• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fordonsslag. Personbil vs personbil klass 2

Hälge

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
37991
Medlemskap
2026
Har en CARABUS 540 MQ köpt ny maj 2025. Fordonsskatt 8895 pr. år. Tycker detta är hög skatt,
Kollar fordons uppgifter och ser det står personbil, inte personbil 2. Är detta riktigt?
reg nummer WON85A

Googlade detta:
Viktiga punkter rörande klassificeringen:
  • Personbil klass II (PB2): Även om säljmaterial ibland lyfter fram "personbilsliknande köregenskaper", är fordonstypen för en CaraBus 540 MQ en personbil klass 2, vilket är den korrekta termen för en husbil.

Hoppas på hjälp med detta, om det "kanske" är fel (hoppas), tycker skatten är hög :)

Det står Personbil i "rutan" Fordonsslag för husbil. Men det står också Husbil i "rutan" Fordonsslagsklass.
För en "vanlig" personbil står Personbil resp Personbil. Det är det som skiljer mellan vanlig personbil och husbil. Begreppet Personbil klass 2 används inte just i registreringsbeviset.
Så allt är säkert som det ska för din husbil. Jag tycker att skatten (tyvärr) verkar vara normal även om vissa kan ha lägre skatt beroende på olika orsaker.

Går du in på Transportstyrelsens hemsida, kan du via reg.nummer få alla uppgifter, där står det husbil.
Logiken i skatteuttag är inte alltid enkel att förstå, det finns tabeller för att räkna ut detta, du kan trösta dig med att hade malus-skatten varit kvar hade du fått betala en bit över 20000kr dom första tre åren.

Går du in på Transportstyrelsens hemsida, kan du via reg.nummer få alla uppgifter, där står det husbil.
Logiken i skatteuttag är inte alltid enkel att förstå, det finns tabeller för att räkna ut detta, du kan trösta dig med att hade malus-skatten varit kvar hade du fått betala en bit över 20000kr dom första tre åren.
Den högre skatten för första 3 åren togs bort för ca 1 år sedan.

Min Hymer B890ML -23, 5500 totalvikt, har 4810:- i årsskatt. Den hade varit ca 16000:- om högre skatten hade varit kvar.

Den högre skatten för första 3 åren togs bort för ca 1 år sedan.
Exakt HADE maulsskatten varit kvar hade det varit betydligt högre, min bil gick från 18000kr till 4900kr, men att en mindre ,lättare ,lägre utsläppsbil som efterfrågas här har så hög skatt ändå har väl med årsmodell att göra.

Min Hymer B890ML -23, 5500 totalvikt, har 4810:- i årsskatt. Den hade varit ca 16000:- om högre skatten hade varit kvar.
Din stora Hymer har 4810.- i skatt och min lille Weinsberg på 5.4 meter nestan dubbla skatten ... förstår inte transport styrelsen. Men det är ju bara att betala och se glad ut :)

Din stora Hymer har 4810.- i skatt och min lille Weinsberg på 5.4 meter nestan dubbla skatten ... förstår inte transport styrelsen. Men det är ju bara att betala och se glad ut :)
Per & Carinas bil är från 23. Din är från 25. Då skiljer skatten.
Jag har en 5,4 m plåtis från 21. Den har årsskatt på 5200 kr. Det är lägre än de flesta motsvarande tack vare att ett kryphål användes. Den är inte typgodkänd utan har enskild godkännande (alltså registreringsbesiktning för just min bil). Då kunde skatten bli lägre. Varför vet jag inte.

Det är (väl) inte Transportstyrelsen som sätter reglerna, de följer däremot dem.

Jag kollade lite mer. Det finns en räknesnurra på Transportstyrelsen där man kan beräkna fordonsskatten.
Den gäller egentligen för äldre bilar när malusskatten finns. Använder man den på din bil som är byggd -23 men registrerats första gången i maj -25 så får man en årsskatt på 4419 kr. Kanske gäller inte denna beräkning längre eftersom malusskatten tagits bort.

Istället kan man kolla skattetabellerna som Skatteverket har tagit fram:

1772013646767.webp
Räknar man på detta för din bil får man:
360+250+13,52*176+22*(176-111)=4419 kr i årsskatt.
Beloppet är alltså samma. Därför håller jag nu med dig om att den angivna årsskatten för din bil är för hög.
Men om du i Transportstyrelsens uppgifter om din bil klickar på texten Årsskatt för du följande ruta:
1772013968976.webp
Kan det angivna beloppet möjligtvis fortfarande vara preliminärt för din bil? Det kan du ju kolla mot vad du verkligen har betalat för den period som den varit påställd. Hur mycket har du betalat och för hur många dagar?

Tillbaka
Toppen