• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsättning på tråden; hjälpsam husbilskamrat, startproblem = solcellen?

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Hejsan!
Som en del kanske kommer ihåg så fick jag hjälp av husbilskamraten Roger Tibblin när min husbil inte startade efter julhelgerna. Nu är batteriet laddat och står säkert i källarkontoret fram tills det blir vår igen. Följdfrågan är; ska jag göra något med solcellen (som fortfarande ligger täck av snö) eller är det bara till att koppla på den igen när jag sätter tillbaka batterierna? Jag har inte tryckt av någon strömbrytare eller dylikt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra för jag fick aldrig med någon instruktionsbok när jag köpte bilen. Ni som läser kanske kan ge mej lite tips.
Tack på förhand.
Elisabeth

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsättning på tråden; hjälpsam husbilskamrat, startproblem = solcellen?

Troligen kommer allt att funka per automatik när startbatteriet åter är på plats.

Men, -med all sannolikhet så finns det nog ytterligare minst ett batteri till i bilen. Och det batteriet brukar kallas för "bodelsbatteri" och dit är i allmänhet solpanelen ansluten.

Så det är absolut inte fel att sopa bort snön som täcker solpanelen även om den laddar väldigt lite nu under vintern. Men all tillskott till bodelsbatteriet är gott att ha om man inte är ansluten till annan laddning.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Sv: Fortsättning på tråden; hjälpsam husbilskamrat, startproblem = solcellen?

Hej och tack för svar. Bodelsbatteriet är också tryggt förvarat i källarkontoret så det har jag koll på.
Elisabeth

Toppen