google storage, dropbox eller copy. Noen av disse har muligheten til litt infotekst. Picassa hos Google har bra muligheter, Flickr er muligens den beste om en skal dele bildene med flere og samtidig ha full styring på hvilken kvalitet folk kan se og laste ned, brukes av endel proff fotografer som salgsvindu.
 
Toppen