• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fortsättning vatten smakar plast!

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
hej vi har haft problem sedan i augusti med vårt färskvatten på vår HB ixeo 710 2011. Vi var ute i europa i 3 veckor med ett vatten som varken smakade eller luktade. Så var vi på kusten i augusti och då helt plötsligt luktar vattnet och smakar plast. jag lägger in en tråd om detta och tipset jag får från flera är en klorinkur! jag testar detta 3 ggr för att vara säker på att alla bakterier är borta om sådana fanns.

Dock visar det sig att när jag har värmen på eller varmvatten det är då som lukten och smaken kommer fram både i varmt och kallt vatten jag har tagit test direkt ur färskvattentanken och de smakar och luktar illa. väntar jag sedan exempelvis 8 timmar efter jag haft på värme eller varmvatten smakar och luktar vattnet inget. Det sitter en truma combi 6 enbart gas i husbilen. Nu till min fråga vad kan det vara som är fel vad ska jag göra alla goda råd mottages!

MVH Ulf:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fortsättning vatten smakar plast!

Arne B er inne på noe - det kan være en backventil som har hengt seg slik at det trykkes varmt vatn tilbake til tanken / kallvatnet.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag hade detta problem på en hymer med samma truma panna för några år sedan.
I det fallet fanns det en backventil i vattenpumpen som släppte tillbaka allt vatten efter en stund. (ganska sakta). Följden blev att jag fick varmvatten tillbaka i färskvattentanken med dålig smak och lukt efter ett tag. Det var mycket enkelt och billigt att fixa.
Jag köpte en lös backventil hos en husvagnshandlare samt två rostfria slangklämmor.
Jag kapade slangen på pumpens trycksida och monterade backventilen vilket löste problemet utan byte av den betydligt dyrare pumpen. 50 kr och tio minuters jobb. Det kan vara värt att försöka.:)

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Hej jag har funderat på detta också ska köpa en och testa men hur uppkommer smaken? Fins den i varmvattnet och varför smakar och luktar vattnet inte konstigt när det ej går tillbaka till vattentanken utan kommer direkt från beredaren.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bakterier vokser raskt i lument vattn, sakte i kaldt og inte als i varmt.
Dette kan være orklaringen på vond smak på vatnet.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Hej ska i kväll montera backventil pch undtar var problemet är ju att vv går tillbaka till färskvattentanken. Från tanken går både varm pch kallvatten i samma ledning för att senare dela sig vid pannan som är en truma combi 6. Var skall jag sätta ventilen? Nära panna på endast vv eller vid pump nära tanken innan vatten delar sig men då står det väl ljummet vatten i den gemensamma ledningen?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Obs vad jag stavar farligt skriva köra bil samtidigt. Hej ska i kväll montera backventil och mitt problem är ju att vv går tillbaka till färskvattentanken. Från tanken går både varm och kallvatten i samma ledning för att senare dela sig innan med en y koppling pannan som är en truma combi 6. Var skall jag sätta ventilen? Nära panna på endast vv eller vid pump nära tanken innan vatten delar sig men då står det väl ljummet vatten i den gemensamma ledningen? Och det luktar och smakar illa detta är ju problemet.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag satte min direkt vid pumpen. Det gör ju att det inte rinner baklänges alls. Att du får "gammalt" varmvatten i varmvattensrören går ju aldrig att undvika. Normalst spolar man ju några sec för att få fram varmt vatten så det gör säkert inget. Det gäller ju att inte få det tillbaka i tanken

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Tänkte på en annan sak. Kan en blandare få läckage mellan kall o varmvatten trots att den är stängd?
Vill ha svar från någon som kan detta.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Hej vill bara meddela att jag monterat en backventil och nu är vattnet som det ska underbart var ju löst på 5 min tack för all hjälp!

Toppen